Mimo że przygotowania do tej inwestycji trwały od kilku miesięcy, to oficjalnie pierwszą łopatę na placu budowy Trasy Łagiewnickiej wbito 19 lipca. Droga wraz z nową linią tramwajową mają znacznie usprawnić ruch w południowej części Krakowa. Prace potrwają do 2020 roku.
- Trasa Łagiewnicka to bardzo ważna inwestycja nie tylko dla Krakowian, ale też mieszkańców całej Małopolski i turystów. Przecież będzie przebiegać w bezpośrednim sąsiedztwie Łagiewnik. Dzięki niej znacznie usprawni się między innymi dojazd do tamtejszych sanktuariów, tak licznie odwiedzanych przez gości z kraju i zagranicy
– podkreśla marszałek Jacek Krupa. - Trasa Łagiewnicka to tak naprawdę pierwszy krok do tego, aby w końcu domknąć III obwodnicę Krakowa. Miałyby ją uzupełnić trasy: Zwierzyniecka i Pychowicka. Tylko z nimi miasto zyska alternatywę dla korkującej się Alei Trzech Wieszczów.
Trasa Łagiewnicka to w sumie 3,5 km nowej drogi, 2,3 km linii tramwajowej oraz 5 tuneli o łącznej długości 2,1 km. W ramach inwestycji powstaną też nowe węzły drogowe, mosty, kładki, ścieżki rowerowe i chodniki.
Droga ma przebiegać od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ul. Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Ma mieć po dwa główne pasy ruchu w każdym kierunku. W tunelach zaplanowano jednak dodatkowe, trzecie pasy dla autobusów komunikacji zbiorowej. Uzupełni ją nowa trasa tramwajowa, poprowadzona od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż Wilgi, pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków. Część trasy tramwajowej zostanie poprowadzona w tunelu o długości ok. 700 m, który wyznaczono pod terenami sanktuariów. Przy moście nad Wilgą, który łączy oba miejsca kultu, ma powstać podziemny przystanek. Obok tunelu tramwajowego będzie przebiegał najdłuższy z tuneli drogowych, o długości ok. 680 m.
Koszt całej inwestycji to ponad 802 mln zł. Połowę tej kwoty pokryją środki unijne, w tym kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz wsparcie z Banku Gospodarstwa Krajowego.
Źródło: UMWM