Transport w miastach usprawnią… telefonyPapierowe bilety i drukowane rozkłady jazdy na przystankach powoli odchodzą do lamusa. Nie pasują już do czasów, w których płatności załatwiane są bezgotówkowo. A ponieważ czas to pieniądz, marnotrawstwem jest oczekiwanie lub spóźnienie na autobus. Ogromna liczba samochodów w miastach wymaga także usprawnienia systemów parkingowych. Kierowcy nie chcą już szukać parkomatów i pamiętać o posiadaniu „drobnych” w kieszeni. Powoli docierają już do nas technologie pozwalające załatwić to wszystko przy pomocy telefonu.

W październiku zeszłego roku spółka ‘telent’ zdobyła 12-letni kontrakt na stworzenie systemu informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym w londyńskich autobusach (Real-Time Passenger System). Dzięki niemu pasażerowie będą mogli dowiedzieć się o dokładnym czasie przyjazdu następnego autobusu przy pomocy telefonu komórkowego. System pozwoli na bieżące aktualizowanie godzin przyjazdu i odjazdu pojazdów. Jest to o tyle istotne, że w godzinach szczytu kursy rozmijają się z rozkładami jazdy wywieszanymi na przystankach. A współczesny pasażer chce szybko i łatwo otrzymać aktualne informacje, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje.

Podczas trwania pierwszej fazy kontraktu, ‘telent’ jest odpowiedzialny za zaprojektowanie i rozwijanie podstaw oprogramowania, stworzenie systemu oraz jego przetestowanie i integrację. Po wdrożeniu w 2011 roku, ‘telent’ będzie obsługiwał system przez cały okres obowiązywania umowy.

System ma sprawić, że dla osób mieszkających lub odwiedzających Londyn  bieg do autobusu będzie już tylko wspomnieniem. - Czekamy z niecierpliwością na to, aby współpraca z Transport for London* zaowocowała unikatowym w Wielkiej Brytanii, supernowoczesnym systemem informacji pasażerskiej - powiedział Peter Eccleson, główny menedżer technologii drogowych ‘telent’.

Kolejnym problemem przy korzystaniu z usług komunikacji zbiorowej są bilety, których nie mamy gdzie lub za co kupić. Dlatego firma ‘sunhill technologies’ opracowała aplikację sms&ride, która pozwala za pomocą smsa zapłacić za przejazd środkiem transportu publicznego. W maju 2007 roku usługę opłat przez telefon wprowadzono w stolicy Chorwacji. Obecnie każdego dnia ponad 5 tys. biletów jest tam w ten sposób kupowanych. Kupowanie biletów przez sms jest szybkie i proste oraz nie wymaga żadnej rejestracji. Sms&ride może działać w pełni samodzielnie, niezależnie od istniejących systemów sprzedaży biletów. Pomaga również w obsłudze dużej liczby pasażerów w godzinach szczytu. Mogą z niego korzystać osoby posiadające abonament telefoniczny (opłata jest dopisywana do rachunku) oraz telefony na kartę (pre-paid).

System informacji oraz bilety opłacane za pomocą smsa mają oszczędzać czas i zwiększać wygodę pasażerów, a więc zachęcać do korzystania z komunikacji zbiorowej w miastach. Nie zapomniano jednak o kierowcach, którzy z różnych przyczyn nie chcą przesiąść się do autobusu czy tramwaju. Sms&ride jest bowiem jedną z trzech aplikacji opracowanych przez ‘sunhill technologies’. Z pozostałych mogą korzystać kierowcy, którzy za parkowanie także mogą płacić przez telefon.

Sms&park to system, który może być zastosowany na każdym parkingu, również na ulicach. Wystarczy zamontować tablicę (znak) z krótkim kodem, pod który kierowca wysyła numery rejestracyjne swojego samochodu. Po kilku sekundach przychodzi sms z potwierdzeniem opłaty. System wysyła również smsa z informacją, że czas obowiązywania opłaty minie za 10 minut i daje możliwość jego przedłużenia. Nie trzeba przy tym być w pobliżu samochodu. Usługa jest dostępna przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu.

Ciekawą nowością jest też trzecia z aplikacji - sms&exit. Wykorzystywana jest ona w podziemnych lub wielopiętrowych parkingach wyposażonych w szlaban.

* instytucja odpowiedzialna za większość środków transportu w mieście

Ilona Hałucha

Źródło: telent Ltd, sunhill Technologies GmbH

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.