Podpisany już został program inwestycji dla budowy S1 Kosztowy II (Mysłowice) – Suchy Potok (Bielsko-Biała). Inwestycja znajduje się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).
W jej ramach zostanie zrealizowana droga ekspresowa po nowym śladzie w województwie śląskim i małopolskim, a także obwodnice Bierunia i Oświęcimia (droga krajowa nr 44).
Zakres prac budowlanych obejmuje m.in.:
- budowę 39,7 km drogi klasy S o przekroju 2x2 (dwujezdniowym po dwa pasy) z rezerwą na 2x3,
- budowę obwodnicy Oświęcimia (9,7 km) i obwodnicy Bierunia (2,1 km) klasy GP,
- budowę ośmiu węzłów drogowych z drogami krajowymi, wojewódzkimi i powiatowymi,
- budowę około 63 obiektów inżynierskich oraz 2 Miejsc Obsługi Podróżnych.
Projektowany odcinek drogi krajowej ekspresowej S1 jest uzupełnieniem europejskiego korytarza nr VI (wykaz sieci europejskiej TEN-T). Odcinek w istotny sposób poprawi spójność komunikacyjną województwa śląskiego i małopolskiego, dostępność portu lotniczego, a także połączenie z Czechami i Słowacją. W węźle Suchy Potok w Bielsku-Białej projektowana S1 łączyć się będzie z istniejącym odcinkiem S52 Bielsko-Biała – Cieszyn w kierunku Czech, istniejącym odcinkiem S1 Bielsko-Biała – Zwardoń (z wyłączeniem skierowanego już do realizacji obejścia Węgierskiej Górki) w kierunku na Słowację.
Dla inwestycji 30 czerwca 2016 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla wariantu E (tzw. wariantu hybrydowego). Wydanie decyzji zakończyło wieloletni proces wyboru wariantu przebiegu trasy.
Przewidywane lata realizacji inwestycji w systemie „projektuj i buduj” to okres 2019–2022.
Źródło: MIB