Już za rok do użytku kierowców zostanie oddany węzeł drogowy w Poroninie. 10 października została podpisana umowa z wykonawcą robót budowlanych. Jedna z kluczowych inwestycji dla Podhala i całego regionu, o którą od lat zabiegały władze Małopolski będzie kosztować prawie 47,6 mln zł.
- Węzeł Poronin to miejsce, które od lat przysparza wielu problemów kierowcom i mieszkańcom. W czasie dużego ruchu turystycznego korki sięgają kilku kilometrów, blokując dojazd do Zakopanego, ale także drogę w kierunku Białki Tatrzańskiej i Morskiego Oka. Budowa węzła rozwiąże te problemy – podkreśla marszałek Jacek Krupa.
- Inwestycja jest szczególna także dlatego, że w jej projektowaniu wzięli udział mieszkańcy powiatu, którzy zaproponowali dwa konkretne rozwiązania, uwzględnione w finalnym projekcie węzła - dodał Leszek Zegzda z zarządu województwa.
W ramach inwestycji zostanie przebudowane skrzyżowanie zakopianki (DK 47) z drogą wojewódzką w stronę Bukowiny Tatrzańskiej (DW 961) – powstanie tu bezkolizyjne skrzyżowanie, a droga wojewódzka zostanie poprowadzona tunelem pod linią kolejową (nr 99) oraz drogą krajową (DK 47). Nad drogą wojewódzką zostaną poprowadzone dwa wiadukty - drogowy i kolejowy.
W miejscu skrzyżowania zakopianki z drogą powiatową nr 1651 zostanie wybudowane rondo, powstaną też dwa mosty: na Białym Dunajcu i nad potokiem Poroniec. Przebudowane zostanie skrzyżowanie zakopianki z ul. Kasprowicza w Zakopanem (droga gminna K42010) – powstanie tam bezpieczne skrzyżowanie z wyspą lub pasem dzielącym na wlocie.
Inwestorem całego zadania jest województwo małopolskie. Roboty budowlane finansuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a projekt - samorządy. Wykonawcą węzła jest konsorcjum firm Banimex i Eurovia.
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego