Drogi i mosty

Problemy zarządców dróg miejskichNa drogownictwo miejskie, czyli drogi znajdujące się w granicach administracyjnych miast, składa się wiele różnych dróg i powierzchni komunikacyjnych. Są to przede wszystkim drogi zaliczone do dróg publicznych wszystkich kategorii, a więc dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych, w granicach pasa drogowego (z wszystkimi jego elementami, a więc z chodnikami, pasami zieleni i ścieżkami rowerowymi), znajdujące się na terenie miasta w jego granicach administracyjnych. Drogi te najczęściej przyjmują nazwę ustawową, tj. ulice zaliczane są do odpowiedniej kategorii dróg.

Nowa siedziba spółki MSR TRAFFICDziałka w podpoznańskim Wysogotowie, od momentu jej kupna do chwili wykonania pierwszych wykopów pod obiekt biurowo-produkcyjny, pozostawała nieużytkowana przez dziewięć lat. Za to wystarczyło tylko dziewięć miesięcy, by w tym miejscu powstał nowoczesny obiekt – nowa siedziba spółki MSR TRAFFIC. Ta zmiana oznacza kolejny przełom w rozwoju polskiej firmy, specjalizującej się w produkcji sterowników MSR oraz systemów sterowania ruchem.

Modernizacja dróg metodą recyklingu nawierzchni- Głównymi czynnikami stymulującymi rozwój recyklingu materiałów drogowych w ostatnich latach są: brak odpowiednich źródeł kruszyw oraz terenów do składowania odpadów. Za tą technologią przemawiają także korzyści ekonomiczne i środowiskowe – stwierdził Dariusz Biel z Zespołu Badań Drogowych krakowskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Praktycznymi doświadczeniami w tej technologii podzielił się na konferencji „Drogi samorządowe – X lat” (Regietów, 20-22 stycznia 2010 r.) zorganizowanej przez PKD Region Małopolska. ZDW w Krakowie stara się powszechnie wykorzystywać tę technologię w realizowanych naprawach i przebudowach swojej sieci dróg.

Jak zwiększyć fundusze na drogi samorządowe?- Dzisiaj, nawet przy wsparciu funduszy unijnych, perspektywa najbliższych 20 lat na zamknięcie procesu remontowania dróg samorządowych, jest trudna do osiągnięcia. To pokazuje jak jeszcze dużo mamy do zrobienia – zastrzega Roman Ciepiela, wicemarszałek województwa małopolskiego. W ocenie drogowców samorządowych stan dysproporcji w finansowaniu dróg, preferujący sieć krajową stanowiącą zaledwie 5 procent w układzie transportowym państwa, nie może być dalej utrzymywany. Środowiska samorządowe oczekują takiego systemu drogowych finansów, który byłby proinwestycyjny.

Rząd dopłaci zarządcom autostradW 2010 roku wydatki z budżetu państwa na obsługę systemu koncesyjnego mogą drastycznie wzrosnąć. W planie finansowym Krajowego Funduszu Drogowego zarezerwowano na ten cel 2,67 mld zł. Tymczasem z wpływów z systemu koncesyjnego do kasy Funduszu wpłynie zaledwie 798 mln zł. To o kilka milionów zł mniej niż w 2009 roku.

Ministerstwo Infrastruktury uspokaja jednak, że lwią część zarezerwowanej kwoty stanowią wypłaty z tytułu tzw. zdarzeń odszkodowawczych. Według informacji uzyskanych z resortu to aż 1,74 mld zł.
Czym są zdarzenia odszkodowawcze? Oprócz wynagrodzenia koncesjonariusze domagają się jeszcze np. odszkodowań za nieterminowe przekazanie placu budowy, znalezione niewybuchy, które mogą opóźnić prace, odkrycia archeologiczne albo niezawinione przez nich zmiany projektu.

Zbrojenie niemetaliczne w konstrukcjach mostowychZbrojenie niemetaliczne określa się również pojęciem „niekonwencjonalne”. Obejmuje ono wszystkiego rodzaju zbrojenia betonu, które są wykonane z materiałów innych niż stal, w tym szczególnie z kompozytów polimerowych zbrojonych włóknami, nazywanych z ang. fiber reinforced polymer – FRP. Pod tym terminem należy rozumieć zbrojenie nieaktywne tzn. niesprężane oraz niestanowiące zbrojenia rozproszonego, np. służącego do wykonywania fibrobetnów.

Zbrojenia niemetaliczne, zaliczane są do materiałów kompozytowych, które są już znane w Polsce, choć ich praktyczne zastosowania są nadal unikatowe. Przede wszystkim używane są do wzmacniania konstrukcji.