Drogi i mosty

Darowanemu mostowi… zagląda się w przęsłoW wyniku majowych i czerwcowych powodzi powiat nowosądecki stracił trzy mosty - na Popradzie w dzielnicy Folwark w Muszynie, w rejonie ul. Polnej  na Muszynce oraz na drodze między Piątkową a Mystkowem. Na Popradzie tymczasowy most został już wybudowany i wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na projekt techniczny docelowego obiektu. Natomiast most w ciągu ulicy Polnej zostanie odbudowany dzięki pomocy zaprzyjaźnionego powiatu kołobrzeskiego, który rozbierze starą konstrukcję w Dźwirzynie i przekaże go powiatowi nowosądeckiemu.

Na rowerowym szlaku cz. IIFunkcjonują dwie szkoły trasowania szlaków rowerowych. Pierwsza, zwana „szalonego przewodnika”, nastawiona jest na zapewnienie turyście rowerowemu jak największej ilości atrakcji, takich jak zabytki, rezerwaty, pomniki, kosztem długości trasy oraz wielu wrażeń wynikających ze zróżnicowania przejezdności trasy. Druga szkoła daje rowerzyście możliwość swobodnego zaplanowania podróży, zapewniając wybór pomiędzy bardziej intensywną a spokojniejszą przejażdżką. O tym jak trasować szlaki i jak zapewnić na nich bezpieczeństwo ruchu mówi Aleksander Buczyński z Zespołu ds. Ścieżek Rowerowych w Departamencie Studiów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na rowerowym szlaku cz. IDobry system szlaków rowerowych daje możliwość zaplanowania podróży adekwatnie do umiejętności ich użytkowników. Służy wszystkim grupom rowerzystów, zarówno okazjonalnym korzystającym z krótkich wypadów, jak też wyczynowcom nastawionym na duży wysiłek fizyczny oraz turystom, którzy spędzają urlopy przemieszczając się rowerem z miejsca na miejsce. Turystyka rowerowa to nie tylko moda na aktywny wypoczynek. To również biznes, który generuje zysk dla tych, którzy świadczą usługi gastronomiczne i noclegowe.  Czy w Polsce rozwinie się sieć szlaków rowerowych? O tym mówi Aleksander Buczyński z Zespołu ds. Ścieżek Rowerowych w Departamencie Studiów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wykorzystanie systemów geokomórkowych w zabezpieczeniach osuwisk cz. IIIZastosowanie komórkowych systemów ograniczających może dać wymierne korzyści techniczne i ekonomiczne w zależności od lokalizacji i warunków terenowych.

Techniczno-ekonomiczne aspekty zastosowań systemów geokomórkowych w porównaniu do innych technologii

Koszty wykonania konstrukcji oporowych z gruntu zależą od takich czynników jak: dostępność, własności gruntu, koszty materiałów zasypowych, transportu, koszty robocizny, ukształtowania i wielkości naziomu i dodatkowego obciążenia, długości itp. Tablica przedstawia w sposób ogólny uwarunkowania techniczno-ekonomiczne zastosowania systemów geokomórkowych na tle rozwiązań alternatywnych.

Przetarg na e-myto musi być rozstrzygniętyGeneralna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad musi szybko wybrać wykonawcę systemu e-myta dla ciężarówek na autostradach i drogach ekspresowych. W przeciwnym razie narazi budżet na straty sięgające nawet miliarda złotych. Tyle państwo dostaje co roku od kierowców ciężarówek jeżdżących po naszych drogach.

Nowy system pobierania opłat musi zacząć działać już 1 lipca 2011 roku, bo wtedy przestają obowiązywać archaiczne winiety. Tymczasem wciąż nie wiadomo, kto go zbuduje, bo GDDKiA, która zarządza drogami w naszym kraju, wciąż nie wybrała wykonawcy. Powinna zrobić to już dawno, bo drogowcy przygotowywali się do tej operacji od dwóch lat, a przetarg prowadzą od zeszłego roku.

Wykorzystanie systemów geokomórkowych w zabezpieczeniach osuwisk cz. IIUporządkowanie gospodarki wodnej jest jedną z zasadniczych metod w zabezpieczaniu osuwisk. Dla tego celu projektuje się systemy drenażowe, buduje się nowe lub odbudowuje i modernizuje uszkodzone rowy i przepusty.

Podstawowe zastosowania geokomórek do konstrukcji systemów drenażowych

Rowy drenażowe. muldy stokowe i przepusty
Systemy geokomórkowe umożliwiają równoczesne użycie betonu, kruszyw, żwirów i pokryć roślinnych jako elementów konstrukcyjnych. Geokomórki w budowie kanałów i rowów pozwalają na eliminację dodatkowych podsypek z piasków lub kruszyw, a w przypadku przepustów i rowów krytych mogą być stosowane do fundamentowania i osłon rur lub kształtek przepustu, zapobiegając podmyciu i nierównomiernemu osiadaniu (rys. 6).