Drogi i mosty

Nawierzchnia dróg rowerowychRower jako środek transportu właściwie nie ma wad. Jest tani, nie zanieczyszcza środowiska, a dodatkowo zapewnia niezbędną aktywność fizyczną. Rowerzyści nie stoją w korkach ani na przystankach, nie płacą za jazdę, są zdrowsi i w lepszej kondycji. Jednak jest jeden problem, który wielu amatorów dwóch kółek zniechęca – brak odpowiedniej infrastruktury rowerowej. Jazda ruchliwą ulicą nie należy do przyjemnych ani bezpiecznych. W Polsce ścieżki rowerowe dopiero powstają, są fragmentaryczne i nie zawsze dobrze przemyślane, pomimo tego, że istnieją standardy i zalecenia dotyczące ich wykonania.

Subwencja na odbudowy po powodziMinisterstwo Infrastruktury przygotowało propozycję nowych kryteriów podziału rezerwy subwencji ogólnej. Środki przeznaczane z tej puli na samorządowe inwestycje drogowe w przyszłym roku miałyby być ukierunkowane w przeważającej mierze na zadania związane z likwidacją skutków powodzi. Radosław Stępień, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, zapewnia jednak, że w projektowanej konstrukcji kryteriów zachowany zostanie dotychczasowy priorytet, czyli przedsięwzięcia związane z obiektami mostowymi, ale tym razem mają to być odbudowy tych zniszczonych powodzią.

Mini ronda – głos w dyskusji o ich oznakowaniu i stosowaniuRonda odgrywają bardzo istotną rolę w poprawie bezpieczeństwa ruchu na polskich drogach i ulicach, a liczba tego rodzaju skrzyżowań – głównie małych rond - szybko rośnie. Ten fakt potwierdziła konferencja „Projektowanie rond – doświadczenia i nowe tendencje”, która odbyła się w Krakowie w dniach 26-27 kwietnia 2010 r.

Jednym z kluczowych wniosków tej konferencji było stwierdzenie, że ze względu na efektywność rond zasadne jest wspieranie ich coraz szerszego, ale równocześnie racjonalnego stosowania na drogach w Polsce.

Przetargi blokują firmom dostęp do PPPDrogi, stadiony, parkingi, oczyszczalnie ścieków – wszystko to na Zachodzie powstaje za pieniądze prywatnych firm, które czerpią potem zyski z eksploatacji obiektów. Pobierają opłaty za parkowanie, zarabiają na biletach lub otrzymują opłaty od gmin. W Polsce partnerstwo publiczno-prywatne raczkuje. Samorządy sięgają po nie coraz częściej. Powód jest oczywisty: pustki w gminnej kasie. Niestety rygorystyczne przepisy zniechęcają teraz firmy do inwestycji publiczno-prywatnych.

Kładka łukowa – przykład projektowyMosty łukowe są jednymi z najstarszych rodzajów konstrukcji inżynierskich. Tysiące lat historii mostów łukowych nauczyło budowniczych rozumienia zasad pracy tych konstrukcji. Natomiast istniejąca od niedawna możliwość komputerowego symulowania pracy takich konstrukcji oraz pojawienie się nowych materiałów i technologii budowy otworzyły nowe szanse w projektowaniu takich obiektów.

W 2006 roku Oddział Krakowskiego Stowarzyszenia Architektów RP rozstrzygał konkurs na kładkę przez Wisłę w Krakowie. Poniżej opisywany projekt został zgłoszony do tego konkursu. Nie został on zrealizowany, jest natomiast przykładem podejścia do projektowania tego rodzaju konstrukcji.

Estetyka chodnikaO tym, że chodniki i ścieżki rowerowe poprawiają bezpieczeństwo nie trzeba nikogo przekonywać. Oddzielenie pieszych i rowerzystów od pojazdów silnikowych w dużej mierze zapobiega wypadkom, zwłaszcza jeśli chodnik oddzielony jest od jezdni barierkami lub pasem zieleni. Niestety czasem chodniki są w tak złym stanie, że utrudniają pieszym poruszanie, a nawet mogą stwarzać zagrożenie dla dzieci, osób starszych i niepełnosprawnych. Takie ciągi należy oczywiście remontować. Najlepiej, jeśli przy okazji powstają nawierzchnie nie tylko równe, bezpieczne i trwałe, ale również estetyczne, dopasowane do otoczenia i zróżnicowane.