Drogi i mosty

Zmiany w układzie komunikacyjnym TarnowaKiedy wiadomo już było, że zjazd z autostrady A4 w kierunku Tarnowa będzie przebiegał przez „Węzeł Krzyż”, rozpoczęto dogłębną analizę, której celem było znalezienie takich rozwiązań, które powstrzymają zatłoczenie miasta strumieniem przejeżdżających samochodów.

Przewidywania się sprawdziły. Budowa węzła autostradowego spowoduje przekroczenie przepustowości ulic łączących rejony północnej i zachodniej części miasta z centrum. Stwierdzono również ponad wszelką wątpliwość, że bardzo ważna jest modernizacja ciągu omijającego centrum Tarnowa. Dlatego niezbędna stała się budowa nowych szlaków komunikacyjnych. Integracja centrum komunikacyjnego Tarnowa z głównymi ciągami komunikacyjnymi oraz drogą wojewódzką nr 977 Tarnów – Konieczna to ogromne wyzwanie dla miasta.

Ulica w zgodzie z wymogami- Tym czego nam jako kierowcom brakuje to zachowania jednolitych standardów i jakości jazdy na całych ciągach komunikacyjnych. Te różnice widać. Zależą od tego, kto jest zarządcą. Problem ten dotyczy odcinków dróg zarówno w obszarach zabudowanych, jak i pozamiejskich. Tu potrzebna jest więc swoista integracja, potrzebne jest przyjęcie wspólnych standardów dla dróg – podkreślił Andrzej Grzegorczyk, dyrektor Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Miejskie drogiSamorządy miast poświęcają wiele uwagi drogowym problemom i zarządzaniu ruchem  w miastach. W efekcie podejmują więcej korzystnych uchwał finansowych i merytorycznych dotyczących miejskich układów drogowych.

Te działania doceniają ci, którzy bezpośrednio realizują samorządową politykę drogową, czyli zarządy dróg. Ich przedstawiciele dali temu wyraz podczas Zjazdu Drogowców Miejskich w Tarnowie (16-18 września br.), podkreślając w przyjętej uchwale taką opinię.

NIK oceniła wykorzystanie unijnych środkówPolska plasuje się w środku stawki państw Wspólnoty Europejskiej pod względem wykorzystania pieniędzy z budżetu UE z perspektywy finansowej 2004 - 2006. Niski jest - jak dotąd - poziom wydatkowania Funduszy UE z perspektywy 2007 - 2013. Mimo doświadczeń pierwszego okresu administracja publiczna powtórzyła niektóre błędy przygotowując się do zarządzania funduszami w drugim okresie – podkreśla NIK w raporcie zbiorczym z kontroli wykorzystania unijnych środków.

Pułapki boomu budownictwa drogowegoZaostrzająca się konkurencja wśród wykonawców i spadek cen ofertowych rodzą poważne zagrożenia dla terminowej realizacji projektów budowy dróg w Polsce oraz ich jakości. Takie jest jedno z głównych stwierdzeń raportu firmy badawczej PMR zatytułowanego „Budownictwo drogowe w Polsce 2009. Prognozy rozwoju na lata 2009-2012.”

Autorzy raportu przyznają, że nie ma realnych możliwości terminowego zrealizowania całego programu budowy dróg krajowych. Bardzo niekorzystne skutki dla rynku budownictwa drogowego może mieć w najbliższych latach rosnąca, wysoka konkurencja wykonawców, wywołująca wojnę cenową na etapie przetargów.

Starosta będzie mógł szybciej wywłaszczaćZajęcie gruntu będzie możliwe od razu po decyzji starosty w sprawie wywłaszczenia. Prawnicy obawiają się wzrostu liczby roszczeń odszkodowawczych wobec Skarbu Państwa. Rokowania o odszkodowanie za wywłaszczaną nieruchomość mogą okazać się fikcją – napisała Gazeta Prawna.