Spis treści

Urbanistyka a planowanie układów komunikacyjnych (II) Praktyka CzęstochowyPowstaje pytanie: czy planowanie przestrzenne to działanie samo w sobie? Odpowiedź brzmi: nie. Jest dziedziną integrującą i może wynikową w treści proponowanej polityki. Ale co stanowi główny wsad pozwalający na sporządzenie studium uwarunkowań i dalej miejscowych planów? Twierdzę, że oczywiście poza innymi opracowaniami takimi jak np. opracowanie ekofizjograficzne, podstawą do opracowania, sporządzenia prawidłowego aktu polityki przestrzennej jest studium komunikacyjne/transportowe.

Poza tym z wcześniejszego opisu wypływa wniosek, że planowanie systemu transportowego, a dla działań krótkoterminowych również inżynieria ruchu, są jednymi z podstawowych dziedzin kształtowania oraz przewidywania przestrzeni. Dlaczego? Dlatego, że polityka przestrzenna gminy, której wyrazem jest „studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego”, bez studium transportowego/komunikacyjnego nie stanowi dokumentu do końca prawidłowego.

W województwie śląskim tylko niektóre gminy posiadają opracowane studia komunikacyjne/transportowe. Częstochowa jest miastem, które nie posiada aktualnego studium transportowego/komunikacyjnego. Tym niemniej odnośnie rozwoju systemu transportowego Rada Miasta przyjęła trzy kluczowe dokumenty:

  1. Polityka transportowa dla miasta Częstochowy - uchwała RM Nr 449/ XXXIII/2004 z dnia 5 lipca 2004 roku;
  2. Strategia rozwoju miasta Częstochowy w perspektywie roku 2025 – uchwała RM Nr 520/XLV/2009 z dnia 24 sierpnia 2009 r.;
  3. Zintegrowany Plan Rozwoju Transportu Publicznego dla miasta Częstochowy na lata 2009-2015 – uchwała RM Nr 496/XLIV/2009 z dnia 29 czerwca 2009 r.

Brakuje miastu natomiast dokumentu określającego zasady rozwoju układu drogowego, określonego w ustawie o drogach publicznych jako „Plan rozwoju sieci drogowej”. W związku z powyższym głównym zadaniem planistycznym Zarządu Dróg Miejskich i Transportu powinno być opracowanie studium transportowego i w jego efekcie przyjęcie brakującego dokumentu dotyczącego sieci drogowej i transportu publicznego.

Polityka transportowa dla miasta zakładała, że:

  • generalnym celem przekształceń i rozwoju systemu transportowego w Częstochowie będzie poprawa sprawności i bezpieczeństwa przemieszczania osób i transportu towarów, przy równoczesnym ograniczeniu uciążliwości transportu dla środowiska,
  • modernizacja i rozwój systemu transportowego powinny służyć stymulowaniu rozwoju gospodarczego i kształtowaniu ładu przestrzennego oraz poprawie wizerunku miasta jako ośrodka o znaczeniu krajowym oraz światowego centrum kultu religijnego.

Jako cele szczegółowe określono:

  1. zapewnienie sprawności funkcjonowania miasta przy rosnącym poziomie motoryzacji,
  2. poprawa jakości transportu zbiorowego,
  3. poprawa warunków parkowania,
  4. ograniczenie uciążliwości transportu dla środowiska, w tym zwłaszcza hałasu i zanieczyszczenia powietrza,
  5. poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  6. poprawa ekonomicznej efektywności transportu.

Jako podstawę polityki transportowej przyjęto strategię zrównoważonego rozwoju prowadzącą do osiągnięcia równowagi pomiędzy: rozwojem gospodarczym, osiąganiem celów społecznych i ochroną środowiska. Studium transportowe powinno określić dalsze kierunki rozwoju sieci drogowej i komunikacji pasażerskiej w nawiązaniu do rozwoju przestrzennego i gospodarczego miasta. Poprzedzone pomiarami natężeń ruchu drogowego, źródeł  i celów podróży, napełnienia środków komunikacji publicznej, warunków ruchu i podróży, powinno dać diagnozę stanu istniejącego i powodów ograniczeń oraz kierunków rozwoju sieci transportowych, by osiągnąć cele zakładane w strategicznych dokumentach przyjmowanych przez Radę Miasta.

Dla sieci drogowej najistotniejsze znaczenie mieć będzie hierarchizacja układu drogowego określająca:

  • układ dróg tranzytowych i ich powiązanie z projektowaną autostradą i głównymi punktami ruchotwórczymi na terenie miasta,
  • powiązania drogowe z terenami przyległymi do miasta,
  • główną sieć powiązań miejskich międzydzielnicowych,
  • podstawową sieć dróg dzielnicowych,
  • zasady bezpośredniej obsługi komunikacyjnej terenów mieszkaniowych, przemysłowych i śródmiejskich w tym wyznaczenie stref ruchu uspokojonego i obszarów wyłączonych z ruchu samochodowego.

W tym zakresie konieczna będzie stała współpraca ze służbami planowania przestrzennego zarówno w okresie opracowywania studium, jak również przy jego eksploatacji, okresowej kontroli spójności oraz koniecznych korektach przyjętych rozwiązań. W najbliższym czasie szczególnej uwagi wymagał będzie proces projektowania i realizacji układu komunikacyjnego związanego z autostradą A1. Dotyczyć to będzie połączeń miasta z węzłami autostradowymi, jak również zapewnienia potrzebnych powiązań terenów przecinanych autostradą z przyległymi gminami.

Do najpilniejszych zadań w zakresie drogownictwa należy zaliczyć:

  • poprawę stanu dróg wylotowych z miasta,
  • uzupełnienie sieci głównych międzydzielnicowych,
  • stworzenie podstawowej sieci dróg w dzielnicach peryferyjnych,
  • doskonalenie systemu organizacji ruchu dla poprawy bezpieczeństwa i sprawności sieci,
  • wypracowanie i wdrażanie zasad parkowania na terenach o dużej intensywności zagospodarowania.

W związku z przejęciem przez MZDiT funkcji zarządu transportem publicznym stanęły przed jednostką nowe zadania organizacyjne. Konieczne będzie wypracowanie zasad funkcjonowania komunikacji publicznej na obszarze miasta i strefy podmiejskiej (współpraca z powiatami i gminami aglomeracji) przy uwzględnieniu przede wszystkim bezpieczeństwa i wygody pasażerów oraz ekonomiki działania. Konieczne będzie w oparciu o studium transportowe:

  • integrowanie dworców pasażerskich (PKP, PKS komunikacja komunalna)
  • budowa przystanków przesiadkowych,
  • preferowanie komunikacji autobusowej w organizacji ruchu (wydzielone pasy ruchu, wydzielone i zsynchronizowane fazy w sygnalizacji świetlnej),
  • racjonalizacja rozkładów jazdy z uwzględnieniem autobusów o różnej pojemności,
  • wprowadzenie zasady przetargów na wykonywanie usług przewozowych autobusami,
  • wprowadzenie ujednoliconego systemu biletowego.

Działania kierowane na poprawienie wygody i sprawności komunikacji publicznej powinny stworzyć rzeczywiste warunki preferencyjne dla tej formy transportu. Zachęcić też do korzystania z transportu publicznego w masowych dojazdach do pracy, usług i szkół oraz na imprezy masowe, szczególnie do obszarów gęsto zainwestowanych gdzie występują trudności w zaspokojeniu miejsc parkingowych.

***

W podsumowaniu zauważyć należy, że nowa jednostka, jakim jest MZDiT, musi współpracować z właściwymi kompetencyjnie wydziałami i jednostkami Urzędu Miasta Częstochowy w zakresie realizacji polityki przestrzennej. Dokumentem strategicznym w zakresie kształtowania polityki przestrzennej miasta jest „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Częstochowy”.

Odnosząc się w kontekście powyżej przedstawionych prerogatyw działania MZDiT do „Studium uwarunkowań …”, uzasadnionym jest, aby przy dynamicznym rozwoju miasta, w tym dokumencie wprowadzane były - możliwie na bieżąco - zmiany dotyczące gospodarki przestrzennej (zarządzanie przestrzenią publiczną). Kluczową rolę w monitorowaniu „Studium uwarunkowań …” i wynikiem tego ewentualne wprowadzenie zmian w zakresie polityki transportowej oraz drogowej, stanowiło będzie wyżej wymienione „Studium transportowe”. Dodam na koniec, że zaczynając od urbanistyki i przedstawiając powyższe dziedziny działań wypływające z inżynierii ruchu, mogę z całą powagą powiedzieć, że są to dziedziny i działania bezwzględnie zależne od siebie – bo jest to system publiczny.

Marek Przedziński
dyrektor
Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu
w Częstochowie

Materiał został przygotowany na seminarium Stowarzyszenia Klub Inżynierii Ruchu pt. „Problemy transportowe, w tym inżynierii ruchu, w zagospodarowaniu przestrzeni miasta” – 21 października 2010 r., Poraj k. Częstochowy.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.