Drogi i mosty

Potrzebny jest cud, by A4 powstała w terminieNie zdążymy z budową A4 na Ukrainę - twierdzą eksperci. GDDKiA zaprzecza i podaje, że w czerwcu 2012 r. cała trasa będzie przejezdna dla kierowców. Ale by A4 powstała w terminie, potrzebny jest cud - informuje Dziennik Gazeta Prawna.

Do piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 r., które rozegrane zostaną w Polsce i na Ukrainie, zostało tylko 800 dni. Tymczasem - jak informuje Dziennika Gazeta Prawna - budowa autostrady A4 z Krakowa we wschodnim kierunku przypomina układankę z puzzli, która w każdej chwili może się rozlecieć. Cała trasa z Krakowa do Korczowej na granicy z Ukrainą ma 243,4 km. Na razie drogowcy ukończyli budowę zaledwie 19,9 km trasy, i to z półrocznym opóźnieniem.

Gwoździowanie skarp w połączeniu z oblicowaniem elastycznym cz. IIPełnię możliwości jaką daje technologia gwoździowania widać doskonale na odcinku drogi ekspresowej S7 Kraków – Zakopane, na obejściu miejscowości Lubień. Droga na tym odcinku biegnie trawersem po zboczu lokalnego wzniesienia. Taka lokalizacja wiązała się z koniecznością zabezpieczenia skarp i ścian powstałych przy wcięciu drogi w zbocze. Jest to również o tyle ciekawa instalacja, że następne projektowane odcinki „Zakopianki” będą przebiegać w podobnych lub trudniejszych warunkach, co również będzie wiązało się z olbrzymią ilością skarp oraz różnego rodzaju konstrukcji inżynierskich.

Gwoździowanie skarp w połączeniu z oblicowaniem elastycznym cz. IKonstrukcje gwoździowane są coraz powszechniej stosowane w realizacjach dużych projektów infrastrukturalnych.  Dzięki tej technologii można m.in. wzmacniać istniejące nasypy drogowe bez konieczności ich klasycznej przebudowy. To też daje możliwość utrzymania przejezdności w trakcie prac. Technologia ta umożliwia również formowanie w pełni bezpiecznych skarp przekopów (o pochyleniu nawet do 60-70o), a także tworzenie efektownych, pionowych ścian oporowych o znacznej wysokości (ponad 20 m).

Gwoździowanie to jedna z najefektywniejszych metod stabilizacji osuwisk związanych z obiektami komunikacyjnymi. Godny uwagi jest również fakt, iż według wyliczeń CALTRANS (California Department of Transportation) konstrukcje gwoździowane są najtańszymi konstrukcjami oporowymi.

Nagrody „Pontifex Cracoviensis” przyznanePodczas gali w Filharmonii Krakowskiej 23 marca 2010 r. wręczono nagrody im. Sebastiana Sierakowskiego - „Pontifex Cracoviensis”. Nagroda jest wyróżnieniem przyznawanym osobom, które w szczególny sposób przyczyniają się do rozwoju polskiego mostownictwa. Została ona ustanowiona przez Oddział Małopolski Związku Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej (ZMRP).

Tytuł nagrody „Pontifex Cracoviensis” nawiązuje do tytułu „Pontifex Maxismus”, który w starożytności nosił najwyższy kapłan i biskup w Rzymie (Pontifex Maximus - łac. najwyższy kapłan; dosłownie: najwyższy budowniczy mostów). Natomiast analogia do tego tytułu wynika z uznania Krakowa jako Małego Rzymu. Patronem tej nagrody ustanowiono Sebastiana Sierakowskiego – twórcę pierwszego publicznego mostu stałego na Prądniku Czerwonym w Krakowie (most powstał w XVIII wieku).

Technologia wykonania ustroju nośnego mostu typu „extradosed” i estakad przeprawy w Koninie (II)Most M6 jest typową konstrukcją EPD (ang. Extradosed Prestressed Bridge), w których wysokość pylonów jest znacznie mniejsza niż w konstrukcjach podwieszonych, a co za tym idzie mniejszy jest również kąt zakotwienia kabli w dźwigarach. Dzięki temu zwiększa się składowa poziomej siły sprężającej powodując efekt dodatkowego sprężenia podłużnego pomostów.

Technologia wykonania ustroju nośnego mostu typu „extradosed” i estakad przeprawy w Koninie (I)Przeprawa drogowa przez Wartę w ciągu nowego odcinka drogi krajowej nr 25 w granicach miasta Konina zakładała (rys. 1):

  • budowę estakad i mostu przez tereny zalewowe rzeki Warty;
  • budowę odcinka trasy drogowej od skrzyżowania z ul. Poznańską do skrzyżowania z ulicą Zagórowska od km 0+000 do km 3+087;
  • budowę odcinka trasy drogowej od ulicy Zagórowskiej do ulicy Ametystowej od km 3+087 do km 4+700.