- Nie postrzegajmy inwestycji transportowych w kategorii zero-jedynkowej, a więc, że albo jest przyroda, albo są drogi. To nie tak. Musi być i droga, i przyroda, ale zachowana w takim stopniu, w jakim najlepiej potrafimy pogodzić te dwa zgoła sprzeczne interesy – stwierdziła na konferencji podsumowującej realizację projektów SPOT (Lublin, 27 października 2008 r.) Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Alokacja Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPOT), wynosząca 1,16 mld euro, została wykorzystana w 120 projektach, wśród których przeważającą liczbę stanowiły zadania drogowe.
W przyszłym roku nastąpi zamknięcie tego programu i zostaną dla tych projektów wykonane tzw. ewaluacje, które posłużą jako wskazania do usprawnień realizacji projektów obecnej unijnej perspektywy budżetowej, w tym szczególnie w tak newralgicznych zagadnieniach, jak ochrona środowiska i konsultacje społeczne. W ten sposób zebrane doświadczenia będą również wykorzystane w innych elementach procesu przygotowania i realizacji inwestycji, na przykład w zakresie zamówień publicznych i kontraktów na roboty oraz szacowania efektów ekonomicznych przedsięwzięć.
Raportowanie z ewaluacji
Ewaluacja to proces oceny zrealizowanego projektu (tzw. wartości interwencji publicznej) dokonywany na podstawie takich kryteriów, jak skuteczność, efektywność, użyteczność, trafność i trwałość. Ocena ma między innymi wykazać w jaki sposób przedsięwzięcia inwestycyjne wpłynęły na stan środowiska naturalnego oraz na poziom życia ludzi i ich zdrowie. W tym roku Instytucja Zarządzająca SPOT zleciła wykonanie 5 ewaluacji w obszarach wyznaczonych dziedzinami projektów wykonanych w tym programie, a więc dla poszczególnych zadań z zakresu: transportu morskiego, transportu intermodalnego, transportu kolejowego, transportu aglomeracyjnego oraz wpływu SPOT na środowisko. Wyniki tych raportów będą opublikowane do końca tego roku i przedstawione na specjalnych konferencjach podsumowujących oceny oraz rekomendujących wnioski dla okresu programowania unijnych funduszy 2007-2013.
Pierwsza konferencja ewaluacyjna odbyła się 27 października br. – w Lublinie jako stolicy regionu, który choć w SPOT nie miał znaczącego udziału, to jednak w okresie programowania unijnych środków na lata 2007-2013 staje się poważnym beneficjentem dużego, odrębnego programu „Rozwoju Polski Wschodniej”. Zatem ten region w najbliższych latach zmierzy się z ogromnym wyzwaniem inwestycyjnym, a wnioski z okresu 2004-2007 będą dla tego procesu szczególnie istotne.
Ochrona środowiska w warunkach prawnych zmian
- Perspektywa 2007-2013 niesie nowe wyzwania, więc w przygotowaniach do sprostania im warto przyjrzeć się jak były realizowane projekty SPOT. Wskazały one na wagę kwestii ochrony środowiska w inwestycjach infrastrukturalnych. To był kluczowy problem, który wyniknął z pewnego niedoinformowania panującego w warunkach częstych i znaczących zmian, szczególnie prawodawstwa i stosowania polskiego prawa w kontekście zgodności z wymaganiami dyrektyw Unii Europejskiej – podkreślała podczas lubelskiej konferencji Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Realizacja projektów SPOT 2004-2006 odbywała się w sytuacji, kiedy polskie prawo ochrony środowiska nie było dostosowane do dyrektyw obowiązujących w Unii Europejskiej. Dlatego, po wcześniejszych ostrzeżeniach, w sierpniu ubiegłego roku Komisja Europejska skierowała do Polski tzw. uzasadnioną opinię, która jest pierwszym poważnym krokiem w stronę postawienia naszego państwa przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości i do rozliczenia nas z odpowiedzialności za to, czego nie wykonaliśmy w zakresie dyrektyw, głównie tzw. ocenowej (Dyrektywa Rady 85/337/EWG z 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków niektórych publicznych i prywatnych przedsięwzięć dla środowiska – znowelizowana Dyrektywą Rady 97/11/WE z 3 marca 1997 r.). Ta dyrektywa nie został do końca prawidłowo transponowana w polskich przepisach ochrony środowiska.
- poprz.
- nast. »»