Przeprawa drogowa przez Wartę w ciągu nowego odcinka drogi krajowej nr 25 w granicach miasta Konina zakładała (rys. 1):
- budowę estakad i mostu przez tereny zalewowe rzeki Warty;
- budowę odcinka trasy drogowej od skrzyżowania z ul. Poznańską do skrzyżowania z ulicą Zagórowska od km 0+000 do km 3+087;
- budowę odcinka trasy drogowej od ulicy Zagórowskiej do ulicy Ametystowej od km 3+087 do km 4+700.
Teren pod odcinek nowego przebiegu drogi krajowej nr 25 w granicach Konina znajduje się na prawym i lewym brzegu Warty. Trasa zaczyna się w południowej części nowego Konina (Czarków), przekracza dwukilometrową dolinę rzeki Warty, przebiega po zachodnim obrzeżu starego Konina (Przydziałki) i kończy się na granicy miasta Konin i Gminy Stare Miasto. Na tym odcinku występuje bardzo duża ilość uzbrojenia terenu, występują sieci ciepłownicze, sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej, sieci wodociągowe, sieci gazownicze, sieci energetyczne napowietrzne i kable; WN, SN, NN i oświetleniowe, sieci teletechniczne napowietrzne i kablowe [1].
Całkowita długość projektowanego odcinka nowej drogi wynosi 4,7 km. W wyniku ogłoszonego na początku 2006 roku przetargu wykonanie robót powierzono konsorcjum firm Hydrobudowa-6 S.A. – Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych S.A. – Warszawskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych S.A., które przystąpiły do realizacji całego przedsięwzięcia [2].
Charakterystyka przeprawy mostowej
Przeprawa mostowa przez tereny zalewowe i rzekę Wartę w Koninie składa się z czterech obiektów inżynierskich o łącznej długości ponad półtora kilometra, w tym:
- estakady E5 długości 455,2 m
- mostu przez Wartę M6 długości 200,0 m
- estakady E7 długości 540,0 m
- estakady E8 długości 480,0 m.
Opracowany przez biuro projektów Transprojekt Gdańsk Sp. z o.o. projekt zakładał wykonanie przeprawy (rys. 2) w postaci wieloprzęsłowych, dwujezdniowych estakad z betonu sprężonego o rozpiętości przęseł 60 metrów oraz mostu belkowego z betonu sprężonego typu extradosed [2].
Założenia ogólne do technologii wykonania ustrojów nośnych przeprawy
Konsorcjum wykonawcze stanęło przed trudnymi decyzjami dotyczącymi zwłaszcza technologii wykonania obiektów inżynierskich i związanych z tym czasu i kosztów, niezbędnych do realizacji tego zadania.
W wyniku współpracy z firmą Freyssinet Polska Sp. z o.o. w zakresie wykonania ustroju nośnego przeprawy mostowej została przyjęta technologia nasuwania podłużnego zarówno dla estakad jak i mostu przez Wartę. Dzięki zastosowaniu tej technologii budowa długich ustrojów nośnych, takich jak estakady możliwa była praktycznie w jednym miejscu, na stanowisku prefabrykacji, na którym wytwarza się kolejne segmenty estakady, a następnie wysuwa się je z formy, w ten sposób tworząc długą konstrukcję.
- poprz.
- nast. »»