Aktualnie samochody jadą głównie drogami wojewódzkich 780 (zachód – wschód) i 781 (północ – południe), przebiegającymi przez centrum Babic i Wygiełzowa. Największym problemem mieszkańców i kierowców było skrzyżowanie obu dróg zlokalizowane w centrum miejscowości. Z uwagi na ścisłą zabudowę Babic nie było możliwości przebudowy skrzyżowania, a z uwagi na ograniczoną widoczność dochodziło tam często do zdarzeń drogowych.
Obwodnica poprowadzi południową stroną obu miejscowości, przebiegając przez tereny niezabudowane, głównie pola uprawne i nieużytki rolne, omijając tereny leśne. Budowa obwodnicy ma dziesięcioletnią historię. W lutym 2009 roku podpisano umowę na przygotowanie inwestycji. W listopadzie 2014 roku pozyskano decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych. Dwa lata później podpisano umowę z firmą Skanska SA na realizację obwodnicy w systemie „zaprojektuj i wybuduj” na kwotę ponad 17 mln zł.
Dane techniczne obwodnicy:
- długość 4,8 km,
- szerokość jezdni 7 m (2 pasy ruchu po 3,5 m każdy),
- obustronne pobocza o szerokości ok 1,25 m.
- 3 ronda: w miejscu istniejącego skrzyżowania DW 780 z drogą powiatową nr 1014 (ulica Piłsudskiego),
na skrzyżowaniu z DW781 (ul. Zakopiańska), na włączeniu do istniejącej DW780 od strony Alwerni (ul. Krakowska),
- 2 skrzyżowania skanalizowane z drogami powiatowymi (nr 1010 ul. Brzozowa i nr 1020 ul. Piastowska),
- 2 obiekty mostowe (nad potokiem Płazanka i nad ciekiem wodnym Zmornica),
- 6 przepustów drogowych o kształcie kołowym i konstrukcji stalowych z rur karbowanych.
Całkowity koszt inwestycji wyniósł ponad 21 mln zł
Źródło: UMWM