ASFALTKilkanaście kilometrów warszawskich ulic zyska w tym roku utwardzoną nawierzchnię. Dwadzieścia milionów złotych to kwota przeznaczona na program poprawienia jakości dróg nieutwardzonych w latach 2017-18.

To będzie pierwszy rok realizacji programu poprawy jakości dróg nieutwardzonych. W zeszłym roku burmistrzowie dzielnic zostali poproszeni o przygotowanie propozycji ulic do poprawy nawierzchni. – Lokalne samorządy najlepiej znają potrzeby mieszkańców, dlatego zaprosiliśmy do współpracy władze dzielnic – mówi Renata Kaznowska, zastępca prezydenta m.st. Warszawy. - Chcemy bez dużych, kosztownych inwestycji poprawić jakość lokalnych ulic w rejonach, gdzie mamy jeszcze drogi gruntowe.

Założenie programu było takie, że to dzielnice zgłaszają drogi gruntowe, które ich zdaniem powinny w pierwszej kolejności zostać utwardzone. Drogi muszą posiadać kategorię drogi publicznej gminnej, a utwardzenie ich polegać ma na pokryciu pasa drogi gruntowej utwardzoną nawierzchnią betonową lub asfaltową, bez budowania oświetlenia, odwodnienia, kanalizacji, chodników itp. W ten sposób można szybko poprawić dojazd do posesji i osiedli, które wcześniej były przy drogach gruntowych słabej jakości. Zgłoszone drogi były następnie weryfikowane, m.in. pod względem własności terenu, szerokości, długości, usytuowania obiektów użyteczności publicznej, warunków gruntowych, a także, czy w ciągu najbliższych kilku lat nie są na nich planowane inwestycje np. budowa wodociągu czy oświetlenia, które wymagałyby ingerencji w ułożoną nawierzchnię. W tegorocznej edycji utwardzonych zostanie ponad 30 dróg w 10 dzielnicach. Lista ulic wytypowanych na 2017 r. jest gotowa, ale możliwe są w niej jeszcze zmiany. Roboty w terenie planowane są w cyklach tygodniowych, tzn. podczas jednego tygodnia drogowcy będą pracowali w jednej dzielnicy. I tak w tym tygodniu jest to Wilanów, potem będzie Wola, następnie Włochy itp. Zakończenie prac w tym roku jest planowane na listopad.

Wykonawcą jest miejski Zakład Remontów i Konserwacji Dróg. Metodami utwardzania będą układanie asfaltu na podbudowie z destruktu albo kruszywa lub technologia betonu wałowanego RCC (roller-compacted concrete). Jest to specjalna odmiana betonu cementowego o odpowiednim składzie i proporcjach dobranych w taki sposób, by uzyskać optymalne zagęszczenie betonu i szybki wzrost jego wytrzymałości. Do układania tego rodzaju betonu używa się rozściełaczy podobnych do tych, które układają nawierzchnie asfaltowe. Czas realizacji trzystumetrowego odcinka drogi w omawianej technologii może wynieść około 10 dni. To o wiele szybciej niż klasyczną metodą wylewania betonu - po dwóch dniach od ułożenia na nawierzchnię zbudowaną metodą RCC wpuszcza się ruch lekki, po tygodniu ciężki. W przypadku betonu lanego jest to możliwe dopiero po miesiącu. W metodzie RCC beton ma inne proporcje składników niż beton tradycyjny - zawiera więcej piasku, a mniej wody i powietrza, dlatego wiąże szybciej.

Źródło: UM Warszawa

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.