PAST – innowacyjny, zautomatyzowany proces budowy drógPAST (Prozesssicherer automatisierter Straßenbau) to projekt, którego wyznaczonym celem było stworzenie niezawodnego, zautomatyzowanego procesu budowy nawierzchni dróg. W założeniu projektu proces budowy ujęto kompleksowo, to jest od momentu transportu i dostawy mieszanki aż do jej wybudowania. W pierwszym rzędzie dotyczył on opracowania rozwiązań udoskonalających techniki maszynowe budowy dróg, ale równocześnie jego zadaniem było zapewnienie odpowiedniej jakości wykonania robót.

Niemiecki projekt, rozpoczęty w 2008 roku, realizowany był przez cztery lata. Budżet projektu wyniósł 4 mln euro. W jego realizację zaangażowane były Federalne Ministerstwo Gospodarki, Federalne Ministerstwo Komunikacji i Federalne Ministerstwo Dróg. Projekt realizowało pięć firm oraz dwie wyższe uczelnie i BASt – Bundesanstalt fűr Straßenwesen.

Na projekt złożyło się piętnaście stadiów. Zakres pierwszych prac objął zagadnienia transportu mieszanki i jej podawania do rozściełacza. Zasadniczy nacisk położono na nie dopuszczanie do segregacji mieszanki oraz na utrzymanie jej odpowiedniej temperatury. W ramach projektu podjęto się więc opracowania nowego urządzenia do załadunku mieszanki, by dzięki temu uniknąć tworzenia tzw. stożków przyczyniających się do segregacji mieszanki, co ma miejsce w tradycyjnej metodzie załadunku, kiedy drobne kruszywa mieszanki pozostają na środku, a grubsze przesuwają się na boki. W projekcie chodziło o stworzenie rozwiązania umożliwiającego załadunek masy w formie jednorodnej, co z kolei dawałoby większą gwarancję efektu jakości wykonanej nawierzchni.

W ramach projektu opracowano nowy rodzaj wanny do transportu mieszanki. Jest ona izolowana, pokryta blachą ze stali szlachetnej, która odbija światło. Zamontowano w niej czujniki dokonujące stałych pomiarów temperatury. Dzięki izolacji wanny w zasadzie nie dochodzi do utraty ciepła transportowanej mieszanki, gdy to jednak następuje podczas przewozu, wówczas operator urządzenia ma wiarygodne dane z odczytów, by podjąć decyzję o tym, czy mieszanka nadaje się jeszcze do wbudowania czy już nie. Dane z pomiarów dostępne są na wyświetlaczu w kabinie pojazdu ciężarowego transportującego masę, jak też następnie widzi je operator rozściełacza. Dodatkowo nowa wanna została wyposażona w specjalne plandeki ochronne, zapobiegające wychładzaniu mieszanki, które się rozkładają automatycznie.

W ramach projektu PAST opracowane zostały również innowacyjne rozwiązania dla rozściełacza, przede wszystkim stworzono system oparty na przekazie energii kinetycznej z pojazdu transportowego na rozściełacz. Chodzi w tym przypadku o zniwelowanie różnic poziomów podczas styku wanny z rozściełaczem. Inne z kolei urządzenie - specjalna rynna -  ogranicza podczas podawania mieszanki ryzyko przemieszczenia się kruszyw drobniejszych środkiem, a grubszych bokami. Ten prototyp już jest sprawdzany w praktycznym działaniu. Z kolei do przenośnika ślimakowego zastosowano urządzenie, które w trakcie podawania mieszanki pod stół rozściełacza umożliwia układanie mieszanki jako jednorodną masę.

Istotnym aspektem prac w ramach projektu PAST było zagadnienie grubości warstw asfaltowych. W tradycyjnej metodzie pomiar grubości warstwy wykonywany jest po jej ułożeniu, przeważnie poprzez dokonanie odwiertów. W nowym rozwiązaniu wykorzystuje się czujniki oraz transpondery. To pozwala bezpośrednio kontrolować grubość układanej warstwy oraz jej temperaturę. Informacje te podawane są do kabiny operatora rozściełacza oraz walca.

***

Efektem innowacyjnych rozwiązań jest możliwość tworzenia komputerowej bazy danych o procesie budowy od momentu załadunku i transportu mieszanki po moment jej wbudowania i zagęszczenia. W ten sposób gromadzone informacje dają obraz przebiegu całego procesu budowy, a tym samym umożliwiają zdiagnozowanie przyczyn i określenie etapu powstania potencjalnych wad w wykonawstwie.

AS

Informacja na podstawie wystąpienia Carstena Lipsa podczas konferencji zorganizowanej przez „Magazyn Autostrady” i czasopismo „Mosty” pt. „Innowacyjne rozwiązania w branży drogowo-mostowej. Wdrożenie i zastosowanie”, która odbyła się 9 maja w hotelu Tęczowy Młyn w Kielcach.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.