Spis treści

Transport w RPO - raport za 2010 rok Alokacja przeznaczona na Regionalne Programy Operacyjne 2007-2013 w części dofinansowania Unii Europejskiej wynosi 16,56 mld euro (65,6 mld zł). Środki te wykorzystywane są w ramach 10 głównych obszarów wsparcia, rozumianych jako grupy kategorii interwencji. Według raportu za 2010 rok z postępu wdrażania RPO 2007-2013, podpisane do końca ubiegłego roku umowy w ujęciu wartościowym (dofinansowanie UE) dotyczyły przede wszystkim obszaru wsparcia Transport (kategorie interwencji od 16 do 32) i sięgnęły 29,3% ogólnej wartości podpisanych umów.

 

Struktura alokacji (wartość środków UE) w ramach RPO – obszary wsparcia Struktura zawartych umów (wartość środków UE) w ramach RPO – obszary wsparcia
Wartość podpisanych umów w stosunku do indykatywnej alokacji przeznaczonej na obszar wsparcia Transport w ramach RPO (w nawiasie wartość środków UE w mln PLN) Udział poszczególnych kategorii interwencji w wartości podpisanych umów (środki UE) w obszarze wsparcia Transport w ramach RPO

W zakresie kategorii 16 Kolej, która dotyczy budowy lub modernizacji sieci kolejowej, do końca 2010 r. zawarto 17 umów, jednak nie zatwierdzono żadnego wniosku o płatność końcową. Termin realizacji projektów to koniec 2011 r. i lata 2012-2013. W wyniku zawartych umów, planuje się budowę 4 km linii kolejowych (budowa łącznicy do portu lotniczego Szczecin/Goleniów), a modernizację ok. 807 km. Najdłuższe odcinki przebudowane zostaną w woj. zachodniopomorskim, tj. na trasie Wałcz - Kalisz Pomorski – Ulikowo (103 km) oraz Goleniów- Kołobrzeg (100 km).

Do końca 2010 r. podpisano 15 umów w obszarze Tabor kolejowy (kategoria 18), przy czym zatwierdzono 4 wnioski o płatność końcową. Większość umów zakończy się w 2011 r. Beneficjentami są przede wszystkim jednostki samorządu terytorialnego. Do końca 2010 r. zakupiono 17 jednostek taboru kolejowego o pojemności 1 430 miejsc. Na podstawie zawartych do końca 2010 r. umów, planowany jest zakup 83 jednostek taboru kolejowego, w tym najwięcej w woj. wielkopolskim, o pojemności 21 280 miejsc. Zmodernizowanych natomiast zostanie 150 jednostek taboru (w woj. mazowieckim).

Do końca 2010 r., w ramach kategorii 23 Drogi regionalne/lokalne, podpisano 1 710 umów, w tym najwięcej w woj. kujawsko-pomorskim. Do końca tego okresu zatwierdzono 604 wnioski o płatność końcową. Beneficjentami umów są jednostki samorządu terytorialnego. Projekty realizowane są przede wszystkich na obszarach wiejskich. Najwięcej projektów dotyczy bowiem modernizacji dróg powiatowych i gminnych. Efekty zrealizowanych projektów to budowa ok. 11 km dróg wojewódzkich, ok. 29 km dróg powiatowych i ok. 180 km dróg gminnych. Ponadto, zmodernizowano ok. 155 km dróg wojewódzkich, ok. 1 078 km dróg powiatowych oraz ok. 644 km dróg gminnych. Realizacja wszystkich zawartych umów umożliwi budowę ok. 133 km dróg wojewódzkich, ok. 147 km dróg powiatowych, ok. 464 km dróg gminnych, a także – modernizację ok. 1 150 km dróg wojewódzkich, ok. 3 635 km dróg powiatowych oraz ok. 1 734 km dróg gminnych.

W ramach kategorii 24 Ścieżki rowerowe zawarto 42 umowy (najwięcej w woj. warmińsko-mazurskim, zachodniopomorskim oraz lubelskim). Większość projektów realizowanych będzie na obszarach wiejskich. Do końca 2010 r. zatwierdzono 8 wniosków o płatność końcową. W wyniku zakończonych projektów, wytyczono ok. 13 km ścieżek rowerowych, natomiast planuje się, na podstawie zawartych umów, iż będzie ich łącznie ok. 332 km. Najdłuższe odcinki powstaną w woj. opolskim i zachodniopomorskim.

Do końca 2010 r. podpisano 66 umów, w których beneficjent wybrał kategorię 25 Transport miejski jako wiodącą. W tym okresie zatwierdzono 11 wniosków o płatność końcową. Zawarte umowy dotyczą zakupu taboru miejskiego – autobusów, tramwajów lub trolejbusów. Projekty realizowane będą na obszarze miejskim. Beneficjentami projektów są jednostki samorządu terytorialnego, ale także operatorzy transportu zbiorowego. W wyniku realizacji projektów, zakupiono 45 jednostek taboru komunikacji miejskiej o pojemności 2 716 miejsc. Planuje się natomiast, na podstawie zawartych umów, zakup łącznie 489 jednostek taboru miejskiego o pojemności ok. 33 tys. miejsc. Zmodernizowanych zostanie 66 autobusów i tramwajów. Ponadto, planuje się modernizację i budowę ok. 22 km sieci tramwajowej i ok. 12 km sieci trolejbusowej.


W zakresie kategorii 26 Transport multimodalny, dotyczącej tworzenia centrów logistycznych i terminali kontenerowych, podpisano 6 umów, wszystkie w woj. pomorskim. Do końca 2010 r. zatwierdzono 2 wnioski o płatność końcową. Pozostałe projekty zakończą się w latach 2011-2012. Beneficjentami są samorządy terytorialne. Realizowane umowy dotyczą głównie poprawy dostępności do portów i węzłów transportowych poprzez budowę lub modernizację dróg dojazdowych. W efekcie zawartych umów, zmodernizowanych lub wybudowanych zostanie ok. 21 km dróg.

Do 31 grudnia 2010 r. podpisano 7 umów w ramach kategorii 28 Inteligentne systemy transportu (w tym 4 w woj. łódzkim) i zatwierdzono 1 wniosek o płatność końcową. Zawarte umowy dotyczą m.in. utworzenia systemu zarządzania ruchem, monitorowania obciążenia dróg, wprowadzenia biletu elektronicznego. Beneficjentami są przede wszystkim miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne oraz wojewódzkie komendy policji. Realizowane projekty przyczynią się do zainstalowania 10 systemów transportu umożliwiających wdrożenie lepszej organizacji ruchu i komunikacji oraz bezpieczeństwa.

Podpisano 16 umów dotyczących przebudowy Portów lotniczych (kategoria 29). Nie oznacza to, że tego typu inwestycje realizowane będą w każdym województwie. Projekty realizowane są w 5 województwach (w Bydgoszczy, Łodzi, Rzeszowie-Jasionce, na Podlasiu, w Poznaniu-Ławicy) przez beneficjentów, wśród których zdecydowaną większość stanowią Porty Lotnicze (spółki prawa handlowego). Inwestycje dotyczące lotnisk zostały podzielne na etapy w zakresie dwóch przedsięwzięć w Bydgoszczy (6 projektów) oraz w Rzeszowie-Jasionce (7 projektów). Etapy te dotyczą m.in. przebudowy drogi startowej, dróg kołowania, zakupu systemu odprawy bagażowej, zakupu autobusów niskopodłogowych, pojazdów straży pożarnej, zakupu sprzętu do obsługi naziemnej (GSE), sprzętu do utrzymania eksploatacji lotniska. Na kategorię 29 zostały przeznaczone środki także w woj. lubuskim, małopolskim, mazowieckim, opolskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim.

W zakresie kategorii 30 Porty zawarto 4 umowy (w woj. warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim), a w 31 Śródlądowe drogi wodne (regionalne i lokalne) - 1 (w woj. podlaskim). Do 31 grudnia 2010 r. nie zakończono jeszcze realizacji projektów. Projekty dotyczą m.in. budowy lub przebudowy przystani jachtowych, portów pasażerskich oraz zakupu specjalistycznego wyposażenia.

„Raport z postępu wdrażania Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2007—2013 za  rok 2010” (Warszawa, sierpień 2011 r.) zawiera syntetyczne podsumowanie postępu – zarówno finansowego, jak i rzeczowego – we wdrażaniu RPO na koniec 2010 r.  Zawiera także m.in. informacje nt. stanu realizacji projektów inżynierii finansowej, dużych projektów i projektów indywidualnych, jak również nt. dodatkowych środków z Krajowej Rezerwy Wykonania i Dostosowania Technicznego (na końcu zamieszczono szczegółowe załączniki dotyczące poszczególnych województw).

Raport przygotował zespół pracowników Departamentu Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego – pełna jego wersja jest dostępna na stronie internetowej MRR www.mrr.gov.pl

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.