Drogi i mosty

Nie można podliczyć, co zrobiono na autostradzie A1. Wszędzie leży... śniegGeneralna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma trudności z dokończeniem inwentaryzacji autostrady A1 ze Świerklan do Gorzyczek. Wszystko przez śnieg i spory z wyrzuconą z budowy firmą Alpine Bau. Jeżeli będzie tak dalej, przetarg na dokończenie tego odcinka A1 opóźni się o wiele miesięcy – poinformowało katowickie wydanie Gazety Wyborczej.

Infrastruktura branżą na czas kryzysuPolskie inwestycje do roku 2015 przyczynią się niewątpliwie do podniesienia jakości życia Polaków, ale w procesie inwestycyjnym rozwoju naszego kraju to dopiero pierwszy krok w budowaniu polskiej marki opartej na nowoczesnej infrastrukturze transportowej.

Przemiany i budowa polskiej sieci transportowej sprawią, że lata zniewolenia i grabieży kraju pozostaną jedynie wydarzeniem historycznym, a nie piętnem, które kreuje obawy inwestorów z całego świata przed inwestowaniem w Polsce. Zachowania inwestorów w ostatnich miesiącach, kiedy w czasach kryzysu analiza ryzyka determinuje podejmowanie decyzji pokazały, że nasz kraj mimo członkowstwa w UE nadal utożsamiany jest z grupą krajów postkomunistycznych o większym wskaźniku ryzyka niż „stare” kraje członkowskie UE. Jednak z drugiej strony to właśnie najbardziej rozwinięte kraje UE upatrują w polskim rynku budowlanym szansę na przetrwanie w czasach kryzysu światowej gospodarki. Dzieje się tak ze względu na największy w historii Polski oraz w powojennej historii Europy program budowy infrastruktury transportowej.

Rewolucja w PzpOdformalizowanie procedur otwartych, większa konkurencyjność postępowań, ograniczenie kosztów udziału w postępowaniu, zwiększenie nadzoru nad procedurami niekonkurencyjnymi – to zasadnicze przesłanki zmian dokonanych w prawie zamówień publicznych. Zostały one wprowadzone dwiema nowelizacjami uchwalonymi przez Sejm z końcem zeszłego roku. W ten sposób, wręcz w sposób rewolucyjny, dokonano przeobrażenia dotychczasowego systemu zamówień publicznych.

Drogi ministra GrabarczykaKierowanie resortem infrastruktury w Polsce to ciągłe stąpanie po polu minowym. Za utrzymanie, modernizację i budowę sieci drogowej odpowiada i jest rozliczany minister, a przecież wiadomo, że stan obecnej infrastruktury drogowej jest skutkiem wieloletnich zaniedbań i zaniechań, braku dobrego prawa, sytuacji na rynku wykonawstwa, a przede wszystkim braku pieniędzy.

Słusznie wskazuje się stan infrastruktury jako główną barierę w procesach modernizacji kraju, oraz w podnoszeniu naszej ekonomicznej konkurencyjności w przestrzeni europejskiej. Kiedy jednak kolejnym rządom przychodziło wybierać, to przez lata wygrywała następująca logika: za brak  50 czy 100 kilometrów autostrady czy drogi ekspresowej nikt rządu nie obali, podczas gdy niezadowoleni hutnicy, stoczniowcy, lekarze i nauczyciele już tak.

Firmy nie wniosą protestu w publicznym przetarguNie będzie już postępowania protestacyjnego w zamówieniach publicznych. Więcej przedsiębiorców startujących w przetargach będzie uprawnionych do składania odwołań, a ich forma znacznie się uprości. Dziś w życie wchodzi istotna nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych, która całkowicie przebudowuje środki ochrony prawnej.

Od 29 stycznia odwołanie można wnieść bezpośrednio do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), przy czym istnieje także możliwość złożenia go w wersji elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

- Odwołanie wnosi się w terminie 10 dni od przesłania informacji o czynności zamawiającego, stanowiącej podstawę jego wniesienia - jeżeli zostały przesłane pisemnie, faksem, drogą elektroniczną albo w terminie 15 dni - jeżeli zostały przesłane w inny sposób (np. pocztą) - mówi Aleksandra Hulewicz, prawnik z kancelarii Chajec, Don-Siemion & Żyto. I dodaje, że jeśli wartość zamówienia jest mniejsza niż unijny próg, termin ten wynosi odpowiednio 5 i 10 dni.

Drogi „pod wiatr”Seminarium szkoleniowe „Drogi samorządowe – X lat”, które odbyło się w Regietowie w dniach 20-22 stycznia br., było szczególnym wydarzeniem. Wiązało się ono z jubileuszem dziesięciolecia zarządzania drogami samorządowymi regionu Małopolski. Miniona dekada oznacza w drogownictwie szereg zmian zarówno organizacyjnych, jak też finansowych oraz prawnych. Jak w skrótowej pigułce można ten czas podsumować dla dróg wojewódzkich Małopolski? O małopolskim bilansie rozmawiamy z Grzegorzem Stechem, dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.