image006W ciągu najbliższych pięciu lat wyremontowanych zostanie wiele odcinków torowisk w Krakowie, m.in. w ciągu ul. Basztowej, Zwierzynieckiej, Kościuszki czy Krakowskiej.

Jeszcze w tym roku rozpocznie się remont torowiska na Rondzie Kocmyrzowskim. Polegać on będzie na wymianie całego układu torowego, sieci trakcyjnej wraz ze słupami trakcyjnymi oraz oświetleniem. Równolegle zmodernizowana zostanie podstacja trakcyjna Bieńczyce. Prace zakończą się w 2017 roku.

W przyszłym roku planowana jest przebudowa torowiska i ul. Basztowej, tym razem na odcinku od ul. Długiej do skrzyżowania z Pawią. Jest to trzeci etap przebudowy układu drogowego przy Plantach wraz z nową organizacja ruchu, czyli wprowadzeniem jednego kierunku jazdy dla kierowców.

Także w 2017 roku rozpocznie się remont ul. Zwierzynieckiej i Kościuszki. W przypadku tych dwóch ulic organizowane były konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy zwrócili uwagę na uciążliwy hałas, jaki powodują przejeżdżające tramwaje. Odpowiednie technologie przebudowy torowiska pozwolą na wyraźne zmniejszenie tych uciążliwości.

W 2018 roku wymienione zostanie torowisko na ul. Krakowskiej (koniec przewidziany jest na 2019 roku) i al. Solidarności, na odcinku od Placu Centralnego do ul. Bulwarowej. W kolejnych latach brane są pod uwagę jeszcze remonty torowisk na ul. Starowiślnej (2020 rok) i Królewskiej – od Alei do ul. Rydla (2021). W tym ostatnim przypadku dodatkowo przebudowana zostanie pętla tramwajowa Bronowice Małe oraz skrzyżowanie ul. Królewskiej z Alejami Trzech Wieszczów.

Wszystkie inwestycje zostały wstępnie wycenione na ok. 150 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie ok. 76 mln zł.

- Zakres prac będzie szeroki. Obejmie wymianę starych torowisk, nawierzchni jezdni, sieci trakcyjnych oraz oświetlenia. Na remontowanych ulicach zostanie także uporządkowane parkowanie w wydzielonych zatokach postojowych. Z inwestycji skorzystają piesi, gdyż np. przy okazji przebudowy ul. Starowiślnej, chodnik na odcinku od ul. Dietla do Miodowej zostanie poszerzony o dwa metry, natomiast samochody będą jeździć po torowisku – mówi Franciszek Szczurko z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

W miejscach wymagających szczególnego wyciszenia lub ograniczenia wibracji stosowany będzie tzw. system „masy odsprężynowanej” pomiędzy podbudową a płytami oraz pomiędzy boczną ścianą płyty torowej i ścianą koryta torowego układane będą dodatkowo elastyczne maty wibroizolacyjne. To z pewnością zminimalizuje hałas i polepszy komfort podróży komunikacją miejską.

***

Z badań, które we wrześniu zaprezentował Eurostat (Europejski Urząd Statystyczny) wynika, że większość mieszkańcó Krakowa pozytywnie ocenia jakość transportu publicznego w Krakowie. W 2015 roku co trzeci krakowianin (29 proc.) był bardzo zadowolony z funkcjonowania komunikacji miejskiej. Aż 53 proc. mieszkańców było raczej zadowolonych. Łącznie daje to 82 proc. pozytywnych głosów. Krakowska komunikacja miejska jest jedną z lepiej ocenianych w Europie i najlepiej w Polsce.

Źródło: UM Kraków

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.