Forma szalunkowa została oparta na stalowych belkach podwieszonych do belek żelbetowych za pomocą prętów sprężających. Przygotowywane zostało również stanowisko trakcyjne na podporze nr 7. Następnie na stanowisku został ustawiony awanbek – dziób montażowy połączony z pierwszym segmentem za pomocą prętów sprężających, którego rolą było ograniczenie długości wspornika konstrukcji podczas nasuwania. Po wykonaniu zbrojenia i zamontowaniu wyposażenia pierwszego segmentu przystąpiono do betonowania.
Betonowanie odbywało się w dwóch fazach:
- faza I - płyta denna, środniki, poprzecznice i dewiatory;
- faza II - płyta górna.
Po rozdeskowaniu sprężone zostały pręty łączące go z awanbekiem i nastąpił proces nasuwania.
W skład systemu do nasuwania (rys. 7) wchodzą:
- zestaw pras o skoku 300 mm i odpowiedniej ilości splotów 15,7 zamontowane na podporze nr 7,
- dwa orczyki zainstalowane w konstrukcji nośnej estakady z możliwością zamontowania bloku kotwiącego,
- łożyska tymczasowe umożliwiające przesuwanie się konstrukcji nośnej estakady na podporach podczas nasuwania,
- prowadzenia boczne.
Siła trakcyjna była przenoszona na konstrukcję z siłowników za pomocą lin trakcyjnych zakotwionych z jednej strony w siłownikach, a z drugiej w awanbeku w przypadku pierwszego segmentu i w konstrukcji za pomocą tzw. orczyków w pozostałych segmentach.
Do nasuwania segmentów estakady zastosowano dwa siłowniki Freyssinet Sl-230, co umożliwiło przesuwanie konstrukcji z prędkością około 10 metrów na godzinę. Po wysunięciu segmentu z formy ponownie ustawiono deskowanie i wykonano kolejny 30 metrowy segment. Na rysunku nr 6 został przedstawiony cykl technologiczny dla jednego segmentu. Po rozdeskowaniu i wykonaniu przewidzianego projektem sprężenia centrycznego, został nasunięty kolejny segment. W celu zmniejszenia rozpiętości przęseł przed rozpoczęciem nasuwania kolejnego segmentu, zostały ustawione stalowe podpory tymczasowe w kolejnym przęśle estakady. Podczas nasuwania prowadzona była stała kontrola geodezyjna położenia całej przesuwanej konstrukcji, a wszelkie odchylenia natychmiast korygowane za pomocą specjalnych prowadzeń bocznych zamontowanych na podporach.
Po zakończeniu nasuwania konstrukcji ostatni fragment przęsła (44,8 m) między podporami 8 i 9 został wykonany w położeniu docelowym z wykorzystaniem stanowiska wytwarzania [3]. W dalszym etapie realizacji prac na estakadzie wymieniono łożyska tymczasowe na docelowe poprzez podniesienie i opuszczenie konstrukcji na siłownikach oraz wykonano docelowe sprężenie, co umożliwiło demontaż podpór tymczasowych i przystąpienie do prac związanych z montażem wyposażenia obiektu i pracami wykończeniowymi.
Po zakończeniu prac przy pierwszej nitce estakady, forma i stanowisko wytwórcze zostało przesunięte poprzecznie pod drugą nitkę estakady. Stanowisko trakcyjne, podpory tymczasowe oraz inne urządzenia zostały przeniesione i przygotowane do wykonania drugiej nitki [3].
Andrzej Belniak, Jarosław Lewiński
Bilfinger Berger Polska S.A. Oddział Mostowy PPRM
- «« poprz.
- nast.