Drogi i mosty

Drewno na targach IntertrafficPodczas targów Intertraffic, które odbyły się w Amsterdamie pomiędzy 1 a 4 kwietnia 2008 roku oprócz mnogości plastikowych, stalowych i szklanych elementów pojawiły się również produkty z materiałów naturalnych - między innymi drewna. Wśród całej masy stoisk z kolorowymi, błyszczącymi i świecącymi elementami infrastruktury drogowej można było dostrzec stoiska z drewnianymi barierami, słupami oświetleniowymi i ekranami akustycznymi.

Oczywiście bariery, o których mowa, nie są wykonane tylko i wyłącznie z drewna czy bloczków drewnianych. Ich konstrukcję stanowi najczęściej połączenie drewna i stali.

Mamy zatem drewnianą prowadnicę wzmocnioną elementami stalowymi. Podobnie słupek bariery stanowi rdzeń stalowy obłożony drewnianą okładziną.

Wymagania techniczne do stosowania na drogach publicznychDotychczas Minister Infrastruktury rekomendował trzy dokumenty, dotyczące: kruszyw, nawierzchni i emulsji. Służą one podnoszeniu jakości i standardów w wykonawstwie drogowym. Wymagania techniczne rekomendowane przez Ministra Infrastruktury są nową formą dokumentów, których stosowanie jest nieobligatoryjne, tak jak nieobligatoryjne jest stosowanie Polskich Norm w budownictwie. Jednak konieczność ich stosowania wynika z zasad zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane. Wymagania techniczne odpowiadają tzw. załącznikom krajowym zharmonizowanych norm europejskich.

Te dokumenty opiniuje Stała Komisja Rekomendacji ds. drogownictwa w Ministerstwie Infrastruktury. Stanowią one cenną wskazówkę dla wszystkich biorących udział w procesie budowy lub przebudowy dróg i obiektów mostowych. Służą podnoszeniu jakości i standardów w wykonawstwie, a więc w efekcie poprawie jakości dróg i obiektów inżynierskich oraz ich trwałości.

Mapy i opracowania numerycznePlanowanie przebiegu dróg, przygotowywanie różnych ich wariantów koncepcyjnych oraz analiz ekonomicznych kosztów budowy i eksploatacji tras. W tych wszystkich działaniach wykorzystywane są mapy, ortofotomapy i numeryczne modele terenu. 

Od dziesiątków lat podstawowym źródłem informacji o obiektach topograficznych dla celów koncepcyjnych i planistycznych są mapy topograficzne nowej generacji, które jako drobnoskalowe (małoskalowe) mapy geograficzne wykonywano na podstawie systematycznie prowadzonych szczegółowych zdjęć topograficznych w oparciu o punkty triangulacyjne. Bardzo szybki rozwój na początku II połowy XX wieku nowej dziedziny wiedzy – informatyki, spowodował między innymi zastępowanie map topograficznych (zwykle tajnych lub poufnych) bazami danych topograficznych.

Mapy i opracowania numeryczneDla osiągnięcia celu, jakim jest budowa georeferencyjnej bazy danych obiektów topograficznych o charakterze rejestru publicznego, niezbędna i konieczna jest współpraca oraz wymiana danych pomiędzy poszczególnymi poziomami Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego.

Rodzaje map i opracowań numerycznych

Konieczność wymiany danych pomiędzy zasobami w określonym celu, powinna być uregulowana w najbliższych planowanych zmianach przepisów prawnych związanych z funkcjonowaniem służby geodezyjnej i kartograficznej.

GPS w komunikacji miejskiejCzekając na przystanku pasażerowie zastanawiają się, czy ich tramwaj albo autobus przyjedzie na czas, czy może utknął po drodze w korku i spóźni się kilka minut. A może uciekł im już, odjechawszy minutę wcześniej, i trzeba pojechać inną linią. Kto z korzystających z komunikacji publicznej nie ma podobnych dylematów dojeżdżając codziennie do pracy, na spotkanie, na zakupy?

Wychodząc naprzeciw potrzebie informowania pasażerów o czasie przyjazdu ich środka komunikacji opracowano system dynamicznej informacji pasażerskiej, zwany także systemem informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym (z angielskiego: real-time passenger information).

Dojrzewanie do ustępstwParaliż komunikacyjny jest już powszechną dolegliwością polskich aglomeracji. W dyskusjach o skutecznych rozwiązaniach przywoływane są modele wiedeńskie, paryskie czy budapeszteńskie, jako te wskazujące, że miasta europejskie potrafiły znaleźć rozwiązania, godzące potrzeby wszystkich użytkowników ulic i miejskiej przestrzeni publicznej. O tym czy istnieje uniwersalna recepta na usprawnienie ruchu w miastach, mało tego, aprobowana przez wszystkich użytkowników ulic – rozmawiamy z Mariuszem Szałkowskim, prezesem Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Oddział Kraków.