Spis treści

Podróż torem nad miastemOd 2005 roku Rzeszów zwiększył swoją powierzchnię o 117% - z blisko 54 km kw. do  prawie 116 km kw. W tej chwili liczba mieszkańców sięga 179 tys. Dynamiczny rozwój miasta niesie swoje konsekwencje. Dlatego jednym z priorytetów władz miasta jest przede wszystkim rozwój układu komunikacyjnego i poprawa jego przepustowości, a także usprawnienie komunikacji publicznej.

Stolica Podkarpacia jest jednym z najszybciej rozwijających się miast w kraju. W różnego rodzaju raportach i rankingach plasuje się w czołówce ośrodków o najwyższych wskaźnikach obrazujących poziom życia mieszkańców czy skalę wydatków inwestycyjnych służących podnoszeniu jakości miejskich usług. W rozwoju miasta niebagatelne znaczenie ma jego położenie geograficzne i układ szlaków transportowych łączących aglomerację z regionami w kraju i w Europie.

Rzeszów położony jest w ciągu III Korytarza Paneuropejskiego, wiodącego z Zachodu w kierunku Kijowa. Miasto jest też ulokowane na trasie planowanego - na podstawie tzw. porozumienia łańcuckiego z 2006 roku - Paneuropejskiego Korytarza Helsinki-Ateny (Via Carpatia). Zasadnicze ciągi transportowe łączące Rzeszów z regionami kraju tworzą drogi krajowe nr 4, 9 i 19.

Jedno z najważniejszych i docelowych powiązań komunikacyjnych miasta związane jest z autostradą A4, której przebieg wyznaczono na południe od lotniska, po północnej stronie Rzeszowa. Planowane są tu trzy węzły: Wschodni, Centralny i Zachodni. Węzeł Centralny to skrzyżowanie z drogą nr 9. Natomiast węzły Wschodni i Zachodni będą połączeniami z drogą S19. Na odcinku pomiędzy węzłami odcinek S19 pokryje się z ciągiem autostradowym. Ten fragment szlaku będzie bezpłatny jako autostradowa obwodnica Rzeszowa. Ten ciąg będzie też skomunikowany z drogami nr 4 i 9. Miasto, w swoich granicach administracyjnych, wspólnie z rzeszowskim oddziałem GDDKiA zbuduje 5-kilometrową łącznicę pomiędzy autostradą a drogami nr 4 i S19. Powstanie ona do 2012 roku.

monorail

W ostatnich latach Rzeszów zrealizował wiele inwestycji drogowych udrażniających wewnętrzny układ komunikacyjny aglomeracji. Środki na to przeznaczone stanowiły znaczącą pozycję w budżecie miasta. Ponadto dodatkowe fundusze pozyskano z zewnątrz. Dzięki dofinansowaniu z funduszy UE między innymi powstała obwodnica północna. Jej koszt wyniósł ponad 160 mln zł. W ciągu kilku minionych lat w Rzeszowie wybudowano ponad 40 km nowych ulic, podobną liczbę kilometrów przebudowano, a ponad 105 km ulic wyremontowano.

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2010-02-13 20:57
Trochę szkoda, że kolejka będzie tak późno budowana, ale co z marzeniami Rzeszowian, czyli tramwajami.
Myślę,że jeżeli by to nie wypaliło opłacało by się kupić dużo nowiutkich autobusów i polepszyć stan dróg
:D
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #2 Gość 2010-05-24 14:27
Był kiedys taki program w telewizji, nazywal sie chyba "Pomysł na biznes" czy jakos tak, i tam raz przyszedl czlowiek ktory dokladnie zaprojektował system kolejek nad miastem. Może warto sie z nim skontaktowac?
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.