Celem prezentowanych obliczeń symulacyjnych był wybór jednego z trzech wariantów rozwiązania wibroizolacji w konstrukcji toru tramwajowego w ciągu ul. Mickiewicza w Warszawie. Prace rozpoczęto od wykonania badań wpływu drgań na ludzi w wybranych czterech budynkach położonych przy tej ulicy. Badania wykazały, że na górnych kondygnacjach budynków drgania wywołane przejazdami tramwajów naruszają warunki komfortu przebywania ludzi w pomieszczeniach mieszkalnych i konieczne jest zastosowanie wibroizolacji w nawierzchni tramwajowej.
Nawierzchnia tramwajowa w ciągu ul. Mickiewicza w Warszawie
Do obliczeń wybrano budynek M20, w którym pomiary wykazały najwyższy poziom wpływu drgań na ludzi (rys. 15 - 17). Wykonany został model obliczeniowy MES budynku (rys. 14). Model zweryfikowano na podstawie wspomnianych wyników pomiarów (rys. 15 – 17).
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
W dalszej części opracowania model ten wykorzystano analizując wpływ drgań generowanych podczas przejazdów tramwajów po torze z wibroizolacją. Rozważano trzy warianty konstrukcji nawierzchni szynowej zaprojektowane przez TRAMPROJEKT Biuro Studiów i Projektów – Wojciech Oleksiewicz:
- Wariant I. System EBS (rys. 18) z matą wibroizolacyjną; podpory blokowe zabetonowane w podbudowie w postaci płyty betonowej o grubości ok. 0,25 m i szerokości ok. 2,50 m, wylewanej na miejscu wbudowania, tj. w torowisku na macie wibroizolacyjnej (przyjęto w obliczeniach parametry maty TRACKELAST STM RPU Blue) o grubości 12 mm ułożonej na warstwie ochronnej z kruszywa łamanego,
- Wariant II. System Rheda City (rys. 19),
- Wariant III. System konstrukcji podsypkowej z zabudową tłuczniową i z wibroizolacyjną matą podtłuczniową (rys. 20).
![]() |
![]() |
![]() |
W odniesieniu do każdego z trzech rozważanych wariantów wykonano – na podstawie obliczeń symulacyjnych - analizy wpływu drgań na ludzi przebywających w pomieszczeniach na poszczególnych kondygnacjach budynku M20. Na rys. 21 – 26 zamieszczono wybrane wyniki tych analiz na parterze i na najwyższej kondygnacji budynku.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Z obliczeń symulacyjnych dotyczących trzech wariantów wibroizolacji konstrukcji nawierzchni szynowej wynika, że tylko zastosowanie wariantu I (EBS Edilon + mata wibroizolacyjna o grubości 12 mm) daje możliwość zmniejszenia na wszystkich kondygnacjach budynku wpływu drgań na ludzi poniżej progu odczuwalności drgań przez ludzi. W przypadku pozostałych dwóch wariantów próg ten będzie przekroczony na drugim piętrze, na trzecim zaś może nie być zapewniony niezbędny komfort ludziom przebywającym w pomieszczeniach mieszkalnych w porze nocnej.
- poprz.
- nast. »»