Na podstawie obliczeń do analizy ekonomicznej sporządzono wykres przedstawiający P/h w godzinie szczytu w celu porównania wyznaczonego P/h z wartością 450 poj./pas. W sieci rozpatrywanych ulic P/h w godzinie szczytu na ulicach: Głęboka i Nadbystrzycka, znacząco przekroczył przyjęty wskaźnik o wartości 450 poj./pas w okresie 30 lat. Rodzi się tu problem jak pokierować sterowaniem potoków ruchu, by cała sieć rozpatrywanych ulic przejęła cały ruch, bez korkowania ulic i w jakim czasie? Wykres obrazuje sytuację w przypadku idealnego sterowania potokami ruchu, tj. przy maksymalnym wykorzystaniu „pojemności” każdego pasa i każdej ulicy w godzinie szczytu. Łatwo zauważyć, że krytycznym rokiem dla całego układu jest rok 2018. W 2019 roku nastąpi pełne nasycenie układu sieci ulic.
Jak widać z wyżej przedstawionego materiału obliczenie prognozy ruchu wycinkowe od ul. Głębokiej do Sowińskiego wykazuje, iż zakładana w danych wyjściowych przepustowość ulicy dwujezdniowej 2x2x3,5 m nie będzie wykorzystana bez kontynuacji przedłużenia ulicy Sowińskiego do skrzyżowania z ulicą Zana i Nadbystrzycką. Decydują o tym istniejące w obrębie końca odcinka ulice osiedlowe o przekroju 2x3,5 m, które w bardzo krótkim czasie zostaną zablokowane, gdyż natężenia ruchu zbliżą się do ich przepustowości.
Należy dodatkowo zwrócić uwagę, iż analiza odcinków ulic znajdujących się w otoczeniu, potwierdza przypuszczenie, iż w podobnym okresie natężenia ruchu na granicy przepustowości będą miały ulice Nadbystrzycka, Głęboka, Filaretów, a to uniemożliwi włączanie się ruchu pochodzącego z nowo projektowanej ulicy Sowińskiego.
Projekt budowy odcinka ulicy J. Sowińskiego zawiera informacje o rezerwie terenu w planie przestrzennego zagospodarowania terenu (PPZT) pod dalszy jej przebieg. Z uwagi na nie objęcie go projektem, nie był analizowany. Możemy zauważyć jak dalsze projektowanie i budowa kolejnego odcinka ulicy J. Sowińskiego wpisuje się w oś północ–południe. Dla prawidłowego rozwiązania problemu i przyjęcia wiarygodnych danych do projektowania nawet krótkich odcinków ulic, należy wykonywać analizy ruchu i opracowywać prognozy w pełnym otoczeniu projektowanego odcinka, z uwzględnieniem etapowania, dającego końcowy oczekiwany efekt poprawy ruchu w danym obszarze.
W przypadku ul. Sowińskiego konieczna jest sukcesywna realizacja budowy zgodnie z Planem Przestrzennego Zagospodarowania Miasta do skrzyżowania z ulicą Zana i Nadbystrzycką, nawet przy wskaźnikach ekonomicznych zaprezentowanych powyżej, gdyż te w obliczeniach nie uwzględniają wszystkich parametrów, w tym warunków brzegowych dla generowanych prognoz itp. Wybudowanie tylko zaprojektowanego, 0,5 km odcinka, spowoduje podczas użytkowania, napełnienie jej przekroju pojazdami kierującymi się z północy na południe i odwrotnie. Należy podkreślić, że nawet odcinek pierwszego etapu budowy jest mało kapitałochłonny, a jednocześnie dający znaczące efekty społeczno-ekonomiczne i bezpieczeństwa ruchu.
Optymalne decyzje związane z budową ulicy mogą być podejmowane, jak widać z powyższych rozważań, zgodnie ze schematem A, jak również koniecznym zakresem działań B. Unikniemy wtedy błędów, strat i zrealizujemy zakładane cele na wiele lat, stawiane przez beneficjentów zarządcy drogi i całemu zespołowi osób obsługujących projekt.
Barbara Wójtowicz, SITK o/ Lublin
Jerzy Ekiert, Politechnika Lubelska
- «« poprz.
- nast.