Spis treści

Ograniczenia w zastosowaniu rubblizingu

Do rubblizingu nie nadają się nawierzchnie o grubości mniejszej niż 17,5 cm na słabej podbudowie/podłożu gruntowym i o wysokiej wilgotności. Dla niektórych płyt, naciski od maszyn RFB i MHB mogą być zbyt duże, dlatego ważne jest dokonanie dokładnej oceny nawierzchni przed rubblizingiem i oceny warunków gruntowych, w miarę możliwości tuż przed rozpoczęciem prac. Należy zwrócić uwagę na możliwość zmiany warunków gruntowych od chwili przeprowadzenia ostatnich badań.

Kontrola jakości po rubblizingu

Jedną z ważniejszych rzeczy przy kontroli jest sprawdzenie frakcji otrzymanej mieszanki po rozkruszeniu. Niestety jest to bardzo skomplikowany proces, a ocena wzrokowa może okazać się niewystarczająca, gdyż zewnętrzne spękania mogą nie oddawać rzeczywistej jakości wykonanego rubblizingu.

Do sprawdzenia wykopuje się odkrywki w rozkruszonej nawierzchni po pierwszym dniu rubblizingu. Odkrywki o powierzchni ok. 1 metra kwadratowego zasypuje się potem kruszywem i zagęszcza. W późniejszych etapach rubblizingu nie ma potrzeby wykonywania więcej takich odkrywek.

Odkrywka po pobranej próbce kruszywa, do badań uziarnienia. Zbrojenie na powierzchni Odkrywka po pobranej próbce kruszywa, do badań uziarnienia. Zbrojenie na powierzchni
Fot. 4. Odkrywka po pobranej próbce kruszywa,
do badań uziarnienia. Zbrojenie na powierzchni

Specyfikacja wymaga mniejszych niż 9-calowe (230 mm) elementów na powierzchni nawierzchni i maksymalnie 12-calowych (310 mm) elementów w dolnej części płyt. Jeżeli warunki te nie zostaną spełnione, wykonawca musi powtórzyć proces, użyć innego sprzętu albo usunąć materiał i zastąpić go właściwym.

Jakiekolwiek zbrojenie może zostać na swoim miejscu, o ile nie wystaje ono na powierzchnię. Wystające zbrojenie należy usunąć z powierzchni rozkruszonej warstwy.

Zalety i korzyści korzystania z rubblizingu

  1. Zapobieganie spękaniom odbitym w warstwach asfaltowych.
  2. Polepszenie równości przy układaniu dywaniku asfaltowego.
  3. Znaczne zmniejszenie czasu budowy w porównaniu do odbudowy nawierzchni.
  4. Zmniejszenie kosztów w porównaniu do odbudowy nawierzchni.
  5. Zwiększenie trwałości warstw asfaltowych.
  6. Polepszenie warunków ruchu lokalnego w trakcie budowy, ze względu na krótszy czas budowy.

Wydajność i ceny jednostkowe rubblizingu

Na podstawie prowadzonych rozmów z przedstawicielami najbliższego oddziału jedynej firmy na świecie, dysponującej wybranym urządzeniem – Multi Head Breaker do realizacji procesu rozkruszania ang. rubblizngu zebrano następujące informacje dotyczące wydajności i cen jednostkowych.

Wydajność

  1. Urządzenie podczas pracy porusza się z prędkością 0,1-0,4 km/h.
  2. Szerokość pracy urządzenia przy jednym przejściu wynosi od 0,7 do 3,9 m.
  3. Podczas jednej zmiany roboczej jest w stanie rozkruszyć 5000 m2 nawierzchni z płyt betonowych.

Analiza kosztów i czasu rozkruszania (rubblizing) 10 km drogi z nawierzchnią z betonu cementowego o szerokości 9 m:

  • 90.000 m2 = 2 x 4,5 m x 10 000 m
  • Czas potrzebny: 18 dni + 2 dni próbne
  • Urządzenie MHB – 3,9 m szerokość z operatorem
  • Grid Roller (walec zygzakowy) z operatorem
  • Kierownik robót rozkruszania
  • Zakwaterowanie
  • Transport (tam i z powrotem) 5800 euro/maszynę
  • Cena rozkruszania: 3,10 euro/m2

Do cen powyżej należy doliczyć następujące koszty:

  • 180 litrów paliwa/dzień (150 l MHB+30 l walec zygzakowy)
  • 20 t walec gumowy z operatorem
  • Usuwanie widocznego zbrojenia
  • Wymiana miejsc słabych
  • Badania bieżące: uziarnienie, zalecane pomiary drgań
  • Badania powykonawcze: FWD.

Najbliższy oddział firmy specjalizującej się w technologii rozkruszania-rubblizing Antigo Breakers Ltd. ma siedzibę w Wielkiej Brytanii.

Organizacja procesu rubblizingu

Ze względu na ograniczoną szerokość pracy urządzenia w przypadku rozkruszania nawierzchni z płyt na drodze krajowej nr 22 należy uwzględnić trzy przejścia urządzenia MHB na szerokości nawierzchni równej 9 m. Sugeruje się w pierwszym przejściu pozostawić jak najwęższą (minimalną) szerokość pasa dla ruchu pojazdów, a pozostałą część pokruszyć w dwóch przejściach i wbudować nakładkę asfaltową. Taka organizacja robót ma dodatkową zaletę, a mianowicie przesunięcie szczelin technologicznych nakładce asfaltowej.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.