Problem braku odpowiednio rozwiniętej sieci dróg w Polsce wraca jak bumerang i pewnie jeszcze przez długi czas stanowić będzie przedmiot licznych dyskusji toczonych w różnych środowiskach. Oczywiście wszyscy narzekamy na ogólny brak autostrad i dróg ekspresowych umożliwiających szybkie przemieszczanie się pomiędzy regionami w bezpiecznych warunkach, bez konieczności przeciskania się wąskimi drogami nieprzygotowanymi do tak dużego natężenia ruchu samochodowego powiększającego się z roku na rok. Nie szczędzimy również słów krytyki dla zarządców dróg i podmiotów odpowiedzialnych za ich utrzymanie widząc niekończące się pasmo dziur w jezdniach, kolein i innych utrudnień skutecznie zniechęcających do podróżowania i załatwiania codziennych spraw.
Szansę na zmianę tego obrazu stwarzają fundusze strukturalne, które są do wykorzystania przez stronę polską, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ). Program ten, oprócz wspierania innych obszarów społeczno–gospodarczych, stawia duży nacisk na rozwój głównej sieci dróg w Polsce, mających stanowić swego rodzaju krwioobieg przyczyniający się w przyszłości do dalszego rozwoju kraju. Stworzenie spójnej sieci komunikacyjnej pomiędzy regionami i ich najważniejszymi ośrodkami miejskimi, w opinii wszystkich ekspertów zajmujących się tą tematyką, jest podstawą tego rozwoju, bez której konkurowanie z krajami Europy Zachodniej i utrzymywanie wysokiego tempa wzrostu wskaźników makroekonomicznych jest czystą fikcją.
Szerokie ukierunkowanie założeń PO IiŚ na finansowanie inwestycji drogowych potwierdza jeden z jego celów szczegółowych zakładający „Zwiększenie dostępności głównych ośrodków gospodarczych w Polsce poprzez powiązanie ich siecią autostrad i dróg ekspresowych oraz alternatywnych wobec transportu drogowego środków transportu”. Przyjęty kierunek działania w zakresie rozwoju sieci drogowej w głównej mierze odzwierciedlają Priorytet VI „Drogowa i lotnicza sieć TEN-T”, Działanie 6.1 „Rozwój sieci drogowej TEN-T” oraz Priorytet VIII „Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe”, Działanie 8.2 „Drogi krajowe poza siecią TEN-T”. Wymienione działania w bezpośredni sposób odnoszą się do tego obszaru mając za zadanie, poprzez realizowane projekty infrastrukturalne, przyczyniać się do budowy i modernizacji kolejnych kilometrów autostrad i dróg ekspresowych. Jak już wcześniej wspomniano priorytetowo traktowane są przedsięwzięcia obejmujące swoim zakresem budowę odcinków autostrad i dróg ekspresowych pomiędzy największymi aglomeracjami, obwodnic, a także innych dróg krajowych stanowiących część międzynarodowej sieci TEN-T (Trans – European Network for Transport) oraz znajdujących się poza nią, w tym odcinków w miastach na prawach powiatu.
Analizując wysokość środków finansowych zarezerwowanych na realizację poszczególnych projektów w ramach priorytetów nietrudno zauważyć, iż największa alokacja przypada właśnie na sektor transportu, co jeszcze raz potwierdza bardzo mocne ukierunkowanie całego programu na wspieranie kluczowej infrastruktury komunikacyjnej z punktu widzenia rozwoju kraju. Jest to kwota ponad 19 mld euro, co stanowi blisko 71% wszystkich środków przeznaczonych na finansowanie działań z PO IiŚ. Skupiając się wyłącznie na „priorytetach transportowych” wyraźnie widać, iż najwięcej inwestycji ma szansę zostać zrealizowanych w ramach Priorytetu VI, gdzie zarezerwowano 8,80 mld euro. W pozostałych dwóch alokacja wynosi odpowiednio – Priorytet VII – 7,67 mld euro, Priorytet VIII – 2,94 mld euro.
- poprz.
- nast. »»