Spis treści

GPR 2010Generalny Pomiar Ruchu w 2010 roku (GPR 2010) został wykonany na istniejącej sieci dróg krajowych z wyjątkiem tych odcinków, dla których zarządcami są prezydenci miast na prawach powiatu. Pomiarem została objęta sieć dróg krajowych o łącznej długości 17247 km, podzielona na 1793 odcinki pomiarowe. W syntetycznym skrócie przedstawiamy podstawowe informacje dotyczące podsumowania wyników GPR 2010 oraz rozwoju ruchu na drogach krajowych od roku 1995. Szczegółowy materiał informacyjny będzie zawarty w publikacji „Ruch drogowy 2010”, której druk GDDKiA planuje w trzecim kwartale 2011 roku.

Do roku 2005 sieć dróg krajowych nie ulegała zasadniczym zmianom i do oceny wzrostu ruchu wystarczające było porównanie wielkości średniego dobowego ruchu w roku (SDR) w kolejnych okresach pięcioletnich. W okresie 2005-2010 długość dróg krajowych objętych pomiarem zwiększyła sie o blisko 450 km i zmienił sie układ sieci drogowej. Wybudowanie i oddanie do eksploatacji nowych odcinków autostrad, dróg ekspresowych oraz obwodnic spowodowało istotne zmiany w rozkładzie ruchu drogowego. Dodatkowy wpływ na zmiany w rozkładzie i wielkości ruchu miały występujące w 2010 roku powodzie oraz długotrwałe roboty na niektórych odcinkach dróg krajowych (np. na odcinku Trzebnica-Wrocław drogi nr 5 oraz na odcinku Radom-Skaryszew drogi nr 9). Z wymienionych przyczyn bezpośrednie porównanie wielkości SDR w latach 2005 i 2010 jest niemiarodajne dla określenia rozwoju ruchu dla całej sieci drogowej lub jej części. Przyjęto zasadę, że rozwój ruchu drogowego w latach 2005-2010 będzie szacowany przez porównanie pracy przewozowej w tych latach. Dotyczy to zarówno ruchu pojazdów silnikowych ogółem, jak i ruchu pojazdów poszczególnych kategorii.

Tabela 1. Obciążenie ruchem sieci dróg krajowych w 2005 i 2010 roku z uwzględnieniem podziału funkcjonalnego dróg

Średni dobowy ruch pojazdów silnikowych (SDR) w 2010 roku na sieci dróg krajowych wynosił 9888 poj./dobę. Obciążenie ruchem pojazdów silnikowych nie było równomierne dla całej sieci, lecz wzrastało ze wzrostem znaczenia dróg w układzie funkcjonalnym. Na drogach międzynarodowych SDR w 2010 roku wynosił 16667 poj./dobę, zaś na pozostałych drogach krajowych 7097 poj./dobę.

Średni dobowy ruch rowerów na sieci dróg krajowych wynosił 45 poj./dobę. W odróżnieniu od ruchu pojazdów silnikowych ruch rowerów wykazywał tendencje malejącą wraz ze wzrostem znaczenia dróg w układzie funkcjonalnym. Na pozostałych drogach krajowych średni dobowy ruch rowerów wynosił 53 poj./dobę, zaś na drogach międzynarodowych 24 poj./dobę.

Na podstawie wykonanych analiz stwierdzono, że w okresie 2005-2010 ruch pojazdów silnikowych na sieci dróg krajowych zwiększył sie o 22%, w tym wzrost na drogach międzynarodowych wyniósł 21%, zaś na pozostałych drogach krajowych 23%. W tym samym okresie ruch rowerów na sieci dróg krajowych zmniejszył sie o 27%, w tym na drogach międzynarodowych spadek wyniósł 38%, zaś na pozostałych drogach krajowych 25%.

Tabela 2. Obciążenie ruchem sieci dróg krajowych w 2010 roku z uwzględnieniem podziału funkcjonalnego dróg oraz podziału administracyjnego kraju na województwa

Zanotowano duże różnice w obciążeniu sieci dróg krajowych w poszczególnych województwach. Zdecydowanie największe obciążenie ruchem, wynoszące ponad 18000 poj./dobę, wystąpiło w województwie śląskim. Duże obciążenie ruchem, wynoszące średnio około 11000 poj./dobę, zarejestrowano równie w województwach: małopolskim, łódzkim, dolnośląskim, mazowieckim i wielkopolskim. Najmniejsze obciążenie ruchem sieci dróg krajowych, poniżej 7000 poj./dobę, wystąpiło w województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim oraz zachodniopomorskim.

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2011-04-14 14:13
bez sensu przepisywać coś co jest ogólnie dostępne na stronie GDDKiA - czy redakcje nie stać by być bardziej twórczym a nie tylko kopiowania i kopiowanie ?
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #2 Gość 2011-04-14 16:03
to dlaczego to czytasz???
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #3 Gość 2011-04-14 16:27
Ponieważ myślałem że redakcja coś konkretnego napisze a nie myślałem że będzie kopiować.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Redakcja
0 #4 Redakcja 2011-04-14 17:29
Praca redakcji polega również na rozpowszechnianiu informacji, których źródłem są zarządcy dróg lub urzędy miejskie, wojewódzkie, marszałkowskie itp. Celem tych działań jest zebranie najważniejszych wiadomości drogowych z całego kraju i umieszczenie ich w jednym miejscu, m.in. dla wygody użytkowników, którzy nie muszą już poszukiwać informacji na wielu stronach. Nie publikujemy wszystkich newsów prasowych, które do nas spływają, a jedynie te, które naszym zdaniem są istotne oraz dotyczą lub zainteresują wielu czytelników.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #5 Gość 2011-04-14 21:13
Warto by było zebrać w jednym miejscu wyniki GPR 2010 (nie tylko syntezę) z dróg krajowych i wojewódzkich. Z doświadczenia wiem, że nie wszyscy zarządcy dróg wojewódzkich publikowali wyniki GPR 2005 na swoich stronach, a są to informacje istotne i ciekawe.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.