Spis treści

Priorytety infrastruktury drogowejProblem braku odpowiednio rozwiniętej sieci dróg w Polsce wraca jak bumerang i pewnie jeszcze przez długi czas stanowić będzie przedmiot licznych dyskusji toczonych w różnych środowiskach. Oczywiście wszyscy narzekamy na ogólny brak autostrad i dróg ekspresowych umożliwiających szybkie przemieszczanie się pomiędzy regionami w bezpiecznych warunkach, bez konieczności przeciskania się wąskimi drogami nieprzygotowanymi do tak dużego natężenia ruchu samochodowego powiększającego się z roku na rok. Nie szczędzimy również słów krytyki dla zarządców dróg i podmiotów odpowiedzialnych za ich utrzymanie widząc niekończące się pasmo dziur w jezdniach, kolein i innych utrudnień skutecznie zniechęcających do podróżowania i załatwiania codziennych spraw.

Szansę na zmianę tego obrazu stwarzają fundusze strukturalne, które są do wykorzystania przez stronę polską, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ). Program ten, oprócz wspierania innych obszarów społeczno–gospodarczych, stawia duży nacisk na rozwój głównej sieci dróg w Polsce, mających stanowić swego rodzaju krwioobieg przyczyniający się w przyszłości do dalszego rozwoju kraju. Stworzenie spójnej sieci komunikacyjnej pomiędzy regionami i ich najważniejszymi ośrodkami miejskimi, w opinii wszystkich ekspertów zajmujących się tą tematyką, jest podstawą tego rozwoju, bez której konkurowanie z krajami Europy Zachodniej i utrzymywanie wysokiego tempa wzrostu wskaźników makroekonomicznych jest czystą fikcją.

Szerokie ukierunkowanie założeń PO IiŚ na finansowanie inwestycji drogowych potwierdza jeden z jego celów szczegółowych zakładający „Zwiększenie dostępności głównych ośrodków gospodarczych w Polsce poprzez powiązanie ich siecią autostrad i dróg ekspresowych oraz alternatywnych wobec transportu drogowego środków transportu”. Przyjęty kierunek działania w zakresie rozwoju sieci drogowej w głównej mierze odzwierciedlają  Priorytet VI „Drogowa i lotnicza sieć TEN-T”, Działanie 6.1 „Rozwój sieci drogowej TEN-T” oraz Priorytet VIII „Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe”, Działanie 8.2 „Drogi krajowe poza siecią TEN-T”. Wymienione działania w bezpośredni sposób odnoszą się do tego obszaru mając za zadanie, poprzez realizowane projekty infrastrukturalne, przyczyniać się do budowy i modernizacji kolejnych kilometrów autostrad i dróg ekspresowych. Jak już wcześniej wspomniano priorytetowo traktowane są przedsięwzięcia obejmujące swoim zakresem budowę odcinków autostrad i dróg ekspresowych pomiędzy największymi aglomeracjami, obwodnic, a także innych dróg krajowych stanowiących część międzynarodowej sieci TEN-T (Trans – European Network for Transport) oraz znajdujących się poza nią, w tym odcinków w miastach na prawach powiatu.

Analizując wysokość środków finansowych zarezerwowanych na realizację poszczególnych projektów w ramach priorytetów nietrudno zauważyć, iż największa alokacja przypada właśnie na sektor transportu, co jeszcze raz potwierdza bardzo mocne ukierunkowanie całego programu na wspieranie kluczowej infrastruktury komunikacyjnej z punktu widzenia rozwoju kraju. Jest to kwota ponad 19 mld euro, co stanowi blisko 71% wszystkich środków przeznaczonych na finansowanie działań z PO IiŚ. Skupiając się wyłącznie na „priorytetach transportowych” wyraźnie widać, iż najwięcej inwestycji ma szansę zostać zrealizowanych w ramach Priorytetu VI, gdzie zarezerwowano 8,80 mld euro. W pozostałych dwóch alokacja wynosi odpowiednio – Priorytet VII – 7,67 mld euro, Priorytet VIII – 2,94 mld euro.

Źródło: Centrum Unijnych Projektów Transportowych (www.cupt.gov.pl) Źródło: Centrum Unijnych Projektów Transportowych (www.cupt.gov.pl)
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.