Spis treści

Wnioski wynikające z KPZK 2030 dotyczące Lubelszczyzny

Zaliczenie Lublina do policentrycznej metropolii sieciowej może być jednym z powodów perspektywicznego jego połączenia autostradą z Warszawą. Wcześniej na lubelskim odcinku drogi nr 17 wybudowana będzie droga ekspresowa S17, której ewentualna przebudowa na autostradę spowoduje potrzebę zmniejszenia ilości węzłów (nie częściej, niż co 15 km na trasie i co 3 km w rejonie Lublina), większą ilość ogrodzeń, przejazdów awaryjnych przez pas środkowy dzielący (w odstępach do 4 km), wjazdów awaryjnych dla służb w miejscach przejazdów drogowych, dodatkowe wyposażenie miejsc obsługi podróżnych (MOP), zaopatrzenie wodne dla celów ratowniczych, wykonanie kolumn łączności (co 2 km) i lokalizację szpitali (co 60 km).

Brak jest obecnie uzasadnienia dla budowy autostrady na odcinku realizowanej obwodnicy Lublina i dalej do węzła S17 i S12 w Piaskach. W odległej przyszłości, gdyby realną była autostrada, także po stronie ukraińskiej, z Warszawy przez Lublin do Kijowa, można przeanalizować możliwość jej przebiegu np. po zachodnio-południowej stronie Lublina z węzłami tylko na wylotach z S19 (na wylocie do Kraśnika) i ewentualnie z drogą nr 835.

Opracowanie wojewódzkiego zagospodarowania przestrzennego będzie łatwiejsze w przypadku uwzględnienia potrzeb ochrony środowiska i krajobrazu. Zapewnienie ładu przestrzennego może być jednak często w kolizji ze stanowiskiem wielu samorządów terytorialnych (wójtów, prezydentów i radnych) z powodu dodatkowych ograniczeń w podejmowaniu lokalnych decyzji, które powinny być zgodne z planem zagospodarowania.

Warunkiem podstawowym rozwoju Lubelszczyzny i likwidacji zagrożenia jej marginalizacją jest zapewnienie trzech połączeń Lublina odcinkami dróg ekspresowych z trzema polskimi autostradami:

  • z A2 w Warszawie do około 2015 roku (możliwe opóźnienie wylotu z Warszawy),
  • z A4 w Rzeszowie do 2020 roku,
  • z A1 w Piotrkowie Trybunalskim do 2020 roku.

Wdrożenie koncepcji policentrycznej metropolii sieciowej na Lubelszczyźnie uzależnione jest m.in. od polityki rozwoju Lublina i głównych miast Lubelszczyzny, którym zapewnić należy odpowiednią dostępność komunikacyjną. Lublin powinien uzyskać w możliwie krótkim czasie połączenie drogami dwujezdniowymi, oprócz odcinków S17, z Lubartowem i Kraśnikiem (S19) oraz z Łęczną (S82). Poprawę dostępności komunikacyjnej Białej Podlaski (S19), Chełma (S12), Zamościa (S17) i Puław (S12) można uzyskać poprzez przebudowę wylotów z tych miast, głównie dróg krajowych i wojewódzkich. Wymienione miasta Lubelszczyzny powinny w pierwszej kolejności opracować lub zaktualizować ogólne plany zagospodarowania przestrzennego.

Jerzy Kukiełka
Katedra Dróg i Mostów
Politechnika Lubelska

Literatura:
1. Praca zbiorowa – Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Warszawa 2011 r.
2. Praca zbiorowa – Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015 oraz prognozy oddziaływania na środowisko. Ministerstwo Infrastruktury. Warszawa 2011 r.
3. Praca zbiorowa – Strategia rozwoju transportu do 2020 roku. Ministerstwo Infrastruktury. Warszawa 2011 r.
4. Brouard Jessica, SETRA – Wpisywanie infrastruktury drogowej w krajobraz na przykładnie Francji. Krajowa konferencja „Estetyka i ochrona środowiska w drogownictwie.” Nałęczów, czerwiec 2005 r.

Materiał przygotowany na V Międzynarodową Konferencję Naukowo-Techniczną „Ochrona środowiska i estetyka a rozwój infrastruktury drogowej” – Zamość, 7-9 września 2011 r., zorganizowanej przez lubelskie oddziały: SITK, GDDKiA, RDOŚ, TUP oraz Politechnikę Lubelską – Katedrę Dróg i Mostów.

Summary
The planned development of polycentric metropolitan network In Poland and it staging May be import ant for the formation of motorways and expressways network. Protecting the environment and landscape values should be taken into account in varying degrees at different levels of planning. Participation of experienced road engineers during the land-use planning in voivodships and municipalities is essential especially in developing internally consistent stages of planning.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.