Spis treści

Ruch rowerowy w PolsceChoć wydaje się, że w Polsce w ostatnich latach ruch rowerowy wzrósł, to jednak naszemu krajowi daleko do państw  starej UE. Udział podróży rowerowych w niektórych miastach europejskich jest imponujący i pokazuje, że poprzez odpowiednią politykę transportową można inspirować wzrost ruchu rowerowego.

Żadne krajowe statystyki nie gromadzą ani nie analizują liczby rowerów i ich użytkowników. Również w Polsce brakuje badań i kompleksowej metodologii szacującej wielkość ruchu rowerowego. Najlepiej ruch rowerowy jest rozpoznany na drogach krajowych mimo, że jest on na pewno mniejszy niż na drogach gminnych czy powiatowych. Wynika to z faktu, że GDDKiA przeprowadza co 5 lat tzw. Generalny pomiar ruchu (GPR). Ostatni przeprowadzono w 2005 roku (obecnie są w trakcie opracowań pomiary wykonywane dla tegorocznej edycji badań GPR2010, z których powstanie charakterystyka aktualnych trendów ruchu rowerowego na drogach krajowych).

Ruch rowerowy na drogach krajowych

Generalny pomiar ruchu (GPR) podaje natężenia ruchu rowerowego jako średni dobowy ruch tzw. SDR w rowerach na dobę. Tabela 1 prezentuje wyniki GPR2005 i wynika z niej, że średni dobowy ruch na drogach krajowych wynosi 63 rowery na dobę (r/d), co stanowi zaledwie 0,75% całego ruchu. GPR2005 wskazuje ponadto, że im mniejsze natężenie ruchu samochodowego tym większe natężenie ruchu rowerowego oraz jego udział, a także im niższa funkcja dróg tym natężenie ruchu rowerowego większe. Istnieje duże zróżnicowanie pomiędzy natężeniami ruchu rowerowego w poszczególnych regionach Polski (tabela2). Podczas gdy w woj. podkarpackim gdzie występuje największy ruch rowerowy w Polsce natężenie ruchu rowerowego wynosi 93 r/d to w województwie małopolskim natężenie to wynosi zaledwie 23 r/d. Natomiast udział ruchu rowerowego w ruchu ogólnym największy jest w woj. warmińsko – mazurskim i wynosi blisko 2%.

Tabela 1. Natężenie ruchu rowerowego na drogach krajowych Tabela 2. Natężenie ruchu rowerowego na drogach krajowych w poszczególnych regionach wg GPR2005

W latach 2000–2005 zmalał ruch rowerowy na drogach krajowych z 78 r/d do 63 r/d przy równoczesnym wzroście wszystkich pojazdów z 7009 p/d do 8298 p/d (tabele: 3, 4). Świadczy to, że działania na rzecz poprawy warunków ruchu rowerowego przy równoczesnym wzroście ruchu samochodowego były zbyt słabe, aby zachęcić do jazdy na rowerze. Największe spadki ruchu rowerowego na drogach krajowych odnotowały województwa: śląskie i małopolskie gdzie równocześnie występuje największy ruch samochodowy. Jedynie dwa województwa: warmińsko - mazurskie i lubuskie, odnotowały wzrost natężenia ruchu rowerowego.

Tabela 3. Natężenie ruchu rowerowego na drogach krajowych w poszczególnych regionach wg GPR2000 Tabela 4. Spadek (wzrost) natężenia ruchu rowerowego na drogach krajowych w poszczególnych regionach w latach 2000–2005

Tendencję spadkową najlepiej obrazuje poniższy wykres.

Wykres. SDR rowerowy w poszczególnych województwach wg GPR 2000 i 2005

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.