W związku z przejęciem przez MZDiT funkcji zarządu transportem publicznym stanęły przed jednostką nowe zadania organizacyjne. Konieczne będzie wypracowanie zasad funkcjonowania komunikacji publicznej na obszarze miasta i strefy podmiejskiej (współpraca z powiatami i gminami aglomeracji) przy uwzględnieniu przede wszystkim bezpieczeństwa i wygody pasażerów oraz ekonomiki działania. Konieczne będzie w oparciu o studium transportowe:
- integrowanie dworców pasażerskich (PKP, PKS komunikacja komunalna)
- budowa przystanków przesiadkowych,
- preferowanie komunikacji autobusowej w organizacji ruchu (wydzielone pasy ruchu, wydzielone i zsynchronizowane fazy w sygnalizacji świetlnej),
- racjonalizacja rozkładów jazdy z uwzględnieniem autobusów o różnej pojemności,
- wprowadzenie zasady przetargów na wykonywanie usług przewozowych autobusami,
- wprowadzenie ujednoliconego systemu biletowego.
Działania kierowane na poprawienie wygody i sprawności komunikacji publicznej powinny stworzyć rzeczywiste warunki preferencyjne dla tej formy transportu. Zachęcić też do korzystania z transportu publicznego w masowych dojazdach do pracy, usług i szkół oraz na imprezy masowe, szczególnie do obszarów gęsto zainwestowanych gdzie występują trudności w zaspokojeniu miejsc parkingowych.
***
W podsumowaniu zauważyć należy, że nowa jednostka, jakim jest MZDiT, musi współpracować z właściwymi kompetencyjnie wydziałami i jednostkami Urzędu Miasta Częstochowy w zakresie realizacji polityki przestrzennej. Dokumentem strategicznym w zakresie kształtowania polityki przestrzennej miasta jest „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Częstochowy”.
Odnosząc się w kontekście powyżej przedstawionych prerogatyw działania MZDiT do „Studium uwarunkowań …”, uzasadnionym jest, aby przy dynamicznym rozwoju miasta, w tym dokumencie wprowadzane były - możliwie na bieżąco - zmiany dotyczące gospodarki przestrzennej (zarządzanie przestrzenią publiczną). Kluczową rolę w monitorowaniu „Studium uwarunkowań …” i wynikiem tego ewentualne wprowadzenie zmian w zakresie polityki transportowej oraz drogowej, stanowiło będzie wyżej wymienione „Studium transportowe”. Dodam na koniec, że zaczynając od urbanistyki i przedstawiając powyższe dziedziny działań wypływające z inżynierii ruchu, mogę z całą powagą powiedzieć, że są to dziedziny i działania bezwzględnie zależne od siebie – bo jest to system publiczny.
Marek Przedziński
dyrektor
Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu
w Częstochowie
Materiał został przygotowany na seminarium Stowarzyszenia Klub Inżynierii Ruchu pt. „Problemy transportowe, w tym inżynierii ruchu, w zagospodarowaniu przestrzeni miasta” – 21 października 2010 r., Poraj k. Częstochowy.
- «« poprz.
- nast.