Spis treści

Warszawski most oczekiwanyMost Północny w Warszawie, choć  jeszcze niewybudowany, już jest pod pewnymi względami bardzo wyjątkową przeprawą. Przede wszystkim dlatego, że w mieście cierpiącym na brak sprawnego połączenia prawo i lewobrzeża Wisły, stał się mostem długo wyczekiwanym przez warszawiaków, a szczególnie przez mieszkańców stołecznej dzielnicy Białołęka. Historia mostu Północnego sięga roku 2004, kiedy ogłoszono konkurs na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej przyszłej przeprawy. Od tamtego czasu most  wzbudzał wiele emocji i zamieszania wokół konkursów oraz przetargów na jego realizację, co niestety stawiało inwestycję w sytuacji niemal braku dla niej perspektywy.  I tak z kilkuletnim poślizgiem wreszcie ruszyły roboty. Planowany termin zakończenia budowy mostu to koniec 2011 roku.

Trasa i most w stołecznym układzie komunikacyjnym

Most Północny to budowana w Warszawie przeprawa drogowa na Wiśle, która ma stać się przedłużeniem ul. Zgrupowania AK „Kampinos” na wschód i ul. Obrazkowej na zachód. Poprawi komunikację rozbudowującej się dzielnicy Białołęka z lewobrzeżną częścią stolicy. Wraz z Trasą Mostu Północnego odciąży on najbardziej zatłoczony warszawski most – Grota-Roweckiego. Podstawowymi funkcjami stołecznej inwestycji będzie zatem połączenie Białołęki z lewobrzeżną częścią Warszawy i przeniesienie ruchu z mostu Grota-Roweckiego.

Trasa Mostu Północnego stanowić będzie północny fragment najbardziej zewnętrznej spośród planowanych trzech koncentrycznych obwodnic Warszawy - tzw. Obwodnicy Miejskiej. Przebieg Trasy Mostu Północnego, jako części Obwodnicy Miejskiej, nastąpi na odcinku o długości 13,8 km - od planowanego węzła z Trasą NS do planowanego węzła z Trasą Olszynki Grochowskiej.

Realizacja Trasy Mostu Północnego od Młocin do Płochocińskiej podzielona jest na 3 etapy. Etap I obejmuje odcinek w kierunku wschodnim od węzła z ul. Pułkową do węzła z ul. Modlińską wraz z przeprawą mostową przez Wisłę - Mostem Północnym. Etap II łączy się od zachodu z etapem I i obejmuje odcinek o długości ok. 800 m pomiędzy ul. Pułkową a węzłem przesiadkowym Młociny. Etap III obejmuje kontynuację Trasy Mostu Północnego za węzłem z ul. Modlińską w kierunku wschodnim. Realizacja tego etapu planowana jest po 2012 r.

Szybciej i komfortowo

Przetarg na budowę mostu oraz jego trasy warszawski ZDM rozpisał 18 czerwca 2008 r., a w sierpniu tego samego roku uzyskał decyzję środowiskową. 21 kwietnia 2009 r. Wojewoda Mazowiecki wydał - z rygorem natychmiastowej wykonalności - pozwolenie na budowę Trasy i Mostu Północnego na odcinku od ul. Pułkowej do ul. Modlińskiej. Dzięki temu jeszcze tego samego dnia miasto podpisało umowę z wykonawcą przedsięwzięcia.

Oficjalnie budowa Trasy Mostu Północnego rozpoczęła się 20 maja 2009 r. W tym dniu Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych przekazał grunty pod budowę wykonawcy - Przedsiębiorstwu Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua z Piaseczna, które jest liderem w konsorcjum realizującym inwestycję.  Partnerami firmy są:  Sando Budownictwo Polska z Warszawy,  Construcciones Sanchez Dominigues - Sando z Madrytu, Kromiss - Bis z Częstochowy. Czas wyznaczony na realizację odcinka trasy o długości 3,4 km wraz z przeprawą mostową to 32 miesiące.

Koszt całkowity przedsięwzięcia wyniesie 1,1 mld zł, w tym koszty kwalifikowane sięgają  944,5 mln zł, a z tej kwoty 375 mln zł zostanie sfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Priorytetu VIII: Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe, Działania 8.2 Drogi krajowe poza siecią TEN-T, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. To największa w historii Warszawy dotacja na projekt drogowy. Unijne środki sfinansują budowę 1/3 Mostu Północnego. Na projekt pod nazwą „Budowa Trasy Mostu Północnego od węzła z ul. Pułkową do węzła z ul. Modlińską oraz od węzła z ul. Pułkową do węzła przesiadkowego Młociny" stolica podpisała umowę na dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych 4 sierpnia 2010 r. Grant, jaki w ten sposób pozyskała Warszawa jest w wysokości dwa razy większej od środków jakie miasto otrzymało na wszystkie inwestycje drogowe w poprzedniej perspektywie unijnej 2004-2006.

Dzięki tej inwestycji kierowcy zyskają nowy, wygodny przejazd, a rowerzyści kolejną trasę rowerową. Osoby korzystające z komunikacji miejskiej będą mogły szybko i komfortowo dostać się do stacji metra na Młocinach. Natomiast zaraz po otwarciu nowej przeprawy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpocznie równie oczekiwaną modernizację mostu Grota-Roweckiego, usprawniając dotychczasową przeprawę , która korkowała się w godzinach szczytów komunikacyjnych.


Efekt robót

W ramach przedsięwzięcia, jakim jest budowa Trasy i Mostu Północnego, powstanie trasa o parametrach drogi głównej ruchu przyspieszonego (klasa techniczna drogi GP, prędkość projektowa vp = 70 km/h, obciążenie nawierzchni ruchem 115 kN/oś, kategoria ruchu KR6), o przekroju po trzy pasy ruchu w każdym kierunku (szerokość jezdni 2x po 7,0 m + 0,5 m, 2x po 10,5 m + 0,5 m, przekrój normalny 2 x 3 pasy na odc. między węzłami, 2 x 2 pasy na węzłach, szerokość pasów ruchu 3,50 m, szerokość pasów włączenia i wyłączenia 3,50 m, szerokość pasa dzielącego 4,0 m, szerokość poboczy 1,50 m - 2,50 m). Przebudowane  także będą drogi sąsiadujące z trasą oraz wybudowane ciągi pieszo-rowerowe (6,1 km) i kładki dla pieszych (ok. 8,3 km) oraz zamontowane ekrany akustyczne. Projekt przewiduje budowę 3 sygnalizacji świetlnych oraz oświetlenia ulicznego. Powstanie również trasa tramwajowa o łącznej długości 3,8 km. Zakres prac uwzględnia również przebudowę całej infrastruktury podziemnej, znajdującej się w rejonie trasy.

Przeprawa mostowa będzie miała długość ok. 795 m. Na jej konstrukcję złożą się trzy niezależne obiekty inżynierskie: jezdnia północna, jezdnia południowa,  trasa tramwajowa wraz z ciągiem rowerowo-pieszym. Obiekty te będą posadowione na palach o średnicy 150 cm. Najdłuższe z 10 przęseł mostu, nurtowe, będzie miało 160 m. Dwie podpory mostu znajdą się w nurcie rzeki, pozostałe zostaną posadowione  częściowo na terenach zalewowych. Nad podporą nurtową wysokość konstrukcji wyniesie ponad 9 m.

W zakresie inwestycji są budowy Węzła Pułkowa na lewym brzegu Wisły (będzie się składał  z 10 wiaduktów drogowych, kładki dla pieszych i 9 murów oporowych) i  Węzeł Modlińska na prawym brzegu rzeki (złożony z 5 wiaduktów posadowionych na palach i 9 murach oporowych).

Łączna długość 15 wiaduktów to ok. 1030 m, a ich rozpiętość waha się od 17 m do 23 m. Natomiast łączna długość 18 ścian oporowych wyniesie ok. 2500 m, ich wysokości sięgają od 1,4 m do 9,3 m. Do budowy obiektów zostanie użyte ok. 120 tys. m3 betonu, ok. 14 tys. ton stali zbrojeniowej i 10 400 ton stali konstrukcyjnej. Całkowity ciężar konstrukcji stalowej mostu to około 9,4 tys. t.

Budowa drugiego etapu odcinka Trasy Mostu Północnego od węzła z Pułkową do węzła przesiadkowego Młociny obejmuje: budowę jezdni głównych trasy o przekroju 2 x 4 pasy wraz z budową wiaduktów nad ulicą Encyklopedyczną, budowę ulicy Encyklopedycznej z nowym wjazdem do zajezdni tramwajowej, skrzyżowaniem z ulicą Zgrupowania AK „Kampinos”, przejściem pod jezdniami trasy głównej, zakończonej na skrzyżowaniu z ulicą Nocznickiego (długość odcinka około 400 m), budowę ulicy Nocznickiego na długości 175 m (jedna jezdnia dwupasowa), przebudowę trasy tramwajowej, budowę chodników, pochylni, schodów, przystanków autobusowych i tramwajowych, ciągów pieszorowerowych i układu ścieżek rowerowych o łącznej długości 2 km. Prace budowlane realizuje firma SKANSKA za kwotę ok. 51,5 miliona złotych.

W kolejnych etapach stołecznego przedsięwzięcia realizowane będą odcinki: od węzła przesiadkowego „Młociny” do Trasy NS (długość ok. 1,5 km) oraz od ul. Płochocińskiej do granicy miasta w kierunku wschodniej obwodnicy (długość ok. 4,5 km). Trasa Mostu Północnego ma docelowo połączyć Trasę NS ze wschodnią obwodnicą Warszawy.

AS

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.