contentmap_plugin

edroga645Łącznie ponad pięćset ton udźwignął we wtorek (1 sierpnia) most Cłowy w Szczecinie. Szesnaście 32-tonowych ciężarówek wypełnionych piachem sprawdzało wytrzymałość remontowanej przeprawy.

Próby obciążeniowe to jeden z ostatnich kroków przed otwarciem mostu Cłowego dla ruchu komunikacji miejskiej, pieszych i rowerów. Przez wiele godzin samochody ciężarowe wypełnione piachem były ustawiane w różnych częściach mostu, tak aby sprawdzić wytrzymałość jego konstrukcji. Próby zostały podzielone na dwa etapy. We wtorek były to badania statyczne, podczas których obciążenie było rozmieszczane w różnych miejscach budowli. W tym czasie specjalistyczna aparatura zainstalowana na elementach konstrukcji przeprawy dokonywała pomiaru jej reakcji na ciężar. Już ich wynik pozwoli na uruchomienie przeprawy na tym etapie inwestycji.

Następnie, po położeniu warstwy ścieralnej, odbędą się próby dynamiczne, podczas których pojazdy będą się poruszać po moście ze stopniowo zwiększaną prędkością i w różnych konfiguracjach, tak aby przetestować każdy element.

- To był rok wytężonej pracy. W tym krótkim czasie, po błyskawicznej ekspertyzie i decyzji o odbudowie mostu, jesteśmy już na finiszu. Przed nami ostanie prace wykończeniowe i wkrótce mieszkańcy ponownie będą mieli do dyspozycji tę przeprawę przez rzekę – mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

Most ma w tej chwili najwyższą klasę drogową, jaka obwiązuje w Polsce i Unii Europejskiej. Mogą się na nim odbywać wszystkie typy ruchu. Konstrukcja jest inna niż poprzednia. Wcześniej był to most kablobetonowy, teraz jest on zespolony, stalowy. - To gwarantuje dużo większą bezawaryjność – mówi prof. Krzysztof Żółtowski, autor projektu remontu mostu Cłowego.

Przeprawa zostanie otwarta dla komunikacji miejskiej, pieszych i rowerzystów już 3 sierpnia. Udostępnienie jej dla samochodów planowane jest na połowę sierpnia.

Do awarii Mostu Cłowego doszło w maju 2016 roku. Wówczas przeprawa została zamknięta i w związku ze stwierdzeniem uszkodzenia konstrukcji zdecydowano o jej kapitalnym remoncie i odtworzeniu mostu. W Gdyni przygotowano ważące ponad 800 ton stalowe elementy przęseł, które przypłynęły do Szczecina wiosną. Następnie zostały one ze sobą zespawane. Do zadań wykonawcy należało też zbrojenie i betonowanie płyty pomostu, prace na przyczółkach, roboty nawierzchniowe. Koszt remontu to 18,6 mln zł brutto, z czego około 10 mln zł pochodzi z rządowego dofinansowania. Wykonawcą jest konsorcjum firm Vistal Gdynia i Victal Infrastructure.

Źródło: UM Szczecin

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.