Spis treści

Na podstawie obliczeń do analizy ekonomicznej sporządzono wykres przedstawiający P/h w godzinie szczytu w celu porównania wyznaczonego P/h z wartością 450 poj./pas. W sieci rozpatrywanych ulic P/h w godzinie szczytu na ulicach: Głęboka i Nadbystrzycka, znacząco przekroczył przyjęty wskaźnik o wartości 450 poj./pas w okresie 30 lat. Rodzi się tu problem jak pokierować sterowaniem potoków ruchu, by cała sieć rozpatrywanych ulic przejęła cały ruch, bez korkowania ulic i w jakim czasie? Wykres obrazuje sytuację w przypadku idealnego sterowania potokami ruchu, tj. przy maksymalnym wykorzystaniu „pojemności” każdego pasa i każdej ulicy w godzinie szczytu. Łatwo zauważyć, że krytycznym rokiem dla całego układu jest rok 2018. W 2019 roku nastąpi pełne nasycenie układu sieci ulic.

Jak widać z wyżej przedstawionego materiału obliczenie prognozy ruchu wycinkowe od ul. Głębokiej do Sowińskiego wykazuje, iż zakładana w danych wyjściowych przepustowość ulicy dwujezdniowej 2x2x3,5 m nie będzie wykorzystana bez kontynuacji przedłużenia ulicy Sowińskiego do skrzyżowania z ulicą Zana i Nadbystrzycką. Decydują o tym istniejące w obrębie końca odcinka ulice osiedlowe o przekroju 2x3,5 m, które w bardzo krótkim czasie zostaną zablokowane, gdyż natężenia ruchu zbliżą się do ich przepustowości.

Należy dodatkowo zwrócić uwagę, iż analiza odcinków ulic znajdujących się w otoczeniu, potwierdza przypuszczenie, iż w podobnym okresie natężenia ruchu na granicy przepustowości będą miały ulice Nadbystrzycka, Głęboka, Filaretów, a to uniemożliwi włączanie się ruchu pochodzącego z nowo projektowanej ulicy Sowińskiego.

Projekt budowy odcinka ulicy J. Sowińskiego zawiera informacje o rezerwie terenu w planie przestrzennego zagospodarowania terenu (PPZT) pod dalszy jej przebieg. Z uwagi na nie objęcie go projektem, nie był analizowany. Możemy zauważyć jak dalsze projektowanie i budowa kolejnego odcinka ulicy J. Sowińskiego wpisuje się w oś północ–południe. Dla prawidłowego rozwiązania problemu i przyjęcia wiarygodnych danych do projektowania nawet krótkich odcinków ulic, należy wykonywać analizy ruchu i opracowywać prognozy w pełnym otoczeniu projektowanego odcinka, z uwzględnieniem etapowania, dającego końcowy oczekiwany efekt poprawy ruchu w danym obszarze.

W przypadku ul. Sowińskiego konieczna jest sukcesywna realizacja budowy zgodnie z Planem Przestrzennego Zagospodarowania Miasta do skrzyżowania z ulicą Zana i Nadbystrzycką, nawet przy wskaźnikach ekonomicznych zaprezentowanych powyżej, gdyż te w obliczeniach nie uwzględniają wszystkich parametrów, w tym warunków brzegowych dla generowanych prognoz itp. Wybudowanie tylko zaprojektowanego, 0,5 km odcinka, spowoduje podczas użytkowania, napełnienie jej przekroju pojazdami kierującymi się z północy na południe i odwrotnie. Należy podkreślić, że nawet odcinek pierwszego etapu budowy jest mało kapitałochłonny, a jednocześnie dający znaczące efekty społeczno-ekonomiczne i bezpieczeństwa ruchu.

Optymalne decyzje związane z budową ulicy mogą być podejmowane, jak widać z powyższych rozważań, zgodnie ze schematem A, jak również koniecznym zakresem działań B. Unikniemy wtedy błędów, strat i zrealizujemy zakładane cele na wiele lat, stawiane przez beneficjentów zarządcy drogi i całemu zespołowi osób obsługujących projekt.

Barbara Wójtowicz, SITK o/ Lublin
Jerzy Ekiert, Politechnika Lubelska

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.