Drogi i mosty

Popyt i podaż na rynku asfaltowymProducenci asfaltu drogowego posiadają dane określające ich możliwości produkcyjne oraz szacujące średnio roczne zapotrzebowanie wykonawców dróg. Nie wiedzą natomiast jak ten popyt rozłoży się w ciągu roku na poszczególne miesiące w latach 2011-2012. Taka informacja, stworzona na przykład na podstawie harmonogramów budowy autostrad i dróg ekspresowych na EURO 2012, pomogłaby producentom przygotować się na nagły wzrost popytu.

Reprezentacyjna arteria – problemy Częstochowy (II)Tuż po zakończeniu remontu III Alei NMP został ogłoszony konkurs architektoniczny na koncepcję zagospodarowania pozostałego odcinka pomiędzy Placem Biegańskiego a Placem Daszyńskiego wraz z tymi placami, przy konkretnie zdefiniowanych warunkach brzegowych, tj.: ruch kołowy wyeliminowany i przeniesiony na ciągi równoległe (za wyjątkiem odcinka od ul. Kościuszki do ul. Piłsudskiego); całkowita przebudowa istniejącego układu komunikacji autobusowej, prowadzenie większej liczby linii na trasach południkowych; brak możliwości parkowania na całym ciągu Alei; brak możliwości przejazdu przez plac Biegańskiego na kierunku wschód-zachód, na placu Daszyńskiego przeniesienie jezdni bliżej pierzei.

Reprezentacyjna arteria – problemy Częstochowy (I)Od pewnego czasu toczy się w Częstochowie dyskusja o wyglądzie i funkcji głównej, reprezentacyjnej arterii, tj. Alei Najświętszej Maryi Panny. Aleja NMP ma długość 1,7 kilometra i szerokość 44 metrów. Po jej bokach znajdują się dwie dwupasmowe jednokierunkowe jezdnie oraz chodniki. Środkiem, między rzędami drzew, biegnie trzecia jezdnia przeznaczona dla pieszych, którą pielgrzymi zmierzają na Jasną Górę. Aleja jest – obok szczecińskiej alei Jana Pawła II – unikatową w kraju drogą, przypominającą francuskie bulwary. Pełni funkcje handlowe, usługowe, finansowe i kulturalne. W jej zabudowie przeważają kamienice klasycystyczne i późnoklasycystyczne, rzadziej eklektyczne; występuje również zabudowa współczesna.

Baza drogowych materiałówLiczba realizowanych w Polsce przebudów i budów dróg skłania środowisko drogowców do analizy zasobów surowcowych i materiałowych pod kątem podaży i popytu. Bilans potrzeb i możliwości produkcyjnych naszego rynku jest jednym z zasadniczych zagadnień prac Polskiego Kongresu Drogowego, z inicjatywy którego odbyło się już kilka seminariów poświęconych temu zagadnieniu, w tym między innymi podczas październikowych Targów INFRASTRUKTURA. I tak na przykład producenci asfaltu drogowego posiadają dane określające ich możliwości produkcyjne oraz szacujące średnio roczne zapotrzebowanie wykonawców dróg. Nie wiedzą natomiast jak ten popyt rozłoży się w ciągu roku na poszczególne miesiące. Taka informacja, stworzona na przykład na podstawie harmonogramów budowy autostrad i dróg ekspresowych na EURO 2012, pomogłaby producentom przygotować się na nagły wzrost popytu, w okresie kiedy nastąpi szczyt robót na zakontraktowanych budowach.  Producenci asfaltu ponadto podkreślają, że rozsądnym rozwiązaniem byłoby efektywniejsze wykorzystanie w budownictwie miesięcy tzw. słabego sezonu (kwiecień, maj, czerwiec, listopad) oraz weryfikacja harmonogramów inwestycji drogowych, która pozwoliłaby na szacunkowe określenie zapotrzebowania na asfalt w kolejnych miesiącach. Patrz publikacja: „Popyt i podaż na rynku asfaltowym” (10 listopada).

TOFIC wzmacnia nawierzchnieWspółczesny przemysł poszukuje optymalnych metod zagospodarowania zużytych opon samochodowych. W ramach prac przeprowadzonych w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów zaproponowano oryginalny sposób ich wykorzystania. W IBDiM opracowano polimerowy włóknisty stabilizująco-wzmacniająco-modyfikujący dodatek do mieszanek mineralno-asfaltowych, o nazwie TOFIC. Wytwarza się go z surowca uzyskiwanego podczas recyklingu opon.

„Szare na złote”Popioły lotne są przetwarzane i wykorzystywane przez różne gałęzie przemysłu. Na przykład unijne państwa tzw. starej piętnastki w 32,6 procentach pożytkują przetwarzane popioły ze spalania węgla jako dodatki do betonów. Popioły są też stosowane w produkcji cementu czy materiałów klinkierowych, coraz powszechniej są również stosowane w budownictwie drogowym. – Wprowadzenie norm i standardów regulujących procesy przetwarzania popiołów przyczyniło się do zaakceptowania produktów i materiałów wytwarzanych na bazie ubocznych produktów spalania (UPS) jako pełnowartościowych dla budownictwa – zaznacza Nicolai Bech z ECOBA.