Spis treści

W związku z przejęciem przez MZDiT funkcji zarządu transportem publicznym stanęły przed jednostką nowe zadania organizacyjne. Konieczne będzie wypracowanie zasad funkcjonowania komunikacji publicznej na obszarze miasta i strefy podmiejskiej (współpraca z powiatami i gminami aglomeracji) przy uwzględnieniu przede wszystkim bezpieczeństwa i wygody pasażerów oraz ekonomiki działania. Konieczne będzie w oparciu o studium transportowe:

  • integrowanie dworców pasażerskich (PKP, PKS komunikacja komunalna)
  • budowa przystanków przesiadkowych,
  • preferowanie komunikacji autobusowej w organizacji ruchu (wydzielone pasy ruchu, wydzielone i zsynchronizowane fazy w sygnalizacji świetlnej),
  • racjonalizacja rozkładów jazdy z uwzględnieniem autobusów o różnej pojemności,
  • wprowadzenie zasady przetargów na wykonywanie usług przewozowych autobusami,
  • wprowadzenie ujednoliconego systemu biletowego.

Działania kierowane na poprawienie wygody i sprawności komunikacji publicznej powinny stworzyć rzeczywiste warunki preferencyjne dla tej formy transportu. Zachęcić też do korzystania z transportu publicznego w masowych dojazdach do pracy, usług i szkół oraz na imprezy masowe, szczególnie do obszarów gęsto zainwestowanych gdzie występują trudności w zaspokojeniu miejsc parkingowych.

***

W podsumowaniu zauważyć należy, że nowa jednostka, jakim jest MZDiT, musi współpracować z właściwymi kompetencyjnie wydziałami i jednostkami Urzędu Miasta Częstochowy w zakresie realizacji polityki przestrzennej. Dokumentem strategicznym w zakresie kształtowania polityki przestrzennej miasta jest „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Częstochowy”.

Odnosząc się w kontekście powyżej przedstawionych prerogatyw działania MZDiT do „Studium uwarunkowań …”, uzasadnionym jest, aby przy dynamicznym rozwoju miasta, w tym dokumencie wprowadzane były - możliwie na bieżąco - zmiany dotyczące gospodarki przestrzennej (zarządzanie przestrzenią publiczną). Kluczową rolę w monitorowaniu „Studium uwarunkowań …” i wynikiem tego ewentualne wprowadzenie zmian w zakresie polityki transportowej oraz drogowej, stanowiło będzie wyżej wymienione „Studium transportowe”. Dodam na koniec, że zaczynając od urbanistyki i przedstawiając powyższe dziedziny działań wypływające z inżynierii ruchu, mogę z całą powagą powiedzieć, że są to dziedziny i działania bezwzględnie zależne od siebie – bo jest to system publiczny.

Marek Przedziński
dyrektor
Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu
w Częstochowie

Materiał został przygotowany na seminarium Stowarzyszenia Klub Inżynierii Ruchu pt. „Problemy transportowe, w tym inżynierii ruchu, w zagospodarowaniu przestrzeni miasta” – 21 października 2010 r., Poraj k. Częstochowy.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.