Michel GoppelHolandia z racji położenia geograficznego posiada istotne znaczenie w handlu międzynarodowym. Przez to państwo wiedzie szereg ważnych dla Europy korytarzy transportowych. I właśnie transport drogowy generuje aż 6-7% PKB Holandii. Ten sektor gospodarki narodowej jest tym samym jednym z największych pracodawców. Na infrastrukturę drogową Holandia przeznacza około 1,5 mln euro rocznie, z tego około 460 mln euro jest wydatkowane na utrzymanie, a 900 mln euro na budowy.

Doświadczenia Holandii w zakresie rozwoju infrastruktury drogowej oraz świadomość konieczności zintegrowania połączeń komunikacyjnych państw tzw. starej piętnastki oraz nowych członków UE były podstawą podjęcia przez rząd Holandii decyzji o utworzeniu specjalnego międzynarodowego programu współpracy w wymianie wiedzy. - Program „Partners for Road” rozpoczął się jeszcze w okresie, kiedy państwa Europy Środkowo-Wschodniej pretendowały do UE. Chodziło o to, by przygotować je do jak najlepszego wykorzystania unijnych funduszy w rozbudowie i unowocześnianiu dróg – podkreśla Michel Goppel z Rijkswaterstaat (Netherlands National Road Administration), dyrektor programu„Partners for Road”.

Program „Partners for Road” został uruchomiony w 2001 roku. Jego zakończenie planowane jest w 2010 roku. Program opiera się przede wszystkim na porozumieniach o współpracy zawartych pomiędzy rządami państw, ale uczestniczą w nim również inne instytucje, w tym z sektora prywatnego.

W programie uczestniczy 12 państw, od Estonii po Turcję. Ponadto w jego pracach bierze udział blisko dwa tysiące partnerów reprezentujących organizacje i instytucje tych państw.

W ramach programu prowadzona jest wymiana know-how, organizowane są konferencje naukowe oraz wspólne badania. Działania te dotyczą różnych obszarów, między innymi zarządzania aktywami. Holenderskie dokumenty dotyczące tego zagadnienia i opisujące wdrożone rozwiązania, zostały przetłumaczone na angielski i przekazane do wykorzystania państwom uczestniczącym w programie.

Na tym forum międzynarodowej współpracy podjęto też zagadnienia szczegółowe, jak recyklingu czy nośności mostów. Omawiano je podczas seminariów tematycznych. – W ramach programu zajmowaliśmy się też zarządzaniem danymi, w tym monitoringiem dróg oraz nadzorem, jakością nawierzchni, jak na przykład stopniem równości – mówi Michel Goppel.

Innym obszarem problemowym międzynarodowego programu było zarządzanie transportem. Na przykład w ramach tych prac w Bułgarii wdrożono pilotażowy projekt dotyczący zarządzania ruchem na obwodnicy Sofii. Rozwiązano w ten sposób problem zatorów i przeciążenia ulic miasta. – Bułgarzy docenili to rozwiązanie i w tej chwili przygotowują się do objęcia tym systemem całej sieci komunikacyjnej stolicy – zaznacza Michel Goppel.

Ponadto organizowano kursy specjalistyczne. Między innymi odbyły się one w Turcji, a dotyczyły projektowania systemów sygnalizacji świetlnej. Również systemy zarządzania ruchem były przedmiotem prac podjętych ze Słowenią. Specjalny projekt realizowano w Lublianie. Odrębny był też projekt przygotowany dla jednego z głównych ciągów komunikacyjnych Warszawy.

Ważnym obszarem działań programu „Partners for Road” jest bezpieczeństwo ruchu drogowego. Zorganizowano 40 warsztatów skupiających uczestników z wszystkich instytucji odpowiedzialnych za brd i działających na rzecz podniesienia poziomu bezpieczeństwa na drogach. Dzięki nim udało się przeszkolić ponad tysiąc osób ze wszystkich państw biorących udział w programie. Ponadto efektem warsztatów było opracowanie szeregu rozwiązań służących poprawie brd, jak podręczniki projektowania dróg oraz małych rond. W obszarze tych działań przeprowadzono oryginalny projekt kompleksowego uspokojenia ruchu w Puławach.

Zagadnieniem, które także zostało podjęte w pracach programu „Partners for Road”, jest nadzór nad ruchem pojazdów ciężkich. Projekt przygotowywany jest dla Słowenii i Holandii, a rozwiązanie w nim wdrożone zostanie aplikowane do innych państw.

W ramach międzynarodowego programu gromadzone są w tej chwili doświadczenia z funkcjonowania systemu partnerstwa publiczno-prywatnego w realizacji i eksploatacji dróg. Również bardzo istotnym zagadnieniem programu jest problematyka rozwoju dróg pod kątem godzenia potrzeb transportowych z otoczeniem szlaków komunikacyjnych, a więc w tym przypadku również z ochroną środowiska przyrodniczego.

Agnieszka Serbeńska

Więcej o programie: Partners for Roads

Michel Goppel był gościem Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej „Ochrona środowiska i estetyka a rozwój infrastruktury drogowej, Kazimierz Dolny, 7-9 października 2009 r.


Skrót wystąpienia Michela Goppela

 

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.