Ograniczenia w zastosowaniu rubblizingu
Do rubblizingu nie nadają się nawierzchnie o grubości mniejszej niż 17,5 cm na słabej podbudowie/podłożu gruntowym i o wysokiej wilgotności. Dla niektórych płyt, naciski od maszyn RFB i MHB mogą być zbyt duże, dlatego ważne jest dokonanie dokładnej oceny nawierzchni przed rubblizingiem i oceny warunków gruntowych, w miarę możliwości tuż przed rozpoczęciem prac. Należy zwrócić uwagę na możliwość zmiany warunków gruntowych od chwili przeprowadzenia ostatnich badań.
Kontrola jakości po rubblizingu
Jedną z ważniejszych rzeczy przy kontroli jest sprawdzenie frakcji otrzymanej mieszanki po rozkruszeniu. Niestety jest to bardzo skomplikowany proces, a ocena wzrokowa może okazać się niewystarczająca, gdyż zewnętrzne spękania mogą nie oddawać rzeczywistej jakości wykonanego rubblizingu.
Do sprawdzenia wykopuje się odkrywki w rozkruszonej nawierzchni po pierwszym dniu rubblizingu. Odkrywki o powierzchni ok. 1 metra kwadratowego zasypuje się potem kruszywem i zagęszcza. W późniejszych etapach rubblizingu nie ma potrzeby wykonywania więcej takich odkrywek.
Fot. 4. Odkrywka po pobranej próbce kruszywa, do badań uziarnienia. Zbrojenie na powierzchni |
Specyfikacja wymaga mniejszych niż 9-calowe (230 mm) elementów na powierzchni nawierzchni i maksymalnie 12-calowych (310 mm) elementów w dolnej części płyt. Jeżeli warunki te nie zostaną spełnione, wykonawca musi powtórzyć proces, użyć innego sprzętu albo usunąć materiał i zastąpić go właściwym.
Jakiekolwiek zbrojenie może zostać na swoim miejscu, o ile nie wystaje ono na powierzchnię. Wystające zbrojenie należy usunąć z powierzchni rozkruszonej warstwy.
Zalety i korzyści korzystania z rubblizingu
- Zapobieganie spękaniom odbitym w warstwach asfaltowych.
- Polepszenie równości przy układaniu dywaniku asfaltowego.
- Znaczne zmniejszenie czasu budowy w porównaniu do odbudowy nawierzchni.
- Zmniejszenie kosztów w porównaniu do odbudowy nawierzchni.
- Zwiększenie trwałości warstw asfaltowych.
- Polepszenie warunków ruchu lokalnego w trakcie budowy, ze względu na krótszy czas budowy.
Wydajność i ceny jednostkowe rubblizingu
Na podstawie prowadzonych rozmów z przedstawicielami najbliższego oddziału jedynej firmy na świecie, dysponującej wybranym urządzeniem – Multi Head Breaker do realizacji procesu rozkruszania ang. rubblizngu zebrano następujące informacje dotyczące wydajności i cen jednostkowych.
Wydajność
- Urządzenie podczas pracy porusza się z prędkością 0,1-0,4 km/h.
- Szerokość pracy urządzenia przy jednym przejściu wynosi od 0,7 do 3,9 m.
- Podczas jednej zmiany roboczej jest w stanie rozkruszyć 5000 m2 nawierzchni z płyt betonowych.
Analiza kosztów i czasu rozkruszania (rubblizing) 10 km drogi z nawierzchnią z betonu cementowego o szerokości 9 m:
- 90.000 m2 = 2 x 4,5 m x 10 000 m
- Czas potrzebny: 18 dni + 2 dni próbne
- Urządzenie MHB – 3,9 m szerokość z operatorem
- Grid Roller (walec zygzakowy) z operatorem
- Kierownik robót rozkruszania
- Zakwaterowanie
- Transport (tam i z powrotem) 5800 euro/maszynę
- Cena rozkruszania: 3,10 euro/m2
Do cen powyżej należy doliczyć następujące koszty:
- 180 litrów paliwa/dzień (150 l MHB+30 l walec zygzakowy)
- 20 t walec gumowy z operatorem
- Usuwanie widocznego zbrojenia
- Wymiana miejsc słabych
- Badania bieżące: uziarnienie, zalecane pomiary drgań
- Badania powykonawcze: FWD.
Najbliższy oddział firmy specjalizującej się w technologii rozkruszania-rubblizing Antigo Breakers Ltd. ma siedzibę w Wielkiej Brytanii.
Organizacja procesu rubblizingu
Ze względu na ograniczoną szerokość pracy urządzenia w przypadku rozkruszania nawierzchni z płyt na drodze krajowej nr 22 należy uwzględnić trzy przejścia urządzenia MHB na szerokości nawierzchni równej 9 m. Sugeruje się w pierwszym przejściu pozostawić jak najwęższą (minimalną) szerokość pasa dla ruchu pojazdów, a pozostałą część pokruszyć w dwóch przejściach i wbudować nakładkę asfaltową. Taka organizacja robót ma dodatkową zaletę, a mianowicie przesunięcie szczelin technologicznych nakładce asfaltowej.