Spis treści

Opis techniczny obiektu mostowego

Do analizy technologicznej przyjęto obiekt stalowy zespolony z żelbetową płytą współpracującą jako obiekt typowy dla mostów średniej wielkości wykonywanych na terenie Polski, tj. o rozpiętości 40 – 50 m.

Przykładowe parametry techniczne obiektu:

  • rozpiętość teoretyczna przęseł: 40 m - 50 m,
  • rozstaw dźwigarów – 10 m,
  • obciążenie użytkowe: klasa A wg PN – 85/S – 10030 oraz pojazd specjalny Stanag 150,
  • obiekt na podporach pośrednich dwusłupowych o przekroju owalnym, posadowionych na palach wierconych Ø 120 cm, zwieńczonych ławą fundamentową,
  • przyczółki masywne posadowione na palach wierconych Ø 150 cm.

Rys. 1. Przekrój poprzeczny

Opis proponowanej technologii proekologicznej

Podstawowym pomysłem w prezentowanej technologii zamiennej jest całkowita rezygnacja z drogi dojazdowej – transportowej przez dolinę np. w postaci mostu tymczasowego oraz wykonanie kolejnych elementów podpór z pomostu nasuwanej konstrukcji mostu stałego.

Kolejne kroki tej technologii są następujące.
(1) Wykonanie obydwu przyczółków mostu (bez części nadłożyskowej).
(2) Scalenie konstrukcji stalowej mostu na nasypach za przyczółkami odpowiednio z obu stron.
(3) Wykonanie konstrukcji odciążającej w postaci pylonów umożliwiających podczepienie czoła konstrukcji mostu.
(4) Montaż obrotowej konstrukcji podparcia czoła mostu oraz platform i pomostów roboczych na konstrukcji.
(5) Nasunięcia czoła obu połówek mostów na oś pierwszych podpór od strony przyczółków.
(6) Wprowadzenie dźwigu z wibromłotem na czoło mostu i zabicie projektowanej ścianki stalowej na podporach.
(7) Dodatkowe podparcie czoła konstrukcji na stężonej ściance szczelnej.
(8) Wykonanie kolejnych robót na podporze z pomostów roboczych usytuowanych na czole nasuniętej konstrukcji: odkopanie podpory do poziomu projektowanego korka betonowego, zagłębienie rur pali wierconych, wybranie ziemi z rur, zabetonowanie pali, wykonanie korka betonowego, zazbrojenie i zabetonowanie fundamentów, wykonanie korpusów (można zastosować szalunki żelbetowe tracone).
(9) Nasunięcie czoła konstrukcji na oś następnej podpory. Konstrukcja po odczekaniu technologicznego okresu może być podparta na wykonanym właśnie korpusie lub na dodatkowym podparciu stalowym zmontowanym na fundamencie podpory.
(10) Wykonanie ww. operacji na kolejnych podporach.
(11) Scalenie obu części konstrukcji stalowej.
(12) Wykonanie i betonowanie płyty pomostu. Można zastosować jako szalunki płyty współpracujące „Filigran”.

Rys. 2. Technologia nasuwania Rys. 3. Technologia budowy podpór

Uzyskane efekty organizacyjne i ekologiczne

Efekty organizacyjne i ekologiczne proponowanego rozwiązania najlepiej obrazuje „zajętość terenu” pokazująca różnicę pomiędzy obu koncepcjami technologicznymi. Według metod tradycyjnych zajętość terenu wynosi 100%, a według metody „proekologicznej” 15 – 20%.

Dodatkowa propozycja proekologiczna

Budimex Dromex opracowując koncepcję zamienną technologii mostu zaproponowało stworzenie dodatkowo zabezpieczenia ekologicznego poprzez zastosowanie tunelu wykonanego z lekkiej konstrukcji z obudową z pleksi w celu ograniczenia hałasu i ewentualnej utylizacji spalin z konstrukcji mostu. Poniżej prezentujemy schematyczny rysunek takiej konstrukcji. Tunel taki może być wykonany w wersji „oszczędnościowej” otwartej, a więc ze ścianami bocznymi.

Rys. 4. Schemat konstrukcji „tunelu”

Podsumowanie

Prezentowane rozwiązanie technologii wykonania mostu nad doliną niesie ze sobą istotne walory ekologiczne, organizacyjne i finansowe.

Walory ekologiczne najlepiej obrazuje „zajętość terenu” niezbędna do realizacji zadania która zmniejsza się o około 80%, a przecież oprócz tego unika się użycia całej masy materiałów budowlanych na konstrukcję stalową i drewnianą pomostów. Walory organizacyjne to znaczne uproszczenie technologii wykonania obiektu.

Niewątpliwe są również walory finansowe. Szczegółowe wyliczenia wykazały, że rozwiązanie z wykorzystaniem opisanego systemu jest z reguły tańsze od rozwiązania klasycznego.

mgr inż. Zbigniew Białobrzeski
mgr inż. Paweł Mackiewicz
Budimex Dromex S.A.

Referat został przygotowany na II Międzynarodową Konferencję „Drogi Przyjazne Środowisku - ENVIROAD 2009”

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.