Spis treści

System DSRC koncentruje się głównie na solidnej infrastrukturze, która zapewnia najniższe możliwe koszty operacyjne. W praktyce stacje poboru opłat (lub bramy) są wznoszone w określonym punkcie w każdej sekcji poboru opłat. Gdy pojazd przejedzie przez taki punkt, dzięki komunikacji DSRC odbywającej się pomiędzy anteną a urządzeniem pokładowym (OBU), naliczana jest opłata za całą sekcję. Opłata ta jest uzależniona od długości i wagi pojazdu, liczby jego osi oraz potencjalnie wielu innych czynników. System bazujący na technologii DSRC cechuje się wysoką skutecznością w pobieraniu opłat, ponieważ jest instalowany na stałe na drodze, zapewnia urządzenia egzekwujące pobór opłat oraz procedury automatycznie wykrywające kierowców pojazdów, którzy starają się uniknąć uiszczenia płatności. Warto zauważyć, że po wybudowaniu każdej stacji naliczającej opłaty, jej funkcjonalność może zostać rozszerzona także o egzekwowania płatności. Z finansowego punktu widzenia, technologia DSRC minimalizuje koszty operacyjne związane np. z transferem danych, ponieważ cała komunikacja pomiędzy urządzeniem pokładowym a systemem odbywa się w pojedynczym punkcie każdej sekcji za pośrednictwem stałej linii lub połączenia GPRS z bramki naliczającej opłaty. Nie ma natomiast konieczności zapewnienia transmisji danych między systemem centralnym a każdym urządzeniem pokładowym, co jest niezbędne w przypadku systemów opartych na technologii satelitarnej.

Efektywność kosztowa systemu bazującego na technologii DSRC wynika także z wielu innych czynników, m.in. ograniczenia liczby reklamacji ze strony użytkowników dróg (technologia DSRC oferuje niepodważalny dowód przejazdu) oraz ograniczenia ilości działań unikania uiszczania opłat (przy pomocy stałego, przenośnego oraz ręcznego sprzętu do egzekwowania opłat, a także różnych algorytmów matematycznych).

System bazujący na technologii satelitarnej wykorzystuje urządzenia pokładowe, które dostarczają informacje (na podstawie pozycjonowania GPS) o szczegółowej trasie, którą pokonuje każdy pojazd. Dane te są przesyłane do centralnego systemu przy użyciu technologii GPRS, gdzie stanowią podstawę do naliczenia opłat indywidualnych użytkowników. Technologia GNSS zapewnia możliwość rozszerzenia działania systemu na drogi niższej kategorii, co nie wiąże się z potrzebą budowy infrastruktury na drodze. Niemniej jednak eksploatacja systemu GNSS wiąże się z pewnymi problemami – zwiększają się koszty operacyjne związane z przesyłem danych, obsługą użytkowników, poborem opłat oraz próbami unikania ich uiszczania.

Bardzo ważną zaletą systemu DSRC jest możliwość wykorzystania go jako bazy do przyszłej rozbudowy i objęcia poborem opłat np. wszystkich dróg oraz wszystkich pojazdów. Wspomniany system hybrydowy to unikatowe rozwiązanie, łączące zalety technologii DSRC oraz GNSS, które jednocześnie w miarę możliwości, minimalizuje ich słabości. Taki hybrydowy elektroniczny system poboru opłat pilotażowo funkcjonuje w Republice Czeskiej.

Czeski rząd, reprezentowany przez Ministra Transportu, podpisał w 2006 r. umowę z firmą Kapsch TrafficCom na wybudowanie i obsługę czeskiego elektronicznego systemu poboru opłat od ciężarówek, bazującego na technologii DSRC (było to rozwiązanie, które Kapsch TrafficCom zaproponował we wstępnej ofercie). System został uruchomiony zgodnie z planem 1 stycznia 2007 r. i od tej pory jest wykorzystywany na autostradach i drogach ekspresowych o długości niemal 1000 km, a od 1 stycznia 2008 r. także na 200 km dróg pierwszej klasy (na tzw. trasach tranzytowych). Należy podkreślić, iż od samego początku system działa bez jakichkolwiek opóźnień czy zakłóceń. Niezależny audyt potwierdził, że przeciętna miesięczna skuteczność systemu w Czechach wynosi ponad 99,3%, co oznacza, że co najmniej 99,3% pojazdów objętych poborem opłat uiszcza je w prawidłowy sposób.

Rząd Czech na podstawie uzyskanych wyników zdecydował się wprowadzić modyfikację do pierwotnej umowy, zobowiązując firmę Kapsch TrafficCom do pobierania opłat przy użyciu rozwiązania DSRC na wszystkich autostradach i drogach ekspresowych, które zostaną wybudowane do końca 2016 r. Ponadto, Ministerstwo Transportu zdecydowało się zbadać możliwości wprowadzania odpłatności na drogach niższej klasy przy użyciu technologii satelitarnej. W tym celu Kapsch TrafficCom dostarczył centralny system oraz 5000 urządzeń pokładowych. To hybrydowe rozwiązanie było eksploatowane testowo przez ostatnie 12 miesięcy i dostarczyło dane dotyczące jego niezawodności oraz modelu biznesowego, które posłużą do stworzenia komercyjnej wersji tego systemu dla użytkowników.

Michael Gschnitzer
dyrektor ds. globalnej sprzedaży
Kapsch TrafficCom

Zagadnienie opłat za użytkowanie dróg prezentowane było 14 października 2009 r. podczas VII Międzynarodowych Targów Infrastruktury Miejskiej i Drogowej INFRASTRUKTURA 2009

 

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.