Drogi i mosty

10% wzrost produkcji budowlanej w 2011 r.Zbliżający się rok 2011 może okazać się dla branży budowlanej przełomowym, jeśli chodzi o wzrost zrealizowanej produkcji. Przy relatywnie korzystnych warunkach pogodowych zimą, średnioroczna zwyżka w 2011 r. może sięgnąć 10%. Sprzyjać temu będzie realizacja dużych projektów inżynieryjnych oraz znaczna poprawa sytuacji w budownictwie kubaturowym.

Według opracowanego przez firmę badawczą PMR raportu „Sektor budowlany w Polsce II połowa 2010 – Analiza porównawcza województw i prognozy na lata 2010-2013”, po trudnym dla branży budowlanej okresie 2009-2010, nadchodzące lata cechować się będą wyższymi wzrostami. Dwudziesta już edycja raportu, pomimo pewnych zgłaszanych przez firmy budowlane problemów, przynosi dość pozytywny obraz rynku budowlanego w Polsce.

Zasoby kadrowe budownictwaTendencje zatrudnienia w sektorze budownictwa warunkują procesy jego restrukturyzacji systemowej, okresowe zmiany w koniunkturze i kryzysy gospodarcze, konkurencja firm zagranicznych, jak również pochodne tych czynników, czyli emigracja zarobkowa i presja płacowa. Ważnymi etapami w rozwoju naszego budownictwa i restrukturyzacji zatrudnienia były: wprowadzenie gospodarki rynkowej, napływ kapitału zagranicznego, kryzys gospodarczy kraju, wejście Polski w struktury UE, obecny kryzys rynków finansowych.

Mieszanki z destruktem asfaltowymRecykling starych nawierzchni bitumicznych (asfaltowych i smołowych) to najczęściej wprowadzenie do nowej mieszanki granulatu ze starych warstw bitumicznych. Jak wszyscy wiemy, stosowane są metody na zimno (np. MCE) i na gorąco, w różnych wariantach (na miejscu lub na wytwórni).

Granulat to w istocie rozdrobnione fragmenty starej mieszanki mineralno-bitumicznej. Lepiszcze zawarte w granulacie jest po starzeniu technologicznym i eksploatacyjnym. Jest więc twarde i o małej zawartości frakcji olejowych (jest kruche). Penetracja starego lepiszcza może spaść nawet do 10 x 0.1 mm. Zauważmy, że lepiszcze w granulacie otacza wszystkie, nawet najmniejsze ziarna kruszywa. Znaczna część lepiszcza znajduje się wewnątrz granulatu, między sklejonymi ziarnami.

Produkty na bazie popiołów wysokowapiennych w budownictwie komunikacyjnym (III)Minimalna temperatura powietrza w czasie wykonywania stabilizacji spoiwem hydraulicznym powinna być wyższa od 0°C. Zaleca się sprawdzenie prognozy pogody na najbliższe kilka dni. Zabrania się układania mieszanki w czasie intensywnych opadów atmosferycznych. Nie dopuszcza się prowadzenia robót na zamarzniętym podłożu.

Produkty na bazie popiołów wysokowapiennych w budownictwie komunikacyjnym (II)Każdorazowo przed przystąpieniem do stabilizacji gruntu spoiwem hydraulicznym należy sporządzić receptę laboratoryjną. Ponieważ praktycznie zawsze w przypadku stabilizacji wykonywanej metoda in situ warunki występujące w podłożu podlegają zmianom zarówno w miejscu jak i w czasie, recepta taka musi być na bieżąco korygowana. Nie ma potrzeby wykonywania kilku recept w tak zmiennych warunkach gruntowych, wodnych i pogodowych. Korekty jest w stanie wprowadzać doświadczona kadra prowadząca roboty.

Produkty na bazie popiołów wysokowapiennych w budownictwie komunikacyjnym (I)Norma PN-EN 14227-4 [1] wyróżnia 2 grupy popiołów lotnych. Są to popioły: krzemianowe (o właściwościach pucolanowych), wapienne (wapniowe) – o właściwościach hydraulicznych. Norma ta nie uwzględnia popiołów odprowadzanych hydraulicznie, które na skutek kontaktu z wodą utraciły zwoje właściwości wiążące. Popioły odprowadzane spod elektrofiltrów w postaci suchego pyłu posiadają właściwości wiążące i mogą być stosowane jako samodzielne spoiwo lub jako dodatek do innych spoiw. Jest to związane z obecnością w popiołach aktywnych związków chemicznych, podobnych jakie występują w cemencie.