Trwa szereg prac przy nowych obiektach inżynierskich w ciągu trasy S5, która połączy Bydgoszcz z Poznaniem. Powstają nowe wiadukty, mosty i przejścia dla zwierząt.
- Prace przy wszystkich obiektach prowadzone są niemal równocześnie. Najbardziej zaawansowane roboty prowadzone są w okolicach Szubina i Kowalewa. Trwa tam betonowanie płyt wiaduktów, które umożliwią w przyszłości przejazd nad trasą S5 w ciągu lokalnych dróg w kierunku miejscowości Smolniki (WD5-8) oraz Mąkoszyna (WD5-9). Powstaje też nowy most nad rzeką Gąsawką w ciągu zarówno drogi ekspresowej jak i istniejącej drogi krajowej (MS5-11 i MS5-11a). Trwa tam wykonywanie fundamentów i przyczółków wraz z podporami – wyjaśnia dyrektor zarządzający w firmie „Gotowski”, Paweł Pietraszak.
Obiekt mostowy powstaje też nad lokalną strugą w okolicach Szubina (MS5-7). Budowane są też przepusty dla zwierząt. Konstrukcja taka wznoszona jest między innymi pomiędzy terenami leśnymi w pobliżu miejscowości Sobiejuchy (PG5-12a i PG5-12b). Prace remontowe prowadzone są przy istniejących obiektach nad obwodnicą Szubina, które wybudowano w 2007 roku. Są to konstrukcje od początku dostosowane do przekroju drogi dwujezdniowej (min. WD5-1 – wjazd do Szubina, WD5-4 – w ciągu drogi wojewódzkiej nr 246 Szubin-Łabiszyn). Prace przy mostach i wiaduktach na ważnym odcinku trasy ekspresowej zakończą się w IV kwartale 2018 roku.
Obecnie wszyscy wykonawcy starają się zrealizować możliwie największy zakres prac przed zbliżającą się zimą. Dużym wyzwaniem przy budowie odcinka trasy S5 z Szubina do Żnina jest często dostawa materiałów budowlanych i dojazd maszyn. Teren jest grząski i tymczasowe drogi nie zapewniają dobrej nośności. Prowadzenie prac inżynieryjnych w wykopach (np. przy fundamentach wszystkich obiektów) jest możliwe często tylko dzięki użyciu igłofiltrów – specjalnych systemów zaprojektowanych do obniżania poziomu wód gruntowych.
Zgodnie z opracowanym projektem aglomerację trójmiejską, bydgoską i poznańską za dwa lata łączyć ma nowa dwujezdniowa droga ekspresowa S5. Zadanie polegające na budowie dwujezdniowej trasy szybkiego ruchu na terenie województwa kujawsko-pomorskiego zostało podzielone na 7 odcinków. Jednym z pierwszych, na którym rozpoczęły się prace budowlane, jest 19-kilometrowy fragment trasy pomiędzy Szubinem i Żninem. Przetarg na to zadanie wygrało konsorcjum, któremu lideruje firma Trakcja PRKiI SA. Za budowę obiektów inżynierskich jako podwykonawca kwalifikowany odpowiadać będzie firma „Gotowski”. Najważniejszym elementem nowej trasy będą 3 nowe węzły drogowe (Szubin Południe, Pałuki i Żnin Północ) oraz rozbudowany węzeł Szubin Północ. Na trasie zaplanowano również szereg wiaduktów w ciągu dróg lokalnych oraz dwa przejścia dla zwierząt.
***
Droga ekspresowa S5 to jedna z największych inwestycji realizowanych w kraju. Trasa biegnąca z południa w kierunku północnym spinać będzie cztery wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk, stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym charakterze dla gospodarki kraju. W budowie znajduje się 130-kilometrowy odcinek od autostrady A1 w Nowych Marzach koło Grudziądza do Mielna na granicy z Wielkopolską. Wartość całego kontraktu to 2,5 mld zł.
Źródło: Gotowski