W połowie listopada brytyjski resort transportu opublikował wytyczne, które mają pomóc zmniejszać zatłoczenie na drogach oraz przyspieszać i usprawniać prowadzenie robót drogowych. Siedem poradników, przeznaczonych dla przedsiębiorstw oraz zarządców dróg odpowiedzialnych za wykonywanie prac drogowych, ma zapewnić skuteczność oraz oszczędność czasu i pieniędzy.
Szacuje się, że opóźnienia w realizacji robót drogowych kosztują gospodarkę około 4,3 mld funtów rocznie. Wytyczne powstały dzięki współpracy Ministerstwa Transportu i Transport for London (TfL), instytucji odpowiedzialnej za większość środków komunikacji publicznej w Londynie. Prowadzona wspólnie inicjatywa badawcza kosztowała około milion funtów.
Brytyjski minister transportu Robert Goodwill przyznał, że zatory na drogach i opóźnienia jakie powodują to nie tylko problem kierowców, bo kosztują one gospodarkę miliardy funtów rocznie. Według niego Wytyczne będą niezastąpionym przewodnikiem dla wszystkich wykonujących prace drogowe, zapewnią bezpieczeństwo i terminowość prowadzonych prac.
Jedną z rekomendowanych metod ograniczania zatorów jest technika „wiercenia i ekstrakcji próżniowej”, nazywana czasem laparoskopią drogową. Sposób, który został opracowany dla firm gazowniczych w USA, umożliwia dostęp do podziemnych rur i zaworów bez powodowania dużych szkód w infrastrukturze.
Inna metoda skraca czas wykonywania prac z pięciu dni do zaledwie połowy dnia. Szacuje się, że dzięki temu od kwietnia 2011 roku do marca 2014 roku udało się ograniczyć opóźnienia w transporcie publicznym o 5670 dni. Kolejna innowacyjna technika to np. mapowanie podziemnych rur i kabli, aby przedsiębiorstwa dokonujące napraw wiedziały dokładnie, gdzie muszą kopać, żeby je odnaleźć.
Leon Daniels, dyrektor zarządzający w TfL, potwierdził, że źle zaplanowane roboty mogą doprowadzić do znacznych opóźnień i być powodem frustracji użytkowników dróg. Podkreślił, że Londyn jako pierwszy w Wielkiej Brytanii wprowadził programy, w których warunki udzielania zezwoleń na prowadzenie robót drogowych i zajęcie pasa drogowego są uzależnione od uciążliwości robót. Oba programy przyczyniły się do zmniejszenia liczby prac prowadzonych w godzinach szczytu, poprzez zachęcanie firm do współpracy między sobą i z zarządcą drogi oraz do rozwijania nowych, innowacyjnych metod. Opublikowane niedawno wytyczne mają dodatkowo pomóc wykonawcom i zarządcom dróg w Wielkiej Brytanii w zapobieganiu zatorom i utrzymaniu płynności ruchu.
Bob Collins, dyrektor wydziału infrastruktury w firmie TRL dodał, że opracowanie wytycznych to duży krok naprzód dla całej branży. Dzięki nim władze lokalne poznają rozwiązania, które uczynią drogi przyjaznymi dla kierowców.
Poradniki (robocze tłumaczenie tytułów):
1. Stosowanie techniki wiercenia i ekstrakcji próżniowej w robotach drogowych
2. Stosowanie mieszanek związanych spoiwem hydraulicznym w robotach drogowych
3. Stosowanie mieszanek cementowych w robotach drogowych
4. Stosowanie tymczasowych mieszanek wypełniających w robotach drogowych
5. Stosowanie tymczasowych płyt przykrywających podczas prowadzenia prac drogowych
6. Mapowanie infrastruktury podziemnej
7. Wprowadzenie wydłużonego czasu pracy podczas wykonywania robót drogowych
Źródło: Department for Transport, UK