Drogi i mosty

Systemy wspomagające zarządzanie siecią dróg krajowych - cz. IKażda duża i nowoczesna struktura organizacyjna posługuje się w swojej działalności wieloma schematami i wypracowanymi urządzeniami wspomagającymi. Im struktura jest większa i posiada szerszy zakres działalności, tym ważniejszy jest system informacji zewnętrznej i wewnętrznej oraz przepływ danych w ramach danej organizacji. GDDKiA jest składnikiem administracji państwowej, od której oczekuje się działania prowadzącego do równych i bezpiecznych dróg, dostosowanych do zwiększającego się ruchu pojazdów oraz stałego rozwoju sieci drogowej, sprzyjającego komfortowi podróżowania obywateli i efektywności ekonomicznej gospodarki oraz bezpieczeństwu kraju.

W XXI wieku jednostka o tak złożonych zadaniach nie jest w stanie wypełniać swoich celów statutowych bez wielorakich narzędzi wspomagających jej funkcje. Dlatego GDDKiA w praktyce bazuje na systemach wspomagających zarządzanie, w tym szczególne znaczenie posiada systemu HDM-4, będącym narzędziem integrującym wiele z nich.

Droga, która sztormom się nie kłaniaW południowo-zachodniej części Holandii, pomiędzy Rotterdamem a miastem Middelburg w prowincji Zeeland, przebiega jedna z najbardziej zadziwiających tras komunikacyjnych Europy – droga N57. Wyjątkowość tej drogi polega na jej poprowadzeniu koronami kilku potężnych zapór morskich, wybudowanych w okresie od 1958 do 1986 roku w ramach wielkiego projektu budowy systemu zabezpieczeń przeciwpowodziowych o nazwie Projekt „Delta” (The Deltaworks).

Budowa tego zadziwiającego systemu była odpowiedzią rządu Holandii na powtarzające się powodzie, którym ulegały nisko położone obszary Zelandii (w tym wyspy) w okresach wiosennych sztormów i kulminacji przypływów morskich. Najpotężniejsza tego rodzaju katastrofa wydarzyła się w lutym roku 1953. W jej wyniku życie straciło 1 835 osób a 72 000 osób zostało ewakuowanych. Jednocześnie ponad 40 000 domów i gospodarstw rolnych uległo poważnym zniszczeniom.

Chlorek magnezu na śliskośćChlorek magnezu wykorzystywany jest do walki ze śliskością na drogach w stanie Idaho (USA). I sprawdza się doskonale. Idaho jest stanem USA niewiele mniejszym od Polski, a zamieszkuje ten obszar milion dwieście tysięcy mieszkańców. Część środkowa i północna to obszar górski, gdzie drogi wiją się na wysokości 1000-2000 metrów nad poziomem morza. Klimat tego stanu jest wybitnie kontynentalny z gorącymi latami i ostrymi zimami. W północnej części śnieg leży od października do kwietnia. Burze śnieżne potrafią przynieść podczas jednej nocy metr śniegu, a oprócz tego silne nasłonecznienie powoduje topnienie lodu i śniegu w dzień, a w nocy zamarzanie wody na powierzchni drogi. Z takimi wyzwaniami muszą się zmierzyć służby drogowe stanu Idaho (Idaho Transportation Departament).

Diabeł tkwi w szczegółach- Truizmem jest stwierdzenie, że jakość dokumentacji projektowej ma zasadnicze znaczenie dla jakości i terminowości wykonania inwestycji – zastrzega Stefan B. Assanowicz, prezes ZBM Inwestor Zastępczy. Tymczasem niepokojącym zjawiskiem stały się błędy i braki w projektach wykonawczych. Gdzie tkwi ich przyczyna? O tym między innymi dyskutowano podczas sesji warsztatowo-panelowej na Forum Przygotowania Inwestycji, zorganizowanym przez Polski Kongres Drogowy (28-29 kwietnia 2009 r., Warszawa).

- Postęp nastąpił tak znaczący, że w zasadzie w projektowaniu mamy do czynienia wyłącznie z techniką komputerową. Człowiek jednak nadal jest niezastąpiony. Ale jeżeli projektant uwierzy, że ma fantastyczny program, który go wyręczy we wszystkim, to wady czy błędy w projektach są nieuniknione – zauważa Tadeusz Suwara, prezes Transprojektu-Warszawa.

Globalny System PozycjonowaniaZ roku na rok wykorzystywanie Globalnego Sytemu Pozycjonowania (GPS) staje się coraz bardziej powszechne. W drogownictwa system ten może być wykorzystany na szereg sposobów. Najbardziej popularne jest wykorzystanie GPS w połączeniu z mapami cyfrowymi do wyznaczania aktualnego położenia na drodze oraz planowania optymalnej trasy podróży. Istnieje jednak lista innych zastosowań, takich jak lokalizacja wypadków, uszkodzeń nawierzchni i elementów otoczenia drogi, czy monitorowanie położenia pojazdu.

Technologia szybkiego i jednoznacznego w skali międzynarodowej opisywania położenia obiektów na powierzchni Ziemi dynamicznie wchodzi do codziennej praktyki. Aby móc ocenić wartość posiadanych danych oraz lepiej interpretować wskazania odbiornika, warto poznać podstawy funkcjonowania systemu. 

Pomiary i analizy parkowaniaProcedurę wykonywania oceny warunków parkowania w mieście prezentujemy przykład Kielc,  gdzie przeprowadzone zostały szczegółowe pomiary i analizy parkowania w centrum. Na początku roku 2006, Biuro Ekspertyz i Projektów Budownictwa Komunikacyjnego "EKKOM" we współpracy z ekspertami Politechniki Krakowskiej, wykonało na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg w Kielcach opracowanie pn. „Organizacja ruchu w centrum miasta Kielce – strefa ruchu uspokojonego”. To wielodyscyplinarne opracowanie rozwiązań dotyczących obszaru śródmiejskiego Kielc stanowi próbę stworzenia warunków do rozwoju nowoczesnego i przyjaznego dla społeczeństwa centrum miasta. Podstawowym celem tej koncepcji było zdefiniowanie strefy ruchu kołowego uspokojonego pod względem jej zasięgu i organizacji, określenie koniecznych zmian w całym obszarze analizy i ich wpływ na środowisko, zabytki kultury i materialne wartości, a także rozwiązanie problemu parkowania w obszarze opracowania. Jako główne wytyczne przyjęto eliminację ruchu tranzytowego ze śródmieścia oraz eliminację bądź poważne ograniczenie ruchu kołowego w obszarze Starego Miasta.