Drogi i mosty

Infrastruktura drogowa w miastach a kształtowanie zrównoważonej struktury urbanistycznej cz. IIW europejskich metropoliach z doskonale funkcjonującym transportem publicznym i siecią ścieżek rowerowych, np. w Kopenhadze, Barcelonie, Londynie czy Paryżu, mieszkańcy żyjący i pracujący w śródmieściu mogą z powodzeniem funkcjonować bez samochodu, jednak wydaje się, że takie rozwiązania byłyby zbyt radykalne w warunkach polskich, gdzie poziom motoryzacji w ostatnich latach systematycznie rośnie.

Infrastruktura drogowa w miastach a kształtowanie zrównoważonej struktury urbanistycznej cz. IKształtowanie infrastruktury drogowej na terenach zurbanizowanych jest zasadniczym elementem rozwoju struktury przestrzennej miast. W znacznym uproszczeniu: zabudowa miejska wymaga obsługi komunikacyjnej, a z kolei rozbudowa systemów transportu zmienia atrakcyjność lokalizacyjną poszczególnych miejsc. Takie sprzężenie zwrotne stanowi mechanizm rozwoju i przekształcania się struktur miejskich.

Kierowcy zaoszczędzili 96 mln zł dzięki redukcji korkówPrzez utrudnienia w ruchu drogowym w największych polskich miastach, państwo traci rocznie 3,1 mld zł. W porównaniu z rokiem 2010 widoczna jest jednak poprawa – straty kierowców zmniejszyły się o prawie 96 mln zł. Z „Raportu o korkach w 7 największych miastach Polski” przygotowanego przez Deloitte i Targeo.pl wynika, że najłatwiej podróżuje się po Katowicach, a najtrudniej po Warszawie.

Budownictwo drogowe w dobrych czasachŻyjemy w ciekawych, trudnych czy ciężkich czasach budownictwa drogowego? - My żyjemy w bardzo dobrych czasach, zwłaszcza w Polsce – uważa Aleksander Jonek, wiceprezes Polimex-Mostostal S.A. - Wiele firm z Unii Europejskiej przyjechało do nas, aby pomagać nam budować nasze autostrady czy drogi szybkiego ruchu. Realizujemy program budowy dróg, który jest wspomagany finansowo przez Unię Europejską. Wydajemy dziesiątki miliardów złotych, zatem drogowcy mają możliwość wykazania się, pokazania co potrafią – podkreśla wiceprezes zastrzegając, że oczywiście zdarzają się także przykłady bardzo negatywne. Takim przykładem, nagłaśnianym w mediach, jest chiński COVEC. - Uważam, że chińczycy ze swoimi technologiami nie powinni wchodzić na rynki europejskie – zastrzega Aleksander Jonek. Z wiceprezesem Polimex-Mostostal S.A. rozmawiamy o polskim drogownictwie.

Krajowe programy zarządzania mobilnościąEuropejskie państwa różnią się od siebie pod względem tego, jak radzą sobie z zarządzaniem mobilnością w miastach. Aby uchwycić te różnice, jak również odnaleźć cechy wspólne, EPOMM wprowadziła Monitorowanie Zarządzania Mobilnością. W ten sposób gromadzone materiały i raporty mogą być źródłem informacji i rozwiązań, także służących wymianie doświadczeń pomiędzy krajami.

W celu pokazania i podkreślenia skuteczności zastosowanych metod zarządzania mobilnością, EPOMM przedstawiła odnoszące sukcesy krajowe programy. Projekty zostały podzielone na 3 kategorie tematyczne.

Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w 2011 roku cz. IIW 2011 roku zdecydowana większość wypadków miała miejsce na drogach jedno-jezdniowych, dwukierunkowych – zdarzeń tych było 33 222, co stanowi 82,9% wszystkich wypadków, zginęło w nich 3 740 osób (89,3% ogółu zabitych), a 41 053 osoby zostały ranne (82,9%).