Widok z nasypuwyspy mineralnej na polskie przęsła mostu z 1930 fot. Igor Szakowski ZPKWZBrama do rowerowego pogranicza, możliwość wypoczynku na łonie unikalnej przyrody Pomorza Zachodniego i Meklemburgii Pomorza Przedniego. Po wielu latach planów i prac, Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego ogłosił przetarg na przystosowanie mostu europejskiego Siekierki-Neurüdnitz do ruchu turystycznego i stworzenia unikalnej atrakcji na rowerowych szlakach regionu.

 

- To kolejny krok do stworzenia niezwykłej atrakcji dla naszych szlaków rowerowych, ale i pokazania, jak piękne jest południe naszego regionu. To projekt, który wpisuje się w nasze walory przyrodnicze i zamiłowanie do aktywnej turystyki. Ten most autentycznie połączy polsko-niemiecki pograniczne, Pomorze Zachodnie i Brandenburgię - podkreśla Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.

Specjalna platforma widokowa, miejsca odpoczynku dla turystów, ścieżka rowerowa, to tylko niektóre z atrakcji, jakie przyniesie modernizacja Mostu Siekierki - Neurüdnitz. Przetarg ogłoszony przez Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego obejmie prace nad Polską częścią mostu. Jeśli wyłoni on wykonawcę, to przekazanie placu budowy będzie mogło nastąpić jeszcze we wrześniu br. Wstępne harmonogramy wskazują, że inwestycja mogłaby się zakończyć na przełomie maja i czerwca 2021.

- Dolina Dolnej Odry to ostatni taki obszar w Europie pod względem wartości przyrodniczych. Występuje tu ponad 170 gatunków ptaków, w tym również tych unikalnych. Tu polują bieliki, występuje puchacz Bubo-Bubo. Inwestycję wykonamy z poszanowaniem środowiska, dlatego zbudowaliśmy dla tego gatunku specjalne platformy, na których na czas prac budowlanych będzie mógł zamieszkać - wyjaśnia wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Jarosław Rzepa.
Partnerami wartego ponad 15 mln zł projektu są Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego i Urząd Gminy Barnim-Oderbruch. Inwestycja została w 85% dofinansowana z programu INTERREG Va.

Strona niemiecka jest jeszcze w trakcie przygotowywania przetargów na roboty budowlane na własnej części liczącego w sumie 660 m obiektu. Niemiecka część zostanie wykonana w technologii, która umożliwi w przyszłości podniesienie przęsła dla celów transportu wodnego na Odrze, warunkiem jest oczywiście zawarcie w przyszłości odpowiednich porozumień na poziomie rządu Polski i Niemiec.

W trakcie realizacji inwestycji przeprowadzone zostaną wspólne warsztaty dla społeczności lokalnych, które mają pomóc w wykorzystaniu powstającej atrakcji turystycznej. Obiekt stanie się transgraniczną ścieżką pieszo-rowerową wchodzącą w skład tworzonych obecnie systemowych tras rowerowych województwa zachodniopomorskiego, łącząc Trasę Pojezierzy Zachodnich z systemem niemieckich i międzynarodowych tras rowerowych.

Most Siekierki - Neurüdnitz został zbudowany w 1892 r. To najdłuższy tego typu obiekt na Odrze. Ostatnie regularne pociągi przejechały po nim w 1945 r., a wraz z końcem II Wojny Światowej został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie. Z uwagi na strategiczne usytuowanie dla wojsk radzieckich został odbudowany, ale do chwili zamknięcia w 1999 r. nie był wykorzystywany. Od roku 2004 r. po obu stronach Odry czynione były starania, aby obiekt przywrócić do życia, tym razem z zamiarem ułatwienia kontaktów mieszkańcom pogranicza.

Źródło: UMWZ

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.