Drogi i mosty

Przed rokiem Lech Witecki, szef GDDKiA, w wywiadzie dla „Dziennika Gazety Prawnej” zadeklarował, że na budowę nowych dróg w 2010 roku wyda 31,3 mld zł. Wynik będzie o co najmniej 10 mld zł niższy. Z najświeższych danych GDDKiA wynika, że na razie wykonawcom wypłacono 14 mld zł.

W 2009 roku drogowe inwestycje pochłonęły 18,4 mld zł, dwa lata wcześniej - 13,6 mld zł. Za każdym razem rząd obiecywał jednak, że wyda więcej. Przed rokiem 28 mld zł, a w 2008 roku blisko 18 mld zł.

W tym roku niższe od zakładanych wydatki GDDKiA tłumaczy przede wszystkim powodziami i ulewnymi deszczami, które kilka razy paraliżowały drogowe inwestycje.

Brytyjsko-szwajcarski związek na trwałeW ocenach stanu technicznego naszych obiektów mostowych od wielu lat elementem uzyskującym najgorszy wynik są izolacje. Przeciętnie koszt wykonania izolaci oraz nawierzchni sięga 2-3 procent wysokości nakładów na realizację calego obiektu. – Podniesienie zatem tego kosztu o 1 procent, aby w tych robotach  zastosować  nowoczesne technologie, pełnowartościowe, wysokiej jakości materiały, może się przyczynić do  wydłużenia nawet do 25 lat bezremontowego okresu użytkowania obiektu – podkreśla Jan Ziaja, reprezentujący szwajcarską firmę Aeschlimann International. Praktyka szwajcarska, gdzie na 1 km drogi przypada największa ilość obiektów mostowych w Europie, dowodzi, iż okres bezremontowego użytkowania mostów można wydłużyć nawet do 35 lat.

Bilans zasobów polskiego budownictwa drogowegoDokładnie rok temu zaproponowaliśmy instytucjom odpowiedzialnym za budowę i remonty dróg, wykonawcom oraz producentom i dystrybutorom surowców, materiałów i technologii, wykorzystywanych w procesach inwestycyjnych, sporządzenie „Bilansu zasobów polskiego budownictwa drogowego”. Jego idea sprowadzała się do prostego w teorii pomysłu: oto należy z jednej strony oszacować wielkość zapotrzebowania na różne materiały, biorąc pod uwagę plany budowy dróg nowych i modernizacji oraz remontów już istniejących. To jakby strona „Winien” w tym umownym bilansie. Po stronie „Ma” zaś umieścilibyśmy oszacowane przez producentów i dystrybutorów zasoby surowców, możliwości produkcyjne wytwórni materiałów i wyrobów używanych w budownictwie drogowym. Zamierzaliśmy także zbilansować zasoby tak zwane miękkie, czyli pracowników i ich kwalifikacje.

Prawo jazdy zostanie odebrane za przekroczenie 48 punktów karnych w ciągu dwóch lat. Młodzi kierowcy stracą jednak uprawniania za pięć wykroczeń. Takie poprawki do projektu ustawy o kierujących pojazdami wprowadziła sejmowa komisja infrastruktury, donosi Dziennik Gazeta Prawna.

W ciągu pierwszych dwóch lat od uzyskania uprawnień kierowca za popełnienie czterech wykroczeń miałby przedłużony okres próbny o kolejne dwa lata. Natomiast za pięć wykroczeń w okresie próbnym straciłby prawo jazdy.

Młody kierowca straci jednak uprawnienia, jeżeli w okresie próbnym spowoduje choćby jedno przestępstwo w ruchu drogowym - gdy spowoduje wypadek, w którym będą ranni, czy wsiądzie za kierownicę pod wpływem alkoholu lub narkotyków.

Kruszywa drogowe: nie zabraknie, lecz mogą zdrożećW stosunku do państw europejskich naszą bazę surowców do produkcji kruszyw można ocenić jako średnią pod względem wielkości zasobów. Niemniej jest na tyle zróżnicowana, że praktycznie dostarcza wszystkie rodzaje materiałów potrzebnych do ich produkcji. W ostatnich latach zakłady wydobywcze podwoiły wielkość produkcji, dzięki czemu w najbliższych latach tego surowca do budowy dróg na pewno nie zabraknie. Dlatego też import kruszyw drogowych jest minimalny, a dotyczy wyłącznie regionów przygranicznych i sytuacji, kiedy ich sprowadzenie staje się opłacalne ze względu na odległość i koszt transportu.

Aktywne Inteligentne Bariery Drogowe i MostoweBariera wyposażona w układy elektroniczne oraz nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne będzie, w przeciwieństwie do stosowanych aktualnie ochronnych systemów pasywnych, w sposób inteligentny aktywnie dostosowywała poziom absorpcji energii uderzenia do pojazdów o różnej masie (samochód osobowy, autobus, samochód ciężarowy). Ten wizjonersko brzmiący opis bariery drogowej już za rok może się urzeczywistnić.