Spis treści

 

Konstrukcja nawierzchni szynowej z dwustopniową wibroizolacją: szyny kotwione na ciągłym sprężystym podlewie z matą wibroizolacyjną pod płytą torową (rys. 5) została zaprojektowana przez TRAMPROJEKT Biuro Studiów i Projektów – Wojciech Oleksiewicz.

Rys. 5. Fragment konstrukcji projektowanej nawierzchni szynowej

W Instytucie Mechaniki Budowli PK wykonano obliczenia symulacyjne przyjmując maty typu TRACKELAST STM RPU Blue, przy czym rozważono dwa warianty grubości tej maty: 15 mm i 20 mm. W odniesieniu do każdego z rozważanych wariantów wykonano – na podstawie obliczeń symulacyjnych - analizy wpływu drgań na ludzi przebywających w pomieszczeniach na poszczególnych kondygnacjach obu budynków. Poniżej przedstawiono wybrane (najniższa i najwyższa kondygnacja budynku) wyniki tych analiz:

  • przy zastosowaniu maty o grubości 15 mm (wariant I) – rys. 6 – 9,
  • przy zastosowaniu maty o grubości 20 mm (wariant II) – rys. 10 – 13.

Na rysunkach przyjęto następujące oznaczenia:

  • aZ – składowa pionowa przyspieszenia drgań stropu,
  • aXY – składowe poziome przyspieszenia drgań stropu,
  • az – próg odczuwalności przez ludzi drgań o kierunku stopy-głowa,
  • 1,4 az – granica komfortu w nocy (w pomieszczeniach mieszkalnych) drgań o kierunku stopy-głowa,
  • 4 az – granica komfortu w dzień drgań o kierunku stopy-głowa,
  • axy - próg odczuwalności przez ludzi drgań o kierunku plecy-pierś lub bok-bok,
  • 1,4 axy - granica komfortu w nocy drgań o kierunku plecy-pierś lub bok-bok,
  • 4 axy - granica komfortu w dzień drgań o kierunku plecy-pierś lub bok-bok.

Za kryterium wyboru wariantu rozwiązania przyjęto uzyskanie w obydwu budynkach wpływu drgań poniżej progu ich odczuwalności przez ludzi.

Rys. 6. Wpływ drgań poziomych (słupki czarne) i pionowych (słupki czerwone) na ludzi na parterze budynku N12/18 (wariant I: mata 15 mm) Rys. 7. Wpływ drgań poziomych (słupki czarne) i pionowych (słupki czerwone) na ludzi na V piętrze budynku N12/18 (wariant I: mata 15 mm) Rys. 8. Wpływ drgań poziomych (słupki czarne) i pionowych (słupki czerwone) na ludzi na parterze budynku N10 (wariant I: mata 15 mm)
Rys. 9. Wpływ drgań poziomych (słupki czarne) i pionowych (słupki czerwone) na ludzi na V piętrze budynku N10 (wariant I: mata 15 mm)  Rys. 10. Wpływ drgań poziomych (słupki czarne) i pionowych (słupki czerwone) na ludzi na parterze budynku N12/18 (wariant II: mata 20 mm) Rys. 11. Wpływ drgań poziomych (słupki czarne) i pionowych (słupki czerwone) na ludzi na V piętrze budynku N12/18 (wariant II: mata 20 mm)
 Rys. 12. Wpływ drgań poziomych (słupki czarne) i pionowych (słupki czerwone) na ludzi na parterze budynku N10 (wariant II: mata 20 mm) Rys. 13. Wpływ drgań poziomych (słupki czarne) i pionowych (słupki czerwone) na ludzi na V piętrze budynku N10 (wariant II: mata 20 mm)

Z obliczeń symulacyjnych dotyczących dwu wariantów grubości maty wibroizolacyjnej wynika, że założona wstępnie, na podstawie dotychczasowych doświadczeń, grubość maty wynosząca 15 mm jest (szczególnie w przypadku budynku N10) niewystarczająca. Dopiero zastosowanie maty o grubości 20 mm daje możliwość zmniejszenia wpływu drgań na ludzi na wszystkich kondygnacjach obu analizowanych budynków poniżej progu odczuwalności drgań przez ludzi.

dr inż. Krzysztof Kozioł
dr hab. inż. Krzysztof Stypuła, prof. PK
Instytut Mechaniki Budowli
Politechniki Krakowskiej



Spis literatury publikowany jest w części III.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.