20 maja GDDKiA podpisze umowy na projekt i budowę obwodnicy Olesna w ciągu DK11 (S11) oraz na projekt i budowę obwodnicy Praszki w ciągu DK45.
Obwodnica Olesna w ciągu S11
Wykonawca inwestycji, Konsorcjum firm MIRBUD S.A. oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A., zaprojektuje i wybuduje obwodnicę za ok. 667,6 mln zł o długości 24,8 km. Planowany termin oddania do ruchu to listopad 2022 r.
Przebieg
Początek trasy będzie zlokalizowany na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu miejscowości Kolonia Ciarka w ramach tymczasowego połączenia z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 11 z wykorzystaniem skrzyżowania typu „rondo”, natomiast jej koniec zlokalizowany będzie na granicy województwa opolskiego i śląskiego, dowiązując się do istniejącej DK 11 poprzez tymczasowy łącznik.
Realizowane „tymczasowe połączenia” wynikają z etapu przygotowania sąsiednich odcinków drogi ekspresowej, tj. dla odcinka w kierunku Bytomia oraz dla odcinka w kierunku granicy z woj. wielkopolskim.
W przypadku obu tych odcinków opracowywane jest STEŚ, czyli Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, oceniające pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym różne warianty, mające na celu analizę możliwych propozycji przebiegu trasy i wybór najbardziej optymalnego rozwiązania.
Projektowana obwodnica jest drogą klasy technicznej S, będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku o nośności 11,5 t/oś. Realizacja inwestycji planowana jest w formule „Projektuj i Buduj”.
W ramach inwestycji powstaną 24 obiekty mostowe, węzeł „Olesno” na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487 wraz z dwoma rondami oraz kolejne dwa ronda w ciągu przebiegu obwodnicy. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).
Obwodnica Praszki w ciągu DK45
Wykonawca inwestycji, MOSTOSTAL WARSZAWA S.A., zaprojektuje i wybuduje obwodnicę za ok. 171,5 mln zł o długości 12,8 km. Planowany termin oddania do ruchu to listopad 2022 r.
Przebieg
Początek trasy będzie zlokalizowany w śladzie istniejącej drogi krajowej DK42/45, a następnie ominie miasto Gorzów Śląski od strony zachodniej, natomiast miasto Praszkę od strony wschodniej i zakończy się połączeniem z DK45 po północnej stronie miejscowości Kowale.
Projektowana obwodnica będzie drogą klasy technicznej GP, będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu o nośności 11,5 t/oś. Realizacja inwestycji planowana jest w formule „Projektuj i Buduj”.
W ramach inwestycji powstanie 10 obiektów mostowych oraz cztery ronda. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).
Nowe trasy, z dala od terenów zabudowanych, zapewnią komfort ruchu tranzytowego, tworząc połączenie ponadregionalnej drogi tranzytowej łączącej województwo wielkopolskie, opolskie i śląskie. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie dróg krajowych nr 45 i nr 11 oraz w województwie opolskim.
Źródło: GDDKiA