Spis treści

11) Osuwisko w km 680+750 - 680+850, jezdnia lewa, m. Mogilany.

Osuwisko powstało w 1975 roku, zabezpieczane było skutecznie w 1976 roku zgodnie z wykonaną dokumentacją techniczną. Zabezpieczeń osuwiska dokonał Rejon Dróg Krajowych w Krakowie, poprzez wykonanie odbudowy zniszczonego przepustu i wykonanie sieci drenażu. Do tej chwili osuwisko wykazuje stabilność. Droga przebiega tu w nasypie. Osuwisko posiada numer ewidencyjny MPL 0033.

12) Osuwisko w km 682+200 - 682+260, jezdnia lewa, m. Głogoczów (Włosań).

Geologicznie miejsce zbudowane jest z płaszczowiny śląskiej ze zlepieńcami, piaskowcami i łupkami kredowymi warstw istebniańskich dolnych. Wykonane sondowanie wykryło istnienie rodzimych zwietrzelin gliniastoilastych na głębokości ok. 3 m. Pod nasypami wykryto grunty typu pylastego. Grunty te są jednolite, choć niejednakowo nawodnione (od twardoplastycznych po miękkoplastyczne, miejscami płynne). Uplastycznieniu gruntów sprzyjają drgania od ruchu drogowego. W bezpośrednim podłożu nasypu występują grunty typu zwietrzelinowego oraz ilastego. Ruch osuwiskowy zauważono tu w 1988 roku pod postacią widocznych uszkodzeń nawierzchni jezdni: obniżenie części lewej na długości ok. 60 m i szerokości ok. 7 m. Nad przepustem występuje lokalny obryw w gruntach nasypu. Ubytki gruntu w tych miejscach uzupełniano narzutem kamiennym. Ponadto przepust wykazuje uszkodzenia polegające na schodkowych przesunięciach kręgów względem siebie („klawiszowanie”). W 1998 roku wykonano zabezpieczenie zdeformowanego fragmentu poprzez uszczelnienie przepustu żelbetowego φ100 cm żywicami i poprzez odbudowę skarpy (wykonano sączki skarpowe, rynny spustowe) oraz ułożono nawierzchnię bitumiczną, celem wyrównania niwelety drogi. Do tej chwili osuwisko wykazuje stabilność. Osuwisko posiada numer ewidencyjny MPL 0034. Poniżej przedstawiono fotografie zniszczeń przepustu w 1988 roku.

Fot. 16. Widoczne rozsunięcia poszczególnych elementów przepustu – zjawisko „klawiszowania”. Fot. 17. Widok na przedostawanie się do wnętrza przepustu dużych ilości materiału z nasypu drogowego przez szczeliny w rozsuniętych kręgach.

13) Osuwisko w km 688+600 - 688+660, jezdnia lewa, m. Krzyszkowice.

Osuwisko powstało w 1973 roku. Osunięciom podlegały wschodnie skarpy drogi, która pokonuje w nasypie łagodnie ukształtowaną dolinę. W 1974 roku opracowano dokumentację techniczną i zabezpieczono osuwisko zgodnie z projektem. Do tej chwili osuwisko wykazuje stabilność.

14) Osuwisko w km 694+040 - 694+160, jezdnia lewa, m. Myślenice.

Osuwisko powstało w 1976 roku. Uszkodzeniu wówczas uległ korpus drogi - obniżyła się niweleta lewej jezdni w sposób nierównomierny i sfałdowany. Pobocza ziemne na znacznym odcinku uległy zapadnięciu na ok. 40 cm (średnio). Rejon Dróg Krajowych wykonywał doraźne prace zabezpieczające polegające na wykonywaniu kolejnych nakładek bitumicznych w miejscu obniżania się nawierzchni. Prace te nie przyniosły spodziewanych rezultatów i stan nawierzchni na odcinku objętym działaniem osuwiska się stale pogarsza.

Obecnie uszkodzenia korpusu drogi na tym odcinku polegają na:

  • obniżeniu się niwelety lewej jezdni na długości ok. 120 m i szerokości obejmującej jeden pas ruchu, w granicach ok. 5-8 m,
  • nieregularnych ugięciach w nawierzchni, sfałdowaniach i garbach rozwiniętych w warstwach nawierzchni bitumicznej, obejmującej obydwa pasy ruchu,
  • istnieniu w nawierzchni bitumicznej szeregu pęknięć poprzecznych podłużnych w stosunku do osi drogi,
  • na pasie zieleni rozdzielającym jezdnie stwierdzono ubytki gruntu powodujące lokalne zapadnięcia terenu oraz strukturę gruntu wyraźnie rozluźnioną (wg oceny makroskopowej),
  • w skarpie nasypu i u jej podnóża prawdopodobnie istnieją niewielkie formy morfologiczne o charakterze spływów gruntowych.

Ze względu na maskowanie terenu roślinnością, nie można jednoznacznie stwierdzić tego zjawiska. Wobec powyższego, podczas wizji terenowej przeprowadzonej w październiku 2002 roku stwierdzono, że oś drogi może przebiegać prostopadle lub skośnie względem osi dużego osuwiska strukturalnego. Doraźne prace zabezpieczające w postaci kolejnych nakładek bitumicznych nie przynoszą spodziewanych rezultatów i poprzeczne obniżenie nawierzchni na lewej jezdni jest widoczne. Osuwisko pod względem rozmiaru zalicza się do form dużych, a pod względem aktywności - do form aktywnych. Osuwisko posiada numer ewidencyjny MPL 0035.

Fot. 18. Osuwisko nr 14 w Myślenicach, widok na zdeformowaną nawierzchnię lewej jezdni, widoczne wyraźne pochylenia młodych drzew poniżej skarpy nasypu rosnących w linii osuwiska. Fot. 19. Osuwisko nr 14 w Myślenicach. Osuwanie się warstw gruntu (prawa strona zdjęcia) w kierunku drogi po zabezpieczeniu osuwiska sprzed prawie 80 lat. Do czasu przebudowy drogi krajowej nr 7 na S7 osuwisko skutkowało jedynie niewielką deformacją nawierzchni na długości ok. 20 m i deformacją pobocza ziemnego.

15) Osuwisko w km 694+750 - 694+790, jezdnia prawa, m. Myślenice.

Osuwisko powstało w 1975 roku podczas prac związanych z budową obejścia Myślenic. Deformacjom uległo zachodnie zbocze łagodnej góry, które poprzez budowę drogi dodatkowo podcięto wykopem. Zabezpieczenia zostały wykonane zgodnie z projektem technicznym i do tej chwili osuwisko wykazuje stabilność.

16) Osuwisko w km 698+360 – 698+380,.

Strona prawa drogi (dawny odcinek drogi krajowej nr 7 o przekroju jednojezdniwym, obecnie początek odcinka drogi ekspresowej nr S7), m. Myślenice, znane pod nazwą „pod Eisenem”. Sposób zabezpieczenia osuwiska został pokrótce opisany w I części artykułu.

Anna Pietrusza
Stanisław Pletnia
GDDKiA Oddział Kraków

Materiał publikowany w Zeszytach Naukowo-Technicznych SITK Oddział Kraków, Problematyka osuwisk w budownictwie komunikacyjnym, seria Materiały Konferencyjne, Nr 88, Zeszyt 144, Kraków 2009.
Zdjęcia wykorzystane w artykule pochodzą z dokumentacji fotograficznej zgromadzonej przez GDDKiA Rejon w Krakowie, podczas bieżącego utrzymania dróg (w tym odcinka drogi krajowej nr 7).

 

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.