Drogi i mosty

Trudne prawo, lecz prawo…Obecne polskie drogownictwo to zdecydowanie większy problem prawny niż techniczny. Inżynierowie doskonale opanowali tajniki technologii i technik, dzięki którym można uzyskać jakościowo trwalsze i lepsze drogi. Takie też drogi chcą budować. W dążeniu do tego efektu niestety muszą się borykać z szeregiem trudności uwarunkowanych obowiązującymi regulacjami i przepisami technicznymi. Nie da się ukryć, że wiele wymagań jest zarówno nieracjonalnych, jak też niedopasowanych do specyficznych sytuacji poszczególnych poziomów administracji drogowej. Drogowiec nie działa już bez wsparcia prawnika. Ale i to nie rozwiązuje sprawy. Znane jest przecież powiedzenie: dwóch prawników – co najmniej trzy interpretacje.

Latem budowa A2 do WarszawyW sierpniu na budowę 91-km autostrady A2 z Łodzi do stolicy ma wjechać ciężki sprzęt. Aby zdążyć przed Euro 2012, drogowcy muszą rozpocząć inwestycję jak najszybciej. Kończy się wycinka drzew pod przyszłą trasę, czyli pierwszy etap przygotowań do budowy autostrady A2 ze Strykowa do rogatek Warszawy w Konotopie. Od początku roku pod topór poszło w sumie kilka tysięcy drzew. Drwale ścigali się z czasem, by zdążyć przed okresem lęgowym ptaków, w trakcie którego nie można prowadzić wycinki.

Zgodnie z planem idzie także projektowanie trasy podzielonej na pięć krótszych odcinków.
- Prace projektowe są zaawansowane w 85 procentach - mówi Marcin Hadaj, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Najpóźniej w kwietniu wszystkie projekty powinny już trafić na biurko Lecha Witeckiego, szefa Generalnej Dyrekcji. Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie dokumentacji i złożenie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę. - Niewykluczone, że uda nam się przyspieszyć rozpoczęcie głównych prac przy budowie autostrady z Łodzi do Warszawy - mówi Marcin Hadaj.

Wykorzystanie koncentratu gumowo-asfaltowego w mieszankach mineralno-asfaltowych cz. IIProblem redukcji hałasu obok ochrony środowiska jest jednym z poważniejszych problemów na polskich drogach. Projektując więc mieszankę mineralno-asfaltowa coraz częściej zwraca się uwagę na obniżenie poziomu hałasu emitowanego na styku nawierzchni z oponą. Uzyskuje się to poprzez zastosowanie materiałów pozyskiwanych z recyklingu.

Wykorzystanie koncentratu gumowo-asfaltowego w mieszankach mineralno-asfaltowych cz. IZe względu na szybki rozwój motoryzacji cały świat boryka się z problemem zagospodarowania odpadów gumowych. Z punktu widzenia ochrony środowiska największy problem stanowią zużyte opony samochodowe, gdyż stanowią one ok. 70% produkcji przemysłu gumowego. Od wielu lat trafiają one na składowiska, gdzie magazynowane w nieodpowiednich warunkach mają niekorzystny wpływ na środowisko (Horodecka, Kalabińska, Piłat, Radziszewski, Sybilski 2002).

Raport PPPFormuła współdziałania w realizacji zadań publicznych z partnerem prywatnym jest na naszym rynku nowym doświadczeniem. Świadomość korzyści płynących z partnerstwa publiczno-prywatnego istniała w naszym kraju od wielu lat, nawet podjęto – choć bez powodzenia – próby jego prawnego umocowania. Dopiero teraz można mówić o jego pierwszych, realnych wdrożeniach. Szczególnie interesującym dla jednostek samorządu terytorialnego jest typ umów koncesji. W dotąd uruchomionych przedsięwzięciach cieszy się on dużą popularnością.

Ochrona antykorozyjna konstrukcji stalowych – systemy iNowoczesność systemów antykorozyjnych oznacza ich wysoką trwałość oraz spełnianie przez nie wymagań ekologicznych i społecznych. Od procesu zabezpieczeń antykorozyjnych, aby odpowiadał określeniu „nowoczesny”, wymagane jest: przygotowanie projektu uwzględniającego ekologiczne technologie, dobranie materiałów oraz opracowanie planu robót, zaangażowanie wyspecjalizowanej firmy wykonawczej, posiadanie certyfikowanego nadzoru.

Te wszystkie elementy pozwalają wykonać zabezpieczenia wysokiej jakości, w krótkim czasie, bez zanieczyszczania środowiska. Wymagane jest również zaplanowanie i systematyczne wykonywanie prac utrzymaniowych.