Drogi i mosty

Modelowanie ruchu i układu transportowego cz. IIW związku z przebudową krakowskiego węzła drogowego Katedra Systemów Komunikacyjnych w Politechnice Krakowskiej wykonała badania ankietowe, których celem było określenie wpływu ograniczeń w ruchu na zachowania komunikacyjne kierowców. Dzięki nim udało się oszacować zmiany w wielkości popytu, rozkładu przestrzennego podróży oraz rozkładu ruchu w sieci. Na potrzeby prowadzonych analiz, wykorzystano model symulacyjny aglomeracji krakowskiej (opracowany w programie Visum). Dzięki temu możliwe było oszacowanie ruchu tłumionego na zmiany w pracy przewozowej wyrażonej w pojazdo-kilometrach i pojazdo-godzinach, zarówno dla bezpośredniego obszaru wpływu jak i całej aglomeracji. O tych badaniach rozmawiamy z dr. inż. Andrzejem Szaratą z Katedry Systemów Komunikacyjnych w Instytucie Inżynierii Drogowej i Kolejowej Politechniki Krakowskiej.

Modelowanie ruchu i układu transportowego cz. IIle łącznie kilometrów przejeżdżają samochody w ciągu jednej godziny szczytu komunikacyjnego w aglomeracji krakowskiej? Blisko milion kilometrów. Łatwo więc policzyć ile one emitują dwutlenku węgla, ile spalają w ogóle paliwa, jakie są koszty ich eksploatacji. To są ogromne pieniądze w skali tylko jednego miasta. A w skali całej gospodarki są to niewyobrażalne kwoty. Te koszty transportu można obniżyć nawet o 30 procent. Temu służy zarządzanie transportem, a co z tym idzie – odpowiednio wykorzystywana wiedza o zależnościach ruchu i oddziaływań na zachowania komunikacyjne. O metodyce i narzędziach zarządzania transportem rozmawiamy z dr. inż. Andrzejem Szaratą z Katedry Systemów Komunikacyjnych w Instytucie Inżynierii Drogowej i Kolejowej Politechniki Krakowskiej.

Skuteczna koordynacja prac inwestycyjnych i remontowych w pasie drogowym z uwzględnieniem wszystkich podmiotów, zainteresowanych realizacją inwestycji w konkretnej lokalizacji - to prawdziwe wyzwanie dla samorządów. Wystarczy spojrzeć tylko na sytuację na drogach, zwłaszcza w centrach polskich miast, by przekonać się, ile w tej materii jest jeszcze do zrobienia. O korkach, paraliżach komunikacyjnych, wyzwalanych niekoniecznie pozytywnych emocjach kierowców - nie trzeba chyba wspominać. Tak obecnie wygląda rzeczywistość większości naszych miast.

Wypadki drogowe w Polsce w 2010 roku cz. IIW 2010 roku w wypadkach drogowych poszkodowanych zostało 52 859 osób, w tym 3 907 poniosło śmierć, a 48 952 zostały ranne. W porównaniu do 2009 roku oznacza to mniej ofiar o 7 759 osób, w tym ofiar śmiertelnych o 665 i rannych o 7 094 osób. Najczęściej uczestnicy ruchu drogowego ginęli w wypadkach drogowych, które wydarzyły się poza obszarem zabudowanym. Prawie w co piątym takim zdarzeniu ginął człowiek, podczas gdy na obszarze zabudowanym, w co piętnastym.
Bardzo liczną grupę ofiar stanowią piesi, co wynika z dużego udziału potrąceń w ogólnej liczbie wypadków (28,3% ogółu zdarzeń), oraz z prawidłowości, iż w relacji pojazd – pieszy ten ostatni jest narażony na znacznie większe, niż kierujący niebezpieczeństwo.
W roku 2010 w ogólnej liczbie ofiar wypadków, największy odsetek stanowili kierujący samochodami osobowymi i ich pasażerowie (55,7%).

Wypadki drogowe w Polsce w 2010 roku cz. IW 2010 roku doszło do 38 832 wypadków drogowych, w których śmierć poniosło 3907 osób, a 48 952 doznały obrażeń. W porównaniu z rokiem 2009, liczba wypadków zmniejszyła się o 5364, czyli o 12,1%; osób zabitych było mniej o 665, czyli o 14,6%, liczba rannych spadła o 7094, tj. o 12,7%. Po raz pierwszy liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych spadła poniżej dotąd nieosiągalnego poziomu 4 tys. osób.

Drogownictwo: kondycja branży i prognoza rynkuO ile zmiany wielkości rynku robót drogowych, jakie miały miejsce w 2010 r., nie budzą wśród większości firm niepokoju, to inaczej wygląda sytuacja dotycząca cen, a zatem i rentowności zawieranych kontraktów. Połowa firm oceniła, że rentowności te pogorszyły się (rys. 1). Ponadto opinie firm drogowych dotyczące roku 2010 są najbardziej pesymistyczne od 7 lat.

Już po raz 9. firma doradcza Arcata Partners opracowała, we współpracy z Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Drogownictwa i firmami drogowo-mostowymi, „Raport o firmach drogowych”. Tegoroczny Raport szczegółowo opisuje kondycję branży oraz zawiera prognozy rynku robót drogowych do roku 2015. Raport bazuje na analizach rynkowych, danych finansowych 420 firm drogowo-mostowych i ankietach przeprowadzonych wśród zarządów firm branży.