Drogi i mosty

Malkontenci do... niszczarki?My mamy w sobie coś takiego, że jak coś idzie, to musimy to zaraz schrzanić. Generalnie wszyscy twierdzą, że się nie uda zrobić, że nie wyjdzie. Przy takim nastawieniu rzeczywiście ciężko cokolwiek zrobić. O drogowych problemach rozmowa ze Zbigniewem Rapciakiem, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

- Z Krakowa do Warszawy, ze stanowiska dyrektora oddziału GDDKiA do Mnisterstwa Infrastruktury. Czy są jakieś tematy, pomysły, które chciał Pan zrealizować? Jedna, dwie ważne sprawy, które spędzają panu sen z powiek, a Pan już wie, że choćby chciał je załatwić to i tak „pewnych rzeczy nie przeskoczy” i powtarza sobie w duchu: myślałem, że będzie inaczej?

Uspokoić ruch czy ludzi?Kobieta z komitetu protestacyjnego z Okęcia zakomunikowała, że oni sprzeciwiają się budowie, która będzie przebiegała przez ich teren. Natychmiast wstał pan z Ochoty i powiedział: To w takim razie ja sobie nie życzę, żeby pani jeździła do centrum miasta obok okien mojego domu na Ochocie. Jak radzić sobie z takimi sprzeciwami? O tym rozmowa z Łukaszem Frankiem, asystentem kierownika zespołu CIVITAS na Politechnice Krakowskiej.

Prawa naturyPrzejeżdżając nowobudowanymi trasami albo remontowanymi drogami często widać regulacje nawet małych potoków, które zbyt ingerują w naturę, a nawet zmieniają krajobraz przyrodniczy. - Czy to jest typowe dla polskiego pejzażu - pytamy Józefa Jeleńskiego z Ove Arup & Partners Ltd.

- Tak, oczywiście. Mówi się, że w Polsce nie ma uregulowanych rzek, natomiast ja uważam, że trudno jest znaleźć nieuregulowane. Technicy przystępują do pracy, a nie mają w ogóle właściwego aparatu matematycznego i przekształcają rzeki w to, co potrafią - w kanały i rowy. Stąd bierze się takie zniszczenie. Oni tego w ogóle nie zauważają. Są przekonani, że to co robią, jest w porządku. Tak ich uczono. Specjalistą od rzek jest geomorfolog fluwialny i taki specjalista wie, jak rzeka powinna wyglądać, jak mieścić się w dolinie, jakie procesy w niej zachodzą i jakie to ma oddziaływanie na zewnętrzną część całej geografii doliny, jej zagospodarowania itd. Ale nikt geomorfologów fluwialnych nie pyta o zdanie…

Profilaktyka zamiast leczenia- Nie postrzegajmy inwestycji transportowych w kategorii zero-jedynkowej, a więc, że albo jest przyroda, albo są drogi. To nie tak. Musi być i droga, i przyroda, ale zachowana w takim stopniu, w jakim najlepiej potrafimy pogodzić te dwa zgoła sprzeczne interesy – stwierdziła na konferencji podsumowującej realizację projektów SPOT (Lublin, 27 października 2008 r.) Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Alokacja Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPOT), wynosząca 1,16 mld euro, została wykorzystana w 120 projektach, wśród których przeważającą liczbę stanowiły zadania drogowe.

Wyniki badania stanu drógZ mierzącej blisko 18 tys. km sieci dróg krajowych prawie 54% długości nie wymaga w najbliższej przyszłości zabiegów remontowych, natomiast na pozostałej części sieci trzeba przeprowadzić różnego rodzaju remonty – od wzmocnień, poprzez wyrównania, po zabiegi powierzchniowe. W tym połowę potrzeb remontowych stanowią zabiegi, które należy wykonać natychmiast. Druga połowa to roboty, jakie powinny być zaplanowane do wykonania w najbliższych latach. To wynik raportu o stanie technicznym nawierzchni asfaltowych i betonowych sieci dróg krajowych w 2008 roku.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi systematyczne pomiary cech techniczno-eksploatacyjnych w ramach Systemu Oceny Stanu Nawierzchni oraz Systemu Oceny Stanu Nawierzchni Betonowych. Dane za dany rok są zestawiane w raport. Co roczne badania wykonywane od kilku lat są miarą zmian, jakie zachodzą na sieci dróg krajowych, a także obiektywnym obrazem potrzeb modernizacyjnych. Na tej podstawie opiera się planowanie robót i niezbędnych na nie nakładów.

Nowe stadia i skład dokumentacji projektowychZarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad obowiązuje znowelizowany dokument określający „Stadia i skład dokumentacji projektowej dla dróg i mostów w fazie przygotowania zadań”.

Opracowanie to funkcjonuje od 2005 roku. Nowelizacja jego podyktowana została zmianami przepisów. Nowy dokument uwzględnia zapisy ustawy z 25 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie niektórych ustaw, jak też ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.