edroga115Inicjatywa utworzenia szlaku drogowego Via Carpatia, łączącego Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję, została zapoczątkowana w 2006 roku, kiedy ministrowie transportu Litwy, Polski, Słowacji i Węgier podpisali w tej sprawie Deklarację Łańcucką. W latach 2007-2010 uzgodniono, że inicjatywa ta jest Europie Środkowej potrzebna, będzie kontynuowana i zostanie formalnie rozszerzona.

27 stycznia br. w Rzeszowie odbyła się konferencja, zorganizowana przez europosła Tomasza Porębę i marszałka Władysława Ortyla, na której spotkali się przedstawiciele polskiego rządu, GDDKiA oraz samorządowcy ze Słowacji. Tematem były instrumenty finansowe oraz możliwości budowy drogi S19, stanowiącej istotną część europejskiego szlaku Via Carpatia.

Proces inwestycyjny wkrótce będzie można rozpocząć, ponieważ wydana została pozytywna decyzja środowiskowa dla S19. Konieczne jest tylko uprawomocnienie tej decyzji. Wiceminister Jerzy Szmit podkreślił konieczność współpracy z krajami leżącymi na szlaku Via Carpatia. Zaznaczył także ważność tego szlaku dla rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej.

Via Carpatia to również kluczowy element sprzyjający zwiększeniu dostępności transportowej regionu zarówno w skali kraju, jak i całej Unii Europejskiej. Poprawa dostępności transportowej wpłynie na zwiększenie inwestycji gospodarczych, a tym samym przyczyni się do wzmocnienia rozwoju ekonomicznego i konkurencyjności regionu.

Witold Słowik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju potwierdził, że w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko będzie sfinansowana budowa odcinka od Rzeszowa do Babicy. Jacek Bojarowicz, generalny dyrektor GDDKiA podkreślił gotowość do realizacji inwestycji, konieczny jest tylko montaż finansowy.

Jerzy Szmit wspomniał również o przygotowywanej przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa konferencji, która planowana jest na początku marca w Warszawie. Spotkanie to będzie doskonałą okazją do dialogu z Komisją Europejską, szczególnie w kontekście poszukiwania nowych źródeł finansowania całego przebiegu drogi S19 w Polsce. Udział w spotkaniu potwierdzili już przedstawiciele prawie wszystkich zainteresowanych państw.

- 1 lipca Polska przejmuje przewodnictwo w Grupie Wyszehradzkiej i chcemy wykorzystać ten okres maksymalnie do wsparcia budowy Via Carpathia – dodał Jerzy Szmit.

***

Droga ekspresowa S19 jest częścią korytarza transeuropejskiego Via Carpathia, łączącego Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Śródziemnym przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Polski odcinek szlaku Via Carpathia przebiega od granicy z Litwą w Budzisku, przez Białystok, Lublin i Rzeszów do granicy ze Słowacją w Barwinku. Odcinek ten ma długość prawie 600 km. Do tej pory powstało jedynie kilka krótkich odcinków pokrywających się ze szlakiem Via Carpathia, m.in. 7,5 km drogi S19 ze Stobiernej do Rzeszowa oraz 4,4 km drogi S19 z Rzeszowa do Świlczy.

Źródło: MIiB, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.