tunelZamiast przejazdu kolejowego z rogatkami – 70-metrowy tunel pod torami. Zamiast skrzyżowania z sygnalizacją świetlną – rondo. Takie są założenia budowy bezkolizyjnego przejazdu przez tory kolejowe w Kobylnicy. Inwestycja będzie kosztować około 40 mln zł. Właśnie podpisana została umowa na dofinansowanie budowy tunelu przez PKP PLK.

 

Dofinansowanie otrzyma powiat poznański, który poprzez Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu będzie realizował inwestycję w Kobylnicy.

– Tunel w Kobylnicy to jeden z wielu obiektów, które powstają w ramach projektu z Krajowego Programu Kolejowego. Inwestycje te, z wykorzystaniem środków unijnych, stworzą bezpieczniejszych i sprawniejszy system komunikacji – mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP PLK.

Jak podkreśla Jan Grabkowski, starosta poznański zadanie to znacznie poprawi bezpieczeństwo użytkowników skrzyżowania drogi powiatowej z trasą kolejową.

– Uwzględni potrzeby zarówno kierowców, jak i rowerzystów oraz pieszych. Wpłynie też na czas przejazdu w kierunku Poznania, Swarzędza oraz Pobiedzisk – wyjaśnia Jan Grabkowski, starosta poznański.

Tunel powstanie na ulicy Swarzędzkiej w Kobylnicy, która jest drogą powiatową. Codziennie przejeżdża nią średnio 12,5 tys. pojazdów. Są to głównie samochody osobowe, którymi mieszkańcy aglomeracji dojeżdżają do pracy w Poznaniu i Swarzędzu. Duże natężenie ruchu jest również na trasie kolejowej Poznań – Gniezno. Jeżdżą tędy pociągi pasażerskie i towarowe. To sprawia, że rogatki często są zamknięte. A wtedy korkuje się nie tylko ulica Swarzędzka w Kobylnicy, ale również droga wojewódzka z Poznania w kierunku Pobiedzisk. Dzieje się tak, gdy korek kończy się w obrębie skrzyżowania i czekające samochody blokują przejazd pozostałym pojazdom.

– Koszt budowy samego tunelu szacowany jest na ponad 20 mln zł. Ale na tym nie koniec. Aby sprawnie funkcjonował, przebudowane muszą zostać również okoliczne drogi, w tym skrzyżowanie ulicy Swarzędzkiej z drogą wojewódzką nr 194. Zgodnie z opracowaną koncepcją, powstanie tam rondo. Szacuje się, że inwestycja pochłonie łącznie około 40 mln zł. Sfinansować mają ją powiat poznański, samorząd województwa, gmina Swarzędz oraz PKP PLK – wyjaśnia Jan Grabkowski, starosta. – Zgodnie z podpisaną właśnie umową PKP PLK dołoży do budowy tunelu prawie 20,5 mln zł.

Ale jak zaznacza starosta poznański, to nie jedyna tego typu inwestycja w regionie, która poprawi bezpieczeństwo zarówno kierowców, pieszych czy podróżujących koleją.

– Wspólnie z gminą Komorniki i Poznaniem realizujemy węzeł Grunwaldzka w Plewiskach, trwa też budowa tunelu w Kostrzynie, gdzie powiat dołożył 9 milionów złotych. Łącznie koszty tych zadań, które prowadzimy wspólnie z samorządami i przy wsparciu unijnym szacujemy na 150 milionów złotych. Udział PKP to 35 milionów złotych – wylicza Jan Grabkowski.

Teraz Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu ogłosi przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Pierwsze samochody powinny pojechać nowym tunelem oraz przebudowanymi drogami w 2023 roku.

– Dzięki dzisiejszej umowie śmiało już patrzymy na kolejne zadania w naszej gminie. Następny w kolejności będzie przejazd w Paczkowie – mówi Marian Szkudlarek, burmistrz Swarzędza. – Będąc jedną z największych gmin, z 50 tysiącami mieszkańców, musimy myśleć o ciągłej poprawie bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów, kierowców. A takie wielostronne porozumienia dają szansę na szybsze realizacje wielu zadań.

Źródło: Starostwo Powiatowe w Poznaniu

Komentarze  
MariuszG
0 #1 MariuszG 2020-02-11 07:29
Teraz tylko czekać, gdy Miasto Bieruń na śląsku zapuka do drzwi PKP PLK z wnioskiem o dofinansowanie ich pomysłu tunelu w ciągu DW 934 ul. Wawelskiej. Na spółę z ZDW Katowice zrobią inwestycję i poprawią płynność przejazdu.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.